Atzinums

Projekta ID
22-TA-1066
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka noteikumu projekts ir virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc likumprojekta “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums” pieņemšanas, kas noteiks akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu  piešķirtā finansējuma  izmantošanu tajā skaitā noteikumu projektā paredzētās aizdevumu programmas īstenošanai.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka aizdevuma pagarināšana un aizdevuma uzsākšanas atmaksas termiņa pagarināšana ir jauna de minimis atbalsta piešķiršana, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar šo noteikumu 6.2 apakšpunktu tiek pagarināts aizdevums (atbilstoši MK noteikumu projekta 6.punktā paredzētajam) un aizdevumu uzsākšanas atmaksas termiņš (atbilstoši MK noteikumu projekta 13.punktā paredzētajam), atbalsta sniedzējam no jauna jāizvērtē un jāpārbauda atbalsta pretendenta atbilstība visiem de minimis atbalsta nosacījumiem, t.sk. jāaprēķina subsīdijas ekvivalentu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar informāciju par akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" sniegt plānoto nodrošinājumu valsts aizdevuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11. punktu, lai nodrošinātu atbilstību Komisijas paziņojuma 50. e apakspunktam. Vēršam uzmanību, ka šī brīža noteikumu projekta 11. punkta redakcija nav atbilstoša, jo aizdevumu kopējā summa nedrīkst pārsniegt 50. e (i) apakspunktā minēto robežlimitu vai (ii) noteikto robežlimitu, kuru var palielināt atbilstoši (iii) minētajam nosacījumam, ja dalībvalsts notifikācijas ietvaros var pierādīt nepieciešamību palielināt aizdevuma summu.
Ja Ekonomikas ministrija vēlas piemērot 50. e apakspunkta (iii) minēto iespēju palielināt aizdevumu summu, MK noteikumos ir nepieciešams iekļaut, uz kādu palielinājumu un uz kādiem nosacījumiem šo noteikumu ietvaros atbalsta pretendents var pretendēt, un kādu ir plānots saskaņot ar Eiropas Komisiju. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka šo noteikumu pielikumā minētos nosacījumus nepiemēro uz atbalstu, ko sniedz saskaņā ar šo noteikumu 6.2. apakšpunktu (de minimis atbalsts), un, lai atbalsta pretendentam būtu skaidrs, kādas aizdevuma procentu likmes piemēros šajā gadījumā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kurā ir atrunātas likmes minētajam gadījumam. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, kas iekļauts izziņas 8.punktā un atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projektu ar nosacījumu, kas paredz, ka šie noteikumi neattiecas uz likviditātes vajadzībām, ko jau sedz atbalsta pasākumi saskaņā ar Covid-19 pagaidu regulējumu, kā arī lūdzam papildināt noteikumus ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas paziņojuma 50.punkta e) (iii) apakšpunkta, ka likviditātes vajadzības tiek noteiktas izmantojot saņēmēja pašapliecinājumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbalsta pretendenta atbilstību nosacījumam "kurš atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru" atbalsta sniedzējs var pārbaudīt tikai balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu ar minētajiem nosacījumiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, kas iekļauts izziņas 17.punktā un atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka lielo uzņēmumu gadījumā, saņēmējam jābūt situācijā, kas pielīdzināma vismaz B- kredītreitingam, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr. 1407/2013 4.panta 3. a apakšpunktam. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam Finanšu ministrijas iebildumu, kas iekļauts izziņas 22.punktā un lūdzam precizēt noteikumu projekta 32.punkta redakciju, lai būtu skaidrs, ka nedrīkst kumulēt ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas paziņojuma 2.2. iedaļu. Šī brīža piedāvātā 32.punkta redakcija nav korekta, jo Komisijas paziņojuma 50. e apakšpunktā ir noteiktas aizdevumu robežvērtības, kas ir jāievēro, nevis saskaņā ar to sniedz atbalstu, kā arī, Komisijas paziņojuma 50 e (iii) punkts paredz, ka Komisijas paziņojums neattiecas uz likviditates vajadzībām, ko jau sedz atbalsta pasakumi saskaņā ar Covid-19 pagaidu regulējumu. 32.punktā minētie MK noteikumi neaptver visus atbalsta pasakumius, kas sedz uzņēmuma likviditātes vajadzības saskaņā ar Covid-19 pagaidu regulējumu. 
Papildus, ņemot vērā, ka saskaņā ar šo noteikumu projekta punktu sniegto atbalstu par tām pašām izmaksām drīkst apvienot ar finansējumu jebkādu citu valsts atbalsta projektu vai programmu ietvaros, lūdzam nodrošināt normas atbilstību Pagaidu regulējuma 49.punktam, ka "Aizdevumus un garantijas, kas piešķirti atbilstoši šim paziņojumam, var kumulēt dažādiem aizdevumiem ar nosacījumu, ka kopējā aizdevumu summa vienam saņēmējam nepārsniedz 47. punkta d) apakšpunktā vai 50. punkta e) apakšpunktā noteiktās robežvērtības. Saņēmējs vienlaicīgi var gūt labumu no vairākiem subsidētiem aizdevumiem atbilstoši šai iedaļai ar nosacījumu, ka kopējā aizdevumu summa vienam saņēmējam nepārsniedz 50. punkta e) apakšpunktā noteiktos maksimālos apjomus.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā ietvertos skaidrojumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu, ņemot  vērā, ka kumulācijas gadījumā ir jāievēro ne tikai citās atbalsta programmās noteiktos komercdarbības atbalsta kumulācijas nosacījumus, bet arī šajos noteikumos noteiktās atbalsta kumulācijas prasības.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 36.1. un 36.2. apakšpunktā noteikto brīdi no kura skaita 10 gadus dokumentu glabāšanai, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 38.punktā ir noteikts, ka atbalstu piesķir brīdī, kad sabiedrība “Altum” pieņem lēmumu par aizdevuma piešķiršanu, nevis brīdi, kad tiek noslēgts līgums par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka atbalsta sniegšanas termiņš ir atbilstošs Pagaidu regulējumā 2.3.sadaļā noteiktajam termiņam.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
2.ailē norādīto finansējumu lūdzam pārcelt uz izmaiņu 3.aili. Papildus lūdzam precizēt 6.punktu, svītrojot šobrīd sniegto informāciju, jo tā skaidro finansējuma pārdali no Ministru kabineta 2020.gada 19.marta noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” un turklāt dublē anotācijas 1.sadaļā sniegto informāciju, un attiecīgi tās vietā iekļaujot informāciju un aprēķinus, kas pamato programmai nepieciešamo finansējumu attiecīgajā apmērā. Vienlaikus pie citas informācijas lūdzam norādīt, ka aizdevumu programmai paredzētais finansējums 39 milj. euro apmērā tiks nodrošināts atbilstoši likumprojektā “Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu un tā rezultātā piemēroto sankciju izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas un tirgus pārorientācijas atbalsta likums” paredzētajam no akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirtā finansējuma.  
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam atbilstoši precizējumiem un papildinājumiem noteikumu projektā precizēt un papildināt arī anotācijas 5.4. 1. tabulu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt minēta dokumenta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Noteikumi nosaka programmas īstenošanas kārtību, finansējumu, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus atbalsta piešķiršanai. Šo noteikumu ietvaros atbalstu piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojumu “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu (2022/C 131 I/01) 2.3.sadaļu (turpmāk - Komisijas paziņojums).
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt pieejamo valsts budžeta finansējumu atbilstoši faktiskai situācijai sadalījumā pēc resursa avota - cik no 39 milj. EUR veido piešķirtais valsts budžeta finansējums, ko plānots pārdalīt no MK 2020.gada 19.marta noteikumu Nr.149 "Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība" 6.punktā minētās summas, un cik - no saņemtajām aizdevumu atmaksām. Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizdevumu programmas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai un tirgus pārorientācijai īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) paredz nosacījumus aizdevumu pieejamībai saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Krievijas iebrukuma Ukrainā radītās sekas uz ekonomiku.
 
