Atzinums

Projekta ID
22-TA-2260
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – AF plāns) 2.3.2.3.i. investīciju „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” (turpmāk – investīcija), tai skaitā:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta izdošanas tiesiskais pamats - tai skaitā Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrā daļa paredz plašāku deleģējumu Ministru kabinetam (kas noteikumu projektā tiek arī izpildīts) iepretim noteikumu projekta 1. punktā minētajam (tai skaitā arī paredz noteikt Atveseļošanās un noturības mehānisma ieviešanā iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams un kādā to paredz Ministru kabinets attiecīgo pienākumu izpildei), kādēļ lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.4. saņēmēju un tā sadarbības partnerus;
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā pēc būtības tiek paredzētas prasības finansējuma saņēmējiem, kā arī sadarbības partneru piesaistes nosacījumi, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
1.6. atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmās izmaksas;
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 1. punktu ar noteikumu projekta anotācijā sniegto skaidrojumu par minēto punktu (jo īpaši sk. 1.7. apakšpunktu), tai skaitā novēršot tehniskās kļūdas un noteikumu projekta 1.6. apakšpunktā norādot uz izmaksu attiecināmības nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
8. Finansējuma saņēmējs īsteno investīcijas projektu saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem un ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partnera īstenotajām funkcijām projektā.
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējam pienākumi arī ietverti normatīvajos aktos par Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, lūdzam papildināt noteikumu projektu 8. punktu, izdarot atbilstošu atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
9. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un Iepirkumu uzraudzības birojs investīcijas īstenošanā un uzraudzībā pilda normatīvajos aktos par AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktos uzdevumus.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 9. punktu, jo attiecīgai normai nav juridiskas slodzes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
15. Portatīvās datortehnikas sadali sadarbības partneriem – pašvaldībām un valsts dibinātām izglītības iestādēm, kas ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc finansējuma saņēmēja uzaicinājuma ir noslēguši sadarbības līgumu ar finansējuma – nodrošina atbilstoši finansējuma saņēmēja apstiprinātai kvotai, balstoties uz datiem par izglītojamajiem no sociālā riska grupām. Minētos datus iegūst no šādiem informāciju sistēmu un datu turētājiem:
 
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 7. un 15. punktu attiecībā uz tiesību subjektu loku, kuri var būt sadarbības partneri.
Papildus atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 15. punktā norādīt attiecīgā pienākuma subjektu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
17.1. izglītības iestādes īsteno attālinātās mācības kā izglītības programmas klātienes formas sastāvdaļu no 2022./2023. mācību gada, izstrādājot un ar dibinātāju saskaņojot iekšējos noteikumus par kārtību, kādā izglītības iestādē tiek organizētas un īstenotas attālinātās mācības atbilstoši noteikumiem par attālināto mācību organizēšanu un īstenošanu;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot noteikumu projekta 17.1. apakšpunktu. Norādām, ka noteikumu projekta izdošanas tiesiskais pamats -  Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmā un otrā daļa - neparedz noteikt attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas nosacījumus (arī gadījumus, kad organizējamas attālinātas mācības), kas izriet no Izglītības likuma 14. panta 45. punktā ietvertā deleģējuma.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
17.3. portatīvās datortehnikas piešķiršanā sadarbības partneri izmanto datoru vienību reģistrēšanas informācijas sistēmu, tiklīdz tā būs funkcionāla. Minēto informācijas sistēmu attīsta nozares ministrija sadarbībā ar Rīgas valstspilsētas aģentūru “Rīgas digitālā aģentūra”;
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 17.3. apakšpunktā paredzētās normas, kas paredz pienākumu attīstīt datoru vienību reģistrēšanas informācijas sistēmu, būtību, nepieciešamību un mērķi tai skaitā vai paredzēta valsts informācijas sistēmas izstrāde (attiecīgā gadījumā lūdzam arī skaidrot, kādos normatīvajos aktos paredzēts ietvert Valsts informācijas sistēmu likuma 5. pantā norādīto).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
18. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā noteiktās darbības izpildi pamato portatīvo datoru pieņemšanas un nodošanas akti pašvaldībām un profesionālās izglītības iestādēm, kā arī pašvaldību apstiprinātas iekšējās kārtības portatīvo datoru izsniegšanai izglītojamajiem.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 18. punkta un noteikumu projekta anotācijas neizriet pamatojums tam, kādēļ atbalstāmās darbības izpildi pamato cita starpā vienīgi pieņemšanas un nodošanas akti profesionālās izglītības iestādēm, bet ne citām izglītības iestādēm. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
19.3. atlīdzības izmaksas ekspertu komandai projekta vadībai un īstenošanai (piemēram, IKT speciālisti, biznesa procesa analītiķi, datu speciālisti, komunikācijas eksperti) uz darba vai uzņēmumu līguma pamata uz noteiktu laiku, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi;
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 137. punktu lūdzam noteikumu projektā konsekventi (sk. jo īpaši 19.3. un 19.7. apakšpunktu) norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
19.7. zvērināta revidenta audita izmaksas, lai gūtu pārliecību par veikto izmaksu pamatotību, atbilstību īstenošanas nosacījumiem un normatīvo aktu prasību ievērošanai, tai skaitā, konstatējot pieļautā interešu konflikta, dubultā finansējuma, korupcijas un krāpšanas situāciju pazīmju neesamību, kā arī apliecinot sasniegto rezultātu atbilstību projektā plānotajam;
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 19.7. apakšpunktā norādīt, par kādiem īstenošanas nosacījumiem šajā apakšpunktā iet runa.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
19.8. citas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu, tai skaitā izmaksas, kas nav tieši saistītas ar investīcijas projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus investīcijas projekta veicamo darbību īstenošanai un investīcijas projekta rezultātu sasniegšanai.
