Atzinums

Projekta ID
21-TA-839
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ar noteikumu projektu tiek paredzēts noteikt jūras krasta līniju, jūras augstākā bangas robežu un tās buferjoslu.
Atbilstoši anotācijā norādītajam līdz šim spēkā esošie normatīvie akti nenoteic metodiku, kādā tiek noteikta un apstiprināta jūras krasta līnija un jūras augstākā bangas robeža. Vienlaikus saskaņā ar Civillikuma 1104.pantu jūras piekraste pieder valstij līdz tai vietai, kuru sasniedz jūras augstākās bangas.
Anotācijas 1.3.apakšsadaļās "Pāsreizējā situācija" un "Problēmas apraksts" norādīts, ka Civillikumā ietvertajai jūras piekrastes definēšanas pieejai ir tiesiskas sekas, jo saskaņā ar šo principu, lai kādas būtu izmaiņas dabā un cik dziļi iekšzemē pavirzījusies jūra, jūras piekraste līdz jūras augstākās bangas robežai pieder valstij, kā arī norādīts, ka Civillikumā noteiktais, ka jūras piekraste pieder valstij līdz jūras augstākās bangas robežai, ir vispārīga norma, bet tam ir tiesiskas sekas – mainās privātīpašumā esošo zemes vienību robežas un zemes vienību piederība, līdz ar ko tas skar gan privātpersonu, gan arī valsts intereses.
Papildus anotācijas 2.1.apakšsadaļā norādīts, ka sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt, ir fiziskās un juridiskās personas, proti, ka jārēķinās ar faktisko situāciju, ka vai nu nepareizu zemes reformu nosacījumu piemērošanas rezultātā vai dabā notiekošo procesu dēļ vairāku privātpersonu īpašumā esošas zemes vienības atrodas jūras piekrastē vai pat jūrā.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 105.pantam ikvienam ir tiesības uz īpašumu, īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm, īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar likumu un īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama tikai izņēmuma gadījumos uz atsevišķa likuma pamata pret taisnīgu atlīdzību.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, cik daudz ir tādi privātpersonu īpašumā esošie nekustamie īpašumi, kuri saskaņā ar noteikumu projektā paredzēto atrastos jūras piekrastē vai jūrā (kuri atrodas jūras augstākās bangas robežas zonā), kā arī lūdzam sniegt skaidrojumu, vai ir paredzēts veikt attiecīgo privātpersonu īpašumā esošo nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām atbilstoši Satversmē noteiktajam principam. Papildus lūdzam vērtēt un sniegt skaidrojumu, vai noteikumu projekta izstrāde nav pretrunā ar Satversmes 105.pantā ietverto nosacījumu, ka īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar likumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.2. punktu papildināt ar informāciju, norādot gadus, kad tiek paredzēta 3. un 4. aktivitātes papildus finansējuma nepieciešamība, atbilstoši precizējot informāciju  2.1.apakšpunktā un finansiālo ietekmi 3.1. un 5.1. apakšpunktos.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, kā tiks nodrošināta noteikumu projekta izpilde, ja papildus valsts budžeta finansējums netiks piešķirts, tai skaitā sniedzot izvērtējumu par iespēju nepieciešamo finansējumu noteikuma projekta īstenošanai nodrošināt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas esošā valsts budžeta finansējuma ietvaros. Vienlaikus lūdzam papildināt ar norādi, ka nepieciešamības gadījumā jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
Papildus vēršam uzmanību, ja noteikumu projekta īstenošana pēc būtības nav iespējama bez papildu finansējuma piešķiršanas, tad noteikumu projekta turpmāka virzība ir iespējama tikai tad, ja budžeta sagatavošanas procesā tiek atbalstīts nepieciešamais papildu finansējums tā īstenošanai, lai neradītu situāciju, ka tiek pieņemti normatīvie akti, kuru izpildi nav iespējams nodrošināt nepietiekamā finansējuma dēļ.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā sniegto iebildumu pie anotācijas 3.sadaļas, kā arī to, ka 2022. gada 3.novembrī spēkā stājušos grozījumus Likumā par budžeta un finanšu vadību, lūdzam MK protokollēmuma projekta 2. punktu precizēt piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
"2. Noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošana iespēju robežās jānodrošina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas esošā valsts budžeta finansējuma ietvaros. Nepieciešamības gadījumā jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai ir izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.”