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai izvairītos no dubultā finansējuma riska, lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā noteikt, ka Altum pārbaudīs iespējamo atbalsta pārklāšanos starp atbalsta programmām atbalsta piešķiršanas brīdī.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt sniegto informāciju par to, ka  "Programmā, piesaistot līdzekļus no Valsts kases, Eiropas Investīciju bankas u.c., ar programmai pieejamo finansējumu aizdevumus kopā iespējams izsniegt līdz 185 milj. euro apmērā", ņemot vērā iepriekš anotācijā norādīto informāciju, ka kopumā ar programmas finansējumu un sabiedrības "Altum" piesaistīto finansējumu iespējams izsniegt aizdevumus līdz 160 milj. euro.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot rindkopu, kas sākas ar vārdiem un cipariem "Komisijas paziņojuma 33.punktā noteikts..", jo tā tekstā ir iekļauta divas reizes.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Atbalsta saņēmēji" sniegta informācija, ka "aizdevumiem nebūs specifiski nozaru ierobežojumi, izņemot tādas nozares kā tabakas ražošana, azartspēles u.c." Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt sniegto informāciju, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumu projektā no 18.1.-18.12. punktiem minēto informāciju ar virkni nozarēm un darbībām, kam atbalsts netiks piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam jau pašreizējā posmā papildināt ar plānoto programmas ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci sadalījumā pa gadiem atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai vai arī tajā jāatrunā paredzētais programmas darbības periods.
 
Piedāvātā redakcija
-