Atzinums

Projekta ID
25-TA-1826
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tet"
Atzinums iesniegts
24.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums

SIA “Tet” ir izskatījusi otrreizējai publiskajai apspriešanai TAP ievieto Rīkojuma projektu  “Par konkursa "Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē" komisiju un nolikumu.

Pateicamies, ka dokumentu sagatavošanā ņemti vērā virkne SIA “Tet” priekšlikumu, galvenokārt, tehnoloģiskos un civiltiesiskos jautājumos.

Turpmāk dokumentu sagatavošanā joprojām uzturam un lūdzam ņemt vērā šādus komentārus, ierosinājumus un argumentus.

[1] 8.pielikums konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam, Līguma projekts, apraides pakalpojumu cenas.

SIA “Tet” sniedza komentāru par Līguma projekta 5. pielikumā norādītajām cenām, pamatojot, ka cena, kas pretendentam būtu jāmaksā par katru CTV tīklu atsevišķi, ir augusi par 36% salīdzinot ar esošajiem, spēkā esošajā līgumā paredzētajiem maksājumiem, un, ka šādam cenas pieaugumam SIA “Tet” ieskatā nav ne juridiska, ne faktiska pamatojuma.

SIA “Tet” ir vērsusies pie VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”, lūdzot to sniegt SIA “Tet” informāciju par Ministru kabineta noteikumu Nr. 542 “Tarifu aprēķināšanas metodika elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas programmu apraidei ciparformātā ar zemes raidītājiem” 4.punktā noteiktajā formulā minēto pakalpojuma pašizmaksu veidojošo pozīciju – pakalpojuma pašizmaksas kapitāla un ekspluatācijas izmaksu īpatsvaru CTV tīkla pakalpojuma cenas aprēķinā, kas ietverts līguma projektā. Saņemtajā VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” atbildē diemžēl šāda informācija nav ietverta.

Ņemot vērā augstāk minēto un to, ka līdz šo iebildumu iesniegšanas dienai (24/10/2025) SIA “Tet” nav bijis iespējams iegūt informāciju par pakalpojuma pašizmaksu veidojošo pozīciju – pakalpojuma pašizmaksas kapitāla un ekspluatācijas izmaksu īpatsvaru CTV tīkla pakalpojuma cenas aprēķinā – SIA “Tet” uztur spēkā iesniegto pozīciju, kā arī lūdz veikt cenas pārrēķinu un noteikt to caurspīdīgā un pamatotā apjomā.

a) Atkārtoti norādām, ka šāds cenu pieaugums apjoms kardināli var ietekmēt spēju veidot saimnieciski pamatotu biznesa plānu virszemes pakalpojumu nodrošināšanai periodā 2027.-2030.g. un pakalpojuma cenu pārskatīšana iepirkumā ir izšķiroši svarīga veiksmīgai konkursa norisei ar rezultātu.

b) SIA “Tet” nepiekrīt viedokļa apkopojumā norādītajam pamatojumam, kas lietots lai argumentētu  SIA “Tet” viedokļa atstāšanu bez ievērības, jo pašreiz noteiktā pakalpojuma maksa paredz izmaksu samazinājumu -2,6% apjomā salīdzinot ar esošā perioda pakalpojuma maksām. Šāds skaidrojums SIA “Tet” ieskatā  nav pamatots, jo tiek salīdzināts iepriekšējā perioda kopējais maksas apjoms (par pieciem CTV) ar 2027.-2030. iepirkuma pakalpojumu (trijiem CTV) cenas kopējo apjomu, neņemot vērā to, ka šie apjomi būtiski atšķiras (samazinās), tas ir, tiek salīdzināti kopējie maksas apjomi, neņemot vērā ietverto pakalpojumu apjomu un to būtiskās atšķirības. Tādējādi salīdzinot iepriekšējā perioda aktuālo mēneša maksu 73 267.27 EUR (bez PVN) par vienu CTV ar jaunā perioda konkursā paredzēto mēneša maksu 99 378.00 EUR (bez PVN) par vienu CTV, nepārprotami secināms, ka mēneša maksa par vienu CTV tiek paaugstināta par 36% (trīsdesmit sešiem procentiem), proti, maksas televīzijas programmu izplatīšana ar zemes ciparu televīzijas raidošajiem tīkliem pakalpojuma saņēmējam faktiski tiek piedāvāta vairāk kā par trešdaļu dārgāk, salīdzinot ar iepriekšējo periodu.

c) Viedokļu apkopojumā norādīts, ka saskaņā ar MK 19.11.2019. noteikumiem Nr.542 pakalpojuma tarifā tiek iekļauta pilna pakalpojuma pašizmaksa, kā arī tehnoloģiski un ekonomiski pamatotās izmaksas, kas nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai.
SIA “Tet” un sabiedrībai nav iespējas pārliecināties par aprēķinātās cenas atbilstību un lietderību, jo, neapstrīdot, ka cenas aprēķinā ņemti vērā MK noteikumi Nr. 542, caurskatāmu pārskatu par cenas aprēķinu nav iespējams veikt, kamēr nav pieejama informācija par cenas pašizmaksu veidojošo pozīciju kapitāla un ekspluatācijas izmaksu īpatsvaru apraides tīkla cenas pašizmaksas aprēķinā. Lai saņemtu šo informāciju, SIA “Tet” 09.10.2025. nosūtīja AS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” uz Informācijas sabiedrības atklātības likumu balstītu pieprasījumu sniegt informāciju par MK noteikumu Nr. 542 4. punktā noteiktajā formulā minēto pakalpojuma pašizmaksu veidojošo pozīciju – pakalpojuma pašizmaksas kapitāla un ekspluatācijas izmaksu īpatsvaru CTV tīkla pakalpojuma cenas aprēķinā, kas ietverts līguma projektā.

