Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Spēļu biznesa asociācija"
Atzinums iesniegts
04.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LSBA uztur savu jau Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna 2020.–2022. gadam ietvaros pausto iebildumu pret aizliegumu lietot (patērēt) alkoholiskos dzērienus pie azartspēļu iekārtām.
LSBA uzsver, ka azartspēļu nozare viennozīmīgi atbalsta tādu pasākumu ieviešanu, kas veicina atbildīgu spēli, taču uzskata, ka darbības rezultātu “Samazinās riskanta alkoholisko dzērienu lietošana azartspēļu zālēs un kazino” ir iespējams sasniegt ar samērīgāku regulējumu. Klientu aizturēšana bārā vai dzenāšana pa spēļu zāli, kazino vai citu azartspēļu organizācijas vietu nolūkā neļaut pietuvoties spēļu iekārtām ar glāzi rokās noteikti neveicinātu uzņēmumu un to klientu labas attiecības, kurām ir jābalstās savstarpējā cieņā, kas nevar pastāvēt, pieņemot, ka pieauguši cilvēki nav spējīgi rīkoties saprātīgi. Aizliegums darbiniekiem azartspēļu organizēšanas vietās alkoholiskos dzērienus pienest pircējam pie azartspēļu iekārtām nodrošinās spēles pārtraukšanu. Savukārt kontroli par to, vai klients pats ir atnesis dzērienu, šaubu gadījumā būs iespējams realizēt ar videoierakstu, kurus kontrolējošās institūcijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var pieprasīt, starpniecību.
Latvijas Republikas Satversmes tiesa savā 2020. gada 11. decembra spriedumā lietā Nr. 2020-26-0106 atgādināja, ka demokrātiskā tiesiskā valstī indivīda pašnoteikšanās brīvībai ir augstākā vērtība. Šī brīvība aptver jebkādu cilvēka izvēli, vienalga, vai tā no socioētiskā viedokļa būtu atzīstama par vērtīgu vai arī būtu tikai cilvēka personīgās gribas izpausme, ciktāl tā neapdraud citu cilvēku tiesības, konstitucionālo kārtību vai arī citas sabiedrībai būtiskas intereses. Likumdevējam ir jārespektē personas izvēles brīvība un jāuzticas tās spējai novērtēt šādas brīvības izpausmes, varbūt pat potenciāli paškaitējošas darbības, sekas, kamēr vien tās ietekmē tikai pašu personu [..]
Kā efektīvu mehānismu spēlētāju interešu aizsardzībai sevi pierādījis no 2020. gada 1. janvāra darbu uzsākušais Pašatteikušos personu reģistrs, kurā iekļautas 25 427 personas (uz 2022. gada 19. decembri), kuras attiecīgi sev liegušas iespēju apmeklēt azartspēļu vietas. Minētajā Veselības ministrijas pētījumā secināts, ka problemātiska azartspēļu spēlēšana smagākajā pakāpē (ar negatīvām sekām un iespējamu kontroles trūkumu) var skart 16 162 personas. Ievērojot minēto, personas, kurām azartspēļu spēlēšana un iespējams arī atkarību izraisošu vielu, t.sk. alkohola lietošana ir problemātiska, var liegt un arī liedz sev iespēju apmeklēt azartspēļu organizēšanas vietas.
LSBA vērš uzmanību vēl diviem aspektiem, kādēļ Veselības ministrijas piedāvātais regulējums ir nesamērīgs:
Lielo pilsētu, valstspilsētu pašvaldības[1] pauž vēlmi panākt azartspēļu pakalpojumu orientēšanu uz tūristiem, taču, acīmredzot, nenotiek iepazīšanās ne ar šo pakalpojumu specifiku, ne arī citās Eiropas valstīs spēkā esošo normatīvo regulējumu, cita starpā aizliegumiem un ierobežojumiem. Azartspēles ir izklaides veids pieaugušajiem, turklāt pamatā tā ir nakts industrija, kas arī citu pakalpojumu gadījumā satur alkohola lietošanas komponenti. Viennozīmīgi azartspēļu komersantiem ir jābūt īpaši rūpīgiem, samazinot pārmērīgas un bezatbildīgas alkohola lietošanas risku, taču klientu uzraudzīšana, tieši kurā brīdī tiek patērēts dzēriens (t.sk. bezalkoholisks), nav risinājums. Šāda pieeja var atbaidīt ikvienu Eiropas valsts pilsoni, kas nav pieredzējis šādu indivīda brīvības ierobežojumu.
