Atzinums

Projekta ID
23-TA-915
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
26.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas sagatavoto pamatojumu Asociācijas izteiktā iebilduma neņemšanai vērā un informē, ka nesaskata argumentus iebilduma noraidīšanai pilnībā.

Asociācija atkārtoti uzsver, ka praksē ir situācijas, kad kredītiestāde nevar norādīt uz konkrētu normatīvo aktu pārkāpumu konta atvēršanas brīdī.  Tomēr klienta apkalpošanā, pat ievērojot visus saprātīgi pieejamos klienta un tā darījumu uzraudzības mehānismus, kredītiestāde nevar pilnībā saprātīgi vadīt visus iespējamos riskus saistībā ar sankciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas  jomas regulējuma prasībām, kā arī noteikti paredzamo negatīvo reakciju no arvalstu korespondentbankām vai ārvalstu kompetentajām institūcijām.  Pievēršam uzmanību, ka raita un nekavēta sadarbība ar korespondentbankām, kas ir kritiski nepieciešama maksājumu dažādās ārvalstu valūtās apkalpošanai, iespējama tikai ievērojot šo korespondentbanku noteiktās sankciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma novēršanas risku pārvaldīšanas regulējuma prasības un ka tās var būt un vairumā gadījumu arī ir stingrākas kā Latvijas tiesību aktos noteiktās. Neievērojot attiecīgās prasības, radām augstu, pat nevadāmu risku, ka kredītiestādes sadarbības partneri vai pakalpojumu nodrošinātāji pārtrauc pakalpojumu sniegšanu. Tas būtiski, dažkārt pat neatgriezeniski,  negatīvi ietekmē pašas kredītiestādes nepārtaruktu darbību vai, kas ir ne mazāk svarīgi, tās spēju turpināt kredītiestādes pakalpojumu raitu sniegšanu tās klientiem. Minētais risks drošticami pārsniedz “pieļaujamu iespējamību” un rada reālus draudus korespondentbanku sadarbības pārtraukšanai ar Latvijas finanšu iestādēm, ievērojot katra gadījuma konkrētos apstākļus.  Tādējādi ir samērīgi un pamatoti atteikt pamatkonta pakalpojumu patērētājam, jo tiek aizsargātas kredītiestādes visu klientu, tās klientu kopoma intereses.  Lielu skaitu Latvijas klientu apkalpojošu kredītiestāžu, kas tādējādi ir sistēmiski nozīmīgas finanšu iestādes, aizsargāta arī visas Latvijas finanšu sistēmas stabilitāte, kā arī raita, nekavēta tās un norēķinu sistēmas darbība.

Asociācija atkārtoti aicina Finanšu ministriju nodrošināt vismaz Likumprojekta anotācijas papildināšanu, paskaidrojot līdzšinējā tiesiskā regulējuma pielietojamības pamatotību, tādējādi arī nostiprinot un sniedzot pilnvērtīgu informāciju par iespējamajām sekām būtiskam skaitam Latvijas kredītiestāžu klientu attiecīgo, spēkā esošo un piemērojamo, regulējumu (tiesību normu) izslēdzot no likuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas sagatavoto pamatojumu Asociācijas izteiktā iebilduma neņemšanai vērā un informē, ka nesaskata argumentus iebilduma noraidīšanai pilnībā.

Asociācija atkārtoti uzsver, ka praksē pastāv situācijas, kur kredītiestāde nevar norādīt uz konkrētu normatīvo aktu pārkāpumu konta atvēršanas brīdī, tomēr klienta apkalpošana pat ievērojot visus saprātīgi pieejamos klienta un tā darījumu uzraudzības mehānismus, neļauj kredītiestādei pilnībā novērst visus iespējamos riskus saistībā ar sankciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas  jomas regulējuma prasībām un iespējamo negatīvo reakciju no korespondentbankām vai ārvalstu institūcijām. Sadarbība ar korespondentbankām, kas ir kritiski nepieciešama maksājumu dažādās ārvalstu valūtās apkalpošanai, ir iespējama tikai ievērojot šo korespondentbanku noteiktās sankciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma novēršanas risku pārvaldīšanas un jomu regulējuma ievērošanas prasības un ka tās var būt stingrākas kā Latvijas Republikas tiesību aktos definētās. Neievērojot attiecīgās prasības rodas risks, ka kredītiestādes sadarbības partneri vai pakalpojumu nodrošinātāji pārtrauc pakalpojumu sniegšanu un šāda pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana var atstāt būtisku negatīvu ietekmi uz kredītiestādes darbību vai spēju turpināt kredītiestādes pakalpojumu sniegšanu. Minētais risks var arī pārsniegt “pieļaujamu iespējamību” un radīt reālus draudus sadarbības pārtraukšanai, atkarībā no konkrētās situācijas.  Iepriekš aprakstītajā gadījumā ir samērīgi atteikt pamatkonta pakalpojumu patērētājam, jo tādejādi tiek aizsargātas kredītiestādes klientu intereses, kā arī atsevišķu kredītiestāžu, kas ir sistēmiski nozīmīgas bankas gadījumā arī visas valsts finanšu sistēmas stabilitāte.

Ievērojot iepriekš minēto, Asociācija atkārtoti aicina Finanšu ministriju nodrošināt vismaz Likumprojekta anotācijas papildināšanu paskaidrojot līdzšinējā tiesiskā regulējuma pielietojamības pamatotību, tādejādi arī nostiprinot pilnvērtīgi izpratni par sekām attiecīgo regulējumu svītrojot.
Piedāvātā redakcija
-