Atzinums

Projekta ID
22-TA-3220
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums

Vēlamies sniegt viedokli par priekšlikumu valsts iestādēm veicināt saziņu E-adresē, informēt iesniedzējus par E-adresi, ievietot iestādes mājas lapā informāciju par E-adresi kā kanālu, par kuru iesniegt iesniegumus. 
Jau līdz šim, rakstot vēstules komersantiem, kuriem nav izveidota E-adrese, PTAC informē par nepieciešamību tādu ieviest un aicina nodrošināt saziņu E-adresē. Tomēr vēlamies norādīt, ka šobrīd iesniegumu iesniegšana E-adresē var radīt lieku slogu iestādes darbā. Pirmkārt, E-adreses formā, iesniedzot iesniegumu, netiek prasīts uzrādīt tādu kontaktinformāciju kā: e-pasts, tālruņa numurs, līdz ar to pārsvarā patērētāji, iesniedzot iesniegumus, nenorāda kontaktinformāciju un, nepieciešamības gadījumā iestādei nav iespējama ātra saziņa, lai saņemtu trūkstošo informāciju, dokumentus, bet ir jāveic oficiālas vēstules rakstīšana, nosūtīšana, atbildes gaidīšana, kas pagarina iesnieguma izskatīšanas procesu un gala rezultātā rada neapmierinātību iesniedzējam (patērētājam), jo iesnieguma izskatīšanas laiks pagarinās. Līdz ar to PTAC ierosinājums būtu uzlabot iesniegumu iesniegšanu E-adresē, veicinot, lai iesniedzējs iesniegumā norāda papildu kontaktinformāciju (tālrunis, e-pasts).
Otrkārt, Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz, ka PTAC ir tiesīgs sniegt atbildi patērētājam pa tālruni, tādējādi arī mazinot administratīvo slogu valsts iestādē un veicinot komunikāciju ar fiziskām personām, bet gadījumā, ja tiek iesniegts iesniegums E-adresē, šāda iespēja var nebūt.
Treškārt,  jānorāda, ka, ja patērētājs vēlēsies saņemt konsultāciju par savām tiesībām, tad, iepazīstoties ar informāciju valsts iestādes mājaslapā, fiziska persona valsts iestādes e-pasta vietā, var izvēlēties E-adresi, kur iesniegt iesniegumu. Ja atbildes sniegšana uz e-pastu ir salīdzinoši ātrāks un vienkāršāks process, tad atbildes sniegšana uz E-adresi, prasa vairāk resursu, laika.
Mūsuprāt, īpaši uzraudzības iestāžu rīcībā būtu jāpaliek rīcības brīvībai rīku izvēlē, kā vislabāk sasniegt un uzrunāt komersantus. Izmantojot “Konsultē vispirms” principu, PTAC ļoti veiksmīgi izmanto saziņu e-pastos, telefoniski, kā arī saziņu sociālajos tīklos, lai veicinātu saimnieciskās darbības veicēju atbilstību normatīvo aktu prasībām. Šāda pieeja ir ļoti efektīva uzraudzības darbā un ļauj sasniegt labus rezultātus. Tāda pieeja, ka saziņā tiek izmantota E-adrese, ir ļoti formāla un tādā veidā būtu apgrūtinātāk veidot sadarbību ar saimnieciskās darbības veicējiem (t.sk., gan komersantiem, gan fiziskām personām), īpaši tādiem, kuri savas darbības vērš tikai uz sociālajiem tīkliem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespējas mazināt ziņojumu sūtīšanu no valsts pārvaldes sistēmām (e-adrese, e-Latvija, EDS)  uz e-pastiem un rast iespēju atteikties no ziņojumu saņemšanas e-pastā.
Nozaru asociācijas ir uzsvērušas, ka, piemēram, darbinieks atver darba nespējas lapu, darba devējs saņem:
1) informāciju EDS;
2) informāciju e-pastā par to, ka ir jaunumi EDS (neprecizējot, kāds ir ziņas saturs vai vismaz subjekts);
3) informāciju e-pastā, ka e-adresē ir jauna ziņa;
4) autorizējoties e-adresē, ziņa satur informāciju, ka EDS ir ziņa.
Katru šādu vēstuli ir jāatver, jāautorizējas  - tas prasa laiku un milzīgajā informācijas gūzmā var palaist garām svarīgas ziņas.
Piedāvātā redakcija
-