Realizējot pasākumus, ko paredz Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam, tiks ieviesti papildu azartspēļu atkarības prevencijas un mazināšanas rīki. Cita starpā ir plānots nodefinēt riskanta azartspēļu spēlētāja un interaktīvo izložu dalībnieka pazīmes, izcelt ievainojamāko personu segmentu un nodrošināt tā uzvedības monitoringam īpašu uzraudzību. Tas ir, azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājiem būs pienākums dokumentēt ar azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu spēlēšanu saistītos riskus un spēlētāju paradumu izmaiņas, lai ar sistēmas palīdzību novērtētu to, vai spēlētāja uzvedībā ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par problemātisku azartspēļu spēlēšanu. Pamatojoties uz šo novērtējumu, komersanti savlaicīgi informēs spēlētājus par ar pārmērīgu un nekontrolētu spēlēšanu saistītajiem riskiem, kā arī nepieciešamības gadījumā veiks intervences pasākumus, lai atturētu spēlētājus no pārmērīgas un nekontrolētas spēlēšanas, vienlaicīgi uzraugot visus riska faktorus, tai skaitā alkohola patērēšanu. Papildus risku minimizēšanai pastāv nozares darbības kodekss, kontroles pasākumi, apmācīti darbinieki, kā arī video novērošana, kā uz to Likumprojekta anotācijā arī norāda Veselības ministrija. Turklāt jāņem vērā, ka azartspēļu organizēšana ir licencēts komercdarbības veids – komersanti dara visu iespējamo, lai nepieļautu normatīvo aktu pārkāpumus, kā rezultātā licenci varētu zaudēt.
LSBA, ņemot vērā ārvalstu pieredzi, ierosināja un arī šobrīd uztur priekšlikumu izvērtēt iespēju normatīvajos aktos noteikt aizliegumu azartspēļu zālēs ielaist cilvēkus, kuri atrodas acīmredzamā alkohola reibumā, un pienākumu izraidīt no tām cilvēkus, kuri alkoholu lietojuši pārmērīgi. LSBA biedru uzņēmumos tas tiek īstenots jau šobrīd. LSBA darbības kodekss paredz arī to, ka alkohols klientiem, kuru uzvedība liecina par pārmērīgu alkohola lietošanu, netiek pārdots. Turklāt, LSBA uzskata, ka šāds aizliegums būtu nosakāms ikvienam mazumtirgotājam.


[1] Skat. piem., Rīgas teritorijas plānojumu, kas ir pieņemts ar Rīgas domes 2021. gada 15. decembra lēmumu        Nr. 1091 “Par Rīgas teritorijas plānojuma apstiprināšanu”, izdodot Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošos noteikumus Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” (nav piemērojami). Plānojuma paskaidrojuma rakstā izteikta vēlme orientēt azartspēles kā eksporta preci (“gambling go home with the tourist”).

Ievērojot minēto, LSBA atkārtoti lūdz izvērtēt šādus iespējamos grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā:
Papildināt 6. pantu ar otro pieci prim daļu šādā redakcijā:
“(25) Alkoholiskos dzērienus aizliegt pārdot personām, kuras ir acīmredzamā alkohola reibumā.”
Papildināt 6. pantu ar ceturto prim daļu šādā redakcijā:
“(41) Azartspēļu organizēšanas vietās alkoholiskos dzērienus aizliegts pienest pircējam pie aartspēļu iekārtām.”
Piedāvātā redakcija
-