Saņemtajā AS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” 21/10/2025 atbildē norādīts, ka konkursa nolikuma projektā AS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”  ieskatā ir norādīta un ietverta pietiekama un objektīva informācija, lai potenciālais pretendents varētu sagatavot piedāvājumu norādītajam konkursam, līdzīgi kā tas arī ir bijis iepriekšējos laika periodos, kā arī, ka izsludinot konkursu, ir jāievēro, t.sk. piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem, tādējādi konkursa nolikuma projektā ir ietverta visa nepieciešamā informācija, lai potenciālie tirgus dalībnieki (pretendenti) varētu sagatavot un iesniegt piedāvājumus un nav pieļaujama situācija par informācijas sniegšana vienam tirgus dalībniekam, kas var radīt nevienlīdzīgu situāciju attiecībā pret citiem potenciālajiem pretendentiem, kas ir pretrunā ar Publisko iepirkumu likuma un Konkurences likuma pamatprincipiem par vienlīdzīgu attieksmi un caurspīdīgu konkurenci.

SIA “Tet” piekrīt, ka izsludinot konkursu, ir jāievēro t.sk., brīvas konkurences princips un vienlīdzīga attieksme pret visiem potenciālajiem pretendentiem, tāpēc pilnībā atbalsta, ka informācija par cenas pamatā esošajiem pašizmaksu veidojošajiem koeficientiem sniedzama vienlīdzīgi visiem potenciālajiem pretendentiem, kā arī nesaskata šķēršļus šādas informācijas publiskošanai rīkojuma projekta “Par konkursa "Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē" komisiju un nolikumu” publiskās apspriešanas ietvaros.

d) Viedokļa pamatojumā norādītais, ka esot jāņem vērā arī iepriekšējā līguma periodā uzkrātās inflācijas ietekme, īpaši uz personāla atalgojuma izmaksām, ir jāvērtē kritiski, jo publiski finansētā pakalpojumā cenām ir jābūt balstītām uz izmaksām, kā arī iepriekšējā perioda līgums ļāva pakalpojuma sniedzējam veikt cenas paaugstinājumu līdz 6%, ko pakalpojuma sniedzējs arī izdarīja ar 01.01.2024.

e) Līguma projekta 5.pielikumā “Pakalpojuma cenas” joprojām nav atšifrētas maksas pozīcijas par katru apraides tīklu, norādīta vienīgi kopējā summa par katru apraides tīklu. Norēķinos par pakalpojumu jābūt maksai par katru raidītāju atsevišķi, kā arī cenas atšifrējumam, kas dod iespēju izsekot detalizētam pakalpojuma apjomam un kopējai cenu pamatotībai attiecībā pret konkrētu pakalpojumu apjomu. Kategoriski prasām līguma projekta 5.pielikumā norādīt maksu par katru raidītāju un par datu pārraides kanāliem.

f) Atbilstoši apraides pakalpojuma cenas korekcijai ir jākoriģē pretendenta iesniedzamā līguma izpildes nodrošinājuma apjoms (Līguma 10.5.1.punkts un 5.pielikums Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Piedāvājuma nodrošinājums), kur to summas noteiktas balstoties uz pakalpojumu izmaksu aprēķinu.

[2] 8.pielikuma „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam – līguma projekta  6.1.punktā noteikta kārtība, ka pakalpojuma saņēmējs maksā par patērēto elektroenerģiju atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem. ..”.
SIA “Tet” uztur spēkā prasījumu ieviest līgumā mehānismu, kas ļauj pakalpojuma saņēmējam rēķināties ar tirgus situācijai atbilstošām un saimnieciski pamatotām izmaksām par elektroenerģiju.  uzturam spēkā aicinājumu ietvert līgumā regulējumu par elektroenerģijas maksas aprobežojumu: “9.2.1.maksu par iekārtām patērēto elektroenerģiju, atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem, norādot atsevišķi elektroenerģijas cenas komponentes: Sadales Tīkla daļu un elektroenerģijas cenas daļu. Elektroenerģijas cenas daļai piemērot aprēķina metodiku, nosakot to Nordpool ikmēneša biržas cenas 6 (sešu) iepriekšējo mēnešu vidējā cenas apmērā, kas reizināta ar koeficientu, kurš nepārsniedz 1,15 (15%),  ietverot balansēšanas izmaksas
Vai citu alternatīvu, kas atbilst aprakstītajai pakalpojuma saņēmējam  leģitīmajai nepieciešamībai rēķināties ar paredzamām elektroenerģijas izmaksām.

SIA “Tet” nesaskata, ka Viedokļu apkopojumā ietvertais pamatojums, ka LVRTC stratēģiski 2027-2028.g. neplānoto ieviest elektroenerģijas pakalpojumus, kuru tarifikācija būtu sasaistīta ar elektrības biržas cenām, būtu pamatots. SIA “Tet” piedāvātā risinājuma ieviešana līgumā neparedz nepieciešamību LVRTC ieviest “jaunu pakalpojumu” vai to ieviest visiem LVRTC klientiem, bet gan līguma noslēgšanu par elektroenerģiju ar atbilstošiem nosacījumiem elektroenerģijas piegādē un norēķinos, kaut tikai attiecībā uz Virszemes TV iepirkuma ietvaros sniedzamajiem pakalpojumiem. Jāņem vērā, ka šajā projektā ir jāspēj nodrošināt saimnieciski pamatojamas izmaksas un cenas, sakarā ar projekta publiski tiesisko raksturu.
 
Piedāvātā redakcija
-