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 19.8. apakšpunktā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, par kādām izmaksām šajā apakšpunktā ir runa, nepieciešamības gadījumā minot konkrētus piemērus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
22.9. projekta sadarbības partneriem izvirzāmās prasības un nosacījumi.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar tiešās pārvaldes iestādes iekšējiem tiesību aktiem nevar noteikt prasības sadarbības partneriem, kuri var būt atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas, kādēļ lūdzam svītrot noteikumu projekta 22.9. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
26. Nozares ministrija saskaņo projekta informāciju ar šo noteikumu 22. punktā minēto iekšējo tiesību aktu un atbilstoši projekta finansēšanas plānam iesniedz Finanšu ministrijā sagatavotu pieprasījumu piešķirt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” finansējumu projekta īstenošanai.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 26. punktu, svītrojot norādi uz iekšējo tiesību aktu, jo noteikumu projekta 22. punktā minētais iekšējais tiesību akts netiek saskaņots, kā arī atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām noteikumu projekta tekstā pieļaujamas atsauces vienīgi uz citām noteikumu projekta vienībām (iekšējās atsauces) vai atsauces uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem.
Papildus lūdzam noteikumu projekta 26. punktā nepārprotami paredzēt nosacījumu, kuram iestājoties, projekta informācija tiek saskaņota, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
28. Investīcijas īstenošanā nav plānota tādu darbību īstenošana, kuru finansēšanai būtu piemērojams valsts atbalsta regulējums, jo atbalsts tiks sniegts vispārējās izglītības sistēmas ietvaros.
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 28. punktu, jo minētajai normai nav juridiskas slodzes. Nepieciešamības gadījumā tā vietā lūdzam noteikumu projekta 28. punktā paredzēt konkrētus nosacījumus (kuri neizriet no citām noteikumu projekta vienībām), kas izslēdz komercdarbības atbalsta sniegšanas iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
29. Finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina, ka iepirkumi, kas nepieciešami šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi atbilstoši ES un Latvijas Republikas iepirkumus regulējošos normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 29. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
30. Saskaņā ar principa „Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu investīcijai nav konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina, ka visi principa „Nenodarīt būtisku kaitējumu” nosacījumi, kas ietverti projekta iesniegumā, tiek ievēroti.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 30. punkta pirmo teikumu, jo minētajai normai nav juridiskas slodzes un tā ir deklaratīva. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projektā paredzēt konkrētus nosacījumus, kurus izpildot, negatīvā ietekme uz vidi tiek novērsta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
35. Finansējuma saņēmējs, apstrādājot personas datus šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā uzdevuma izpildei, ievēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula Nr.  2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), tai skaitā nosakot lomas –  datu pārzini un datu apstrādātāju.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 35. punktu kā Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pantu dublējošu, vai precizēt to, paredzot konkrētas prasības attiecībā uz datu apstrādi, tādējādi nodrošinot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas Nr.  2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasību ieviešanu (sk. minētā likuma 25. panta pirmo un ceturto daļu). 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
37. Finansējuma saņēmējs nodrošina Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, nozares ministrijas, Eiropas Komisijas, Eiropas Biroja krāpšanas apkarošanai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, ES fondu vadībā iesaistīto institūciju, Valsts Kontroles un Iepirkumu uzraudzības biroja pārstāvjiem, kā arī citu kompetento institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem vai atvasinājumiem ar juridisku spēku un grāmatvedības sistēmai, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai un nodrošina iespējas iepriekš minēto institūciju pārstāvjiem veikt uzraudzību un kontroli visā projekta darbības laikā, nodrošinot šo institūciju likumīgo prasību izpildi un brīvu piekļuvi finansējuma saņēmēja grāmatvedības un finanšu dokumentiem, kas saistīti ar projekta īstenošanu, kā arī citiem nepieciešamajiem dokumentiem, informācijai, finanšu līdzekļiem, telpām un citām materiālām vērtībām, tai skaitā pieprasīto dokumentu