Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2024. gada 11.oktobrī laika posmā no plkst. 00.00 līdz plkst. 01.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā īslaicīgi (10 - 20 minūtes) var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
24-TA-1656
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā sasniegtos panākumus smagā autotransporta elektrifikācijā, ierosinām izdalīt atsevišķu kategoriju N kategorijas transportlīdzekļiem un noteikt zemāku autoceļu lietošanas nodevas likmi tiem transportlīdzekļiem, kuri nav aprīkoti ar iekšdedzes dzinēju, bet vilkmes enerģiju iegūst izmantojot elektrodzinējspēku (kravas elektromobiļi).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nav atbalstāma autoceļu nodevas samazināšana par 4% līdz 10%  N kategorijas transportlīdzekļiem, kuru motoru emisiju standarts ir EURO VI un augstāks, jo standarts EURO VI N1 un N2 kategorijas transportlīdzekļiem stājās spēkā ar 2016.gada septembri, tātad šajā gadā minēto transportlīdzekļu vecums būs vismaz astoņi gadi. Ierosinām autoceļu lietošanas nodevas likmi saglabāt esošajā apmērā vai tikai nedaudz paaugstināt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka autoceļu viena lietošanas nodevas likme par transportlīdzekļa emisiju līmeni (EURO IV, V, EEV) aptver plašu kravas automobiļu loku N1 un N2 kategorijās no 2007.gada janvāra līdz 2016.gada augustam, kad 2016.gada septembrī stājās spēkā EURO VI emisiju standarts. Tādēļ ir nepieciešams sadalīt šo grupu, izdalot atsevišķi aili 2.pielikuma 1. un 2.tabulā ar emisiju standartu EURO IV un autoceļu lietošanas nodevas likmi šai grupai nosakot starp starp emisiju standartu EURO III un emisiju standartu EURO V un EEV. Savukārt N3 kategorijas transportlīdzekļiem emisiju standarts EURO IV bija spēkā no 2005. līdz 2008.gadam, tātad uz doto brīdi tie ir aptuveni 16 gadus veci transportlīdzekļi. Līdz ar to ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams izdalīt atsevišķu aili emisiju standartam EURO IV arī 2.pielikuma 3.tabulā.
Autoceļu nodevas piemērošanas princips N kategorijas transportlīdzekļiem, ņemot vērā to motoru emisiju līmeni, to piemērojot katram emisiju līmeņu standartam jau šobrīd sekmīgi darbojas Lietuvā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Anotācijas 1.1.punktā tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība tiek pamatota ar faktu, ka Latvijā ir zemākās autoceļu lietošanas nodevas likmes starp Baltijas valstīm un pēdējo reizi jaunas likmes autoceļu lietošanas nodevai noteiktas 2017. gadā. Līdzīgi argumenti caurvijas arī citās anotācijas teksta daļās, piemēram, 1.3.punktā raksturojot pašreizējo situāciju un ar to saistītās problēmas. Vēršam uzmanību, ka valsts nodevas mērķis ir personu darbības regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana), tāpēc autoceļu lietošanas nodevas paaugstināšanas nepieciešamību skaidrot ar to, ka tas nav darīts septiņus gadus, nav korekti. Bojājumi uz Baltijas valstu galvenajiem autoceļiem rodas neatkarīgi no tā, cik lielas ir autoceļu lietošanas nodevas katrā no valstīm.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1.1. un 1.3. punktu, ievērojot valsts nodevas mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļā norādītās izmaiņas, lai kopā ar plānoto autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumu kopsumma netiku pārsniegts anotācijas pielikuma aprēķinā plānotais autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumu apmērs (šobrīd anotācijas  3.sadaļā, summējot kopā ailes “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” un “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”,  kopsumma ir 58 785 000 euro apmērā, kas pārsniedz anotācijas pielikuma aprēķinos norādīto apmēru 58 784 723 euro, attiecīgi nepieciešams salāgot sniegto informāciju, lai tā savstarpēji sakrīt).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 2.2.1.sadaļā norādīto, ka papildu nodevas ieņēmumi būtu novirzāmi Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” izdevumiem valsts galveno autoceļu uzturēšanai un attīstībai, kā arī ar Satiksmes ministrijas 13.08.2024. vēstuli Nr.04.1-02/2810 iesniegto priekšlikumu, likumprojekts būtu virzāms kā budžetu pavadošais likumprojekts (budžeta likumprojektu paketē), attiecīgi lūdzam Ministru kabineta protokollēmuma projektā iekļaut  punktu šādā redakcijā: “Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē.”
Papildus ievērojot minēto, lūdzam turpmākai likumprojekta saskaņošanai un virzībai izskatīšanai Ministru kabineta sēdē arī ievērot valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas grafikā noteiktos termiņus.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nepieciešams izvērtēt, vai likumprojekta 2.pielikuma "Autoceļu lietošanas nodevas likmes" piedāvātajā redakcijā tabulās "1. Transportlīdzekļiem ar pilnu masu no 3001 līdz 3500 kg" un "2. Transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3501 kg līdz 12 000 kg" nepieciešama kolonna "Asu skaits", jo faktiski noteiktās nodevas likmes attiecināmas uz visiem attiecīgās kravnesības un motora izmešu līmeņa transportlīdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Anotācijas 1.2. punktā tiesību akta projekta izstrādes mērķa aprakstā kā viens no mērķiem minēts "ieviest jaunu termiņu autoceļu lietošanas nodevas (turpmāk – ALN)  atļaujai, kas paredzēta 9 mēneši (270 dienas), lai atbrīvotu personas, kas atbrīvotas no ALN maksāšanas, laika periodā no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim, un institūcijas, kas veic šīs ALN iekasēšanu, no lieka administratīva sloga, atgriežot pārmaksātās nodevas daļu." Anotācijas tekstā būtu nepieciešams sniegt skaidrojumu, vai ieviešamo 9 mēnešu (270 dienas) nodevas likmi varēs izmantot tikai Autoceļu lietošanas nodevas likuma 6. panta pirmās daļas 11. un 12. punktā minētā mērķgrupa, vai jebkurš ALN maksātājs.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.1. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-