Atzinums

Projekta ID
21-TA-342
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā ietverta norāde uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regulu (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk – Vienotās digitālās vārtejas regula), tomēr ne no anotācijas, ne projekta teksta nav skaidrs, vai projekts ievieš Vienotās digitālās vārtejas regulas prasības, vai arī neievieš. Ja projekts ievieš Vienotās digitālās vārtejas regulas prasības, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu un jo īpaši tās 1. tabulu un attiecīgi arī projektā ietvert atsauci uz Vienotās digitālās vārtejas regulas vienībām atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 170., 171. un 172. punktā noteiktajām prasībām. Ja projektā Vienotās digitālās vārtejas regula netiek ieviesta, tad lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu teksta daļā, kur tiek pieminēta Vienotās digitālās vārtejas regula, konkrēti norādot, ka Vienotās digitālās vārtejas regula ar šo projektu netiek ieviesta.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
4. Komersants iesniegumu reģistra iestādē iesniedz elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē bis.gov.lv un iesniegumu parakstot ar elektroniskajā pakalpojumā pieejamo elektroniskās parakstīšanas rīku (turpmāk - tiešsaistes iesniegums).
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa noteic, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu. Iesniegumā norādāms iesniedzēja vārds un uzvārds, dzīvesvieta (juridiskajai personai — nosaukums, adrese, reģistrācijas numurs), prasījums; uz tā jābūt iesniedzēja parakstam. Mutvārdu iesniegumu iestāde tūlīt noformē rakstveidā, un iesniedzējs to paraksta.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība.
Līdz ar to, ja nepieciešams paredzēt, ka iesniegumu var iesniegt tikai elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē bis.gov.lv un iesniegumu parakstot ar elektroniskajā pakalpojumā pieejamo elektroniskās parakstīšanas rīku, šāds regulējums jāietver Būvniecības likumā, vienlaikus attiecīgi pamatojot šāda regulējuma nepieciešamību.
No anotācijā ietvertās informācijas neizriet, ka projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumu Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) 4. punktā ietvertais regulējums atbilst kādai Būvniecības likuma tiesību normai.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 4. punktā ietverto regulējumu vai papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu par to, no kuras Būvniecības likuma tiesību normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt citādāku regulējumu, nekā to paredz Administratīvā procesa likums.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 4. punktā ir ietverta norāde par saīsinājuma "tiešsaistes iesniegums" lietošanu turpmākajā tekstā. Savukārt noteikumos un projektā paredzētajos grozījumos tiek lietots arī termins "reģistrācijas iesniegums". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt iepriekš minēto terminu lietošanu noteikumos un projektā paredzētajos grozījumos un attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
13.1 Būvkomersantam ir pienākums sniegt reģistra iestādes pieprasīto papildus informāciju, kas nepieciešama valsts nodevas par ikgadējās informācijas iekļaušanu reģistrā aprēķināšanai.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. un 3.3. apakšpunktā noteiktajam normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas, kā arī dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Turklāt, piemēram, Administratīvā procesa likuma 59. pantā ir paredzēts regulējums par informācijas iegūšanu. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 1.21. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 13.1 punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību un svītrot to vai papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
27.2.2. ja komersants izslēgts no reģistra saskaņā ar šo noteikumu 22.5. apakšpunktu, – 70 euro;
Iebildums
Ievērojot, ka projekta 1.33. apakšpunktā paredzētais noteikumu 27.2.2. apakšpunkts ir tādā pašā redakcijā, kādā šobrīd spēkā esošais noteikumu 27.2.2. apakšpunkts, lūdzam svītrot projekta 1.33. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot, ka Latvijas Republikas Saeima pieņem, nevis apstiprina likumus, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
5. Komersants reģistrējas reģistrā, ja tas vēlas sniegt būvniecības pakalpojumus (NACE: Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakcija - F sadaļa "Būvniecība" un M sadaļas "Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi" 71 nodaļas "Arhitektūras un inženiertehniskie pakalpojumi; tehniskā pārbaude un analīze" 71.1 grupa "Arhitektūras un projektēšanas pakalpojumi un konsultācijas", ciktāl šajā grupā norādītie pakalpojumi attiecas uz būvju projektēšanu, tehnisko apsekošanu, būvekspertīzi, inženierkonsultāciju sniegšanu būvniecības ieceres īstenošanas ietvaros).
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka noteikumu 10.10. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz "Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2. red.". Savukārt projekta 1.2. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 5. punktā ir ietverta atsauce uz "NACE: Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakcija", un projekta 1.14. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 10.14. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz "NACE". Ievērojot minēto, kā arī to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.3. apakšpunktā noteiktajam normatīvā akta projekta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu 10.10. apakšpunktā, kā arī projekta 1.2. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 5. punktā un projekta 1.14. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 10.14. apakšpunktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
8. Reģistra iestāde piecu darbdienu laikā pēc reģistrācijas iesnieguma saņemšanas pārbauda iesniegumā minēto informāciju un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
Priekšlikums
Ievērojot, ka projekta 1.4. apakšpunkts paredz izteikt jaunā redakcijā noteikumu 8. punktu, lūdzam precizēt noteikumu 8. punkta vienību numerāciju, nesaglabājot svītrotās vienības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
8.1. par komersanta reģistrāciju, ja komersants atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām un ir samaksājis valsts nodevu;
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt projekta 1.4. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 8.1. apakšpunktā vārdus "šajos noteikumos" ar atsauci uz konkrētām noteikumu vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
11.3 No Valsts ieņēmumu dienesta automātiski tiek saņemta un reģistrā iekļauta informācija par būvkomersanta neto apgrozījumu un kopējiem ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem.
Priekšlikums
Ievērojot, ka noteikumu 10. punktā ir norādīta būvkomersantu reģistrā iekļaujamā informācija, lūdzam precizēt projekta 1.17. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 11.3 punktā ietverto regulējumu. Turklāt lūdzam norādīt konkrētas noteikumu vienības, kurās paredzēta attiecīgā informācija.
Papildus lūdzam arī saskaņot projekta 1.17. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 11.3 punktā vārdus "No Valsts ieņēmumu dienesta automātiski tiek saņemta un reģistrā iekļauta informācija par būvkomersanta neto apgrozījumu un kopējiem ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem", projekta 1.18. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 12. punktā vārdus "informāciju, kas saņemta tiešsaistē no Valsts ieņēmumu dienesta" un projekta 1.22. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 13.2 punktā vārdus "informācijas saņemšanas no Valsts ieņēmumu dienesta".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
16. Reģistra iestāde piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 14. punktā minētā iesnieguma saņemšanas iekļauj iesniegumā norādīto informāciju reģistrā vai pieņem lēmumu atteikt informācijas iekļaušanu reģistrā, ja būvkomersanta norādītais būvspeciālists neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta noteikumu projektos atsauces uz citiem normatīvajiem aktiem raksta atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 133., 134., 135., 136. un 137. punktā noteiktajām prasībām. Ievērojot minēto, kā arī nav skaidrs, kas ir projekta 1.24. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 16. punktā minētie normatīvie akti, lūdzam precizēt projekta 1.24. apakšpunktā paredzēto noteikumu 16. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
22.9. ja šajos noteikumos noteiktajā termiņā nav nomaksājis 27.3. apakšpunktā noteikto valsts nodevu.
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt projekta 1.29. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 22.9. apakšpunktā vārdus "šajos