izsniegšanu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saskatāms pamats noteikumu projekta 37. punktā paredzēt pienākumu nodrošināt pieeju Eiropas Savienības  fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt minēto punktu, skaidrojot, kādām institūcijām pieeja ir nodrošināma, savukārt noteikumu projekta anotācijā sniedzot atbilstošu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu paredzēts izpildīt arī saistības, kas izriet no 2021.gada 3. septembra Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma, lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu sniegt pamatotu skaidrojumu par ar noteikumu projektu izpildītajām saistībām, kas izriet no minētā nolīguma, šo saistību būtību un konkrētiem veicamiem pasākumiem vai uzdevumiem, kas nepieciešami šo saistību izpildei.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
4.1. uzraudzības rādītājs: līdz 2023.gada 31.decembrim nodrošinātas 18 333 IKT aprīkojuma vienības mērķa grupai (izglītojamajiem);
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 4.1. apakšpunktā un lēmuma projekta 4. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
10. Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) atbalstu sniedz dotācijas veidā.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā nelietot saīsinājumos abreviatūras, kuras nav vispārzināmas, tai skaitā "AF.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
15. Portatīvās datortehnikas sadali sadarbības partneriem – pašvaldībām un valsts dibinātām izglītības iestādēm, kas ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc finansējuma saņēmēja uzaicinājuma ir noslēguši sadarbības līgumu ar finansējuma – nodrošina atbilstoši finansējuma saņēmēja apstiprinātai kvotai, balstoties uz datiem par izglītojamajiem no sociālā riska grupām. Minētos datus iegūst no šādiem informāciju sistēmu un datu turētājiem:
 
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 15. punktu, pēc vārda "finansējuma" papildinot ar vārdu "saņēmēju".
Tāpat līdzīgi lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu, pirms vārda "saņēmēju" papildinot ar vārdu "finansējuma".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
21. Izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās.
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 21. punktu (nepieciešamības gadījumā arī citas vienības), norādot uz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
31.1. par mērķu atbilstošu un savlaicīgu sasniegšanu, datu ticamību un izsekojamību, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina piekļuvi ar projekta īstenošanu saistītajai informācijai un spēj to uzrādīt AF plāna investīciju ieviešanas uzraudzībā iesaistītajām iestādēm, tostarp 2021. gada 3. septembra Komisijas un Latvijas Republikas AF finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm, tai skaitā, lai pārliecinātos, ka nav konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas un dubultā finansējumu situāciju projekta īstenošanā;
 
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā korekti atsaukties uz Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumu. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
31.2. atbilstoši kompetencei un ievērojot noteikto kārtību, ievada informāciju vadības informācijas sistēmā maksājuma pieprasījuma un AF plāna ieviešanas progresa pusgada ziņojuma sagatavošanai saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 22. un 27. pantu un AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 31.2. apakšpunktā korekti atsaukties uz normatīvajiem aktiem Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības jomā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Atļaut Izglītības un zinātnes ministrijai iegādāties portatīvo datortehniku, kas prioritāri paredzēta izglītojamajiem no sociāli neaizsargātajām grupām, no Elektroniskās iepirkumu sistēmas (iepirkuma kataloga) pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, un samaksu par precēm segt no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļiem.
Priekšlikums
Lūdzam lēmuma projekta 3. punktā svītrot pieturzīmi iekavas, jo tās nav nepieciešamas.
Piedāvātā redakcija
-
28.
MK sēdes protokollēmuma projekts
5. Izglītības un zinātnes ministrijai nekavējoties informēt Ministru kabinetu, ja izmaksas, kas investīcijas  ietvaros veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no Atveseļošanas  fonda, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem un finansiālo ietekmi, un sniegt aprakstu par iespējamo risinājumu, lai turpinātu projekta īstenošanu.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma sagatavošana pati par sevi nenodrošina Ministru kabineta informēšanu, lūdzam redakcionāli precizēt lēmuma projekta 5. punktu, papildinot to ar norādi, ka izglītības uz zinātnes ministrs iesniedz minētajā punktā paredzēto informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-