Projekta ID
23-TA-2264Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
No anotācijas sadaļas "Pamatojums" secināms, ka dabas lieguma teritorijā atrodas arī viens privātpersonai piederošs īpašums. Turklāt anotācijā norādīts, ka regulējamā režīma zonā ir aizliegta saimnieciskā darbība un cita veida darbība, kā arī ainavu aizsardzības zonā putnu ligzdošanas laikā no 15 .marta līdz 31. jūlijam ir aizliegts veikt mežsaimniecisko darbību.
Anotācijas sadaļā "Cita informācija" norādīts, ka ierobežojums noteikts ar mērķi palielināt dabas lieguma kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību, kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.
Tomēr Tieslietu ministrijas ieskatā anotācijā nav ietverts privātpersonas īpašuma tiesību ierobežojuma satversmīguma izvērtējums.
Civillikuma 927. pants noteic, ka īpašums ir pilnīgas varas tiesības par lietu, t.i. tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus un ar to rīkoties. Tāpat arī no Latvijas Republikas Satversmes 105. panta izriet, ka valsts aizsargā ikviena tiesības uz īpašumu. Vienlaikus īpašuma tiesības nav absolūtas un valstij ir tiesības aprobežot privātpersonu īpašuma lietošanas tiesības, tomēr ik katram aprobežojumam ir jābūt izvērtētam, pamatotam un samērīgam.
Ievērojot minēto, nepieciešams anotāciju papildināt ar detalizētu katra aprobežojuma samērīguma (atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam) izvērtējumu, turklāt norādot, vai un kā īpašumtiesību aprobežojums tiks kompensēts, vai kādēļ netiks kompensēts, vai kādi ir alternatīvie mehānismi, kas nodrošinās samērīgumu starp privātpersonu tiesību ierobežošanu un vides aizsardzību.
Anotācijas sadaļā "Cita informācija" norādīts, ka ierobežojums noteikts ar mērķi palielināt dabas lieguma kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību, kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.
Tomēr Tieslietu ministrijas ieskatā anotācijā nav ietverts privātpersonas īpašuma tiesību ierobežojuma satversmīguma izvērtējums.
Civillikuma 927. pants noteic, ka īpašums ir pilnīgas varas tiesības par lietu, t.i. tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus un ar to rīkoties. Tāpat arī no Latvijas Republikas Satversmes 105. panta izriet, ka valsts aizsargā ikviena tiesības uz īpašumu. Vienlaikus īpašuma tiesības nav absolūtas un valstij ir tiesības aprobežot privātpersonu īpašuma lietošanas tiesības, tomēr ik katram aprobežojumam ir jābūt izvērtētam, pamatotam un samērīgam.
Ievērojot minēto, nepieciešams anotāciju papildināt ar detalizētu katra aprobežojuma samērīguma (atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam) izvērtējumu, turklāt norādot, vai un kā īpašumtiesību aprobežojums tiks kompensēts, vai kādēļ netiks kompensēts, vai kādi ir alternatīvie mehānismi, kas nodrošinās samērīgumu starp privātpersonu tiesību ierobežošanu un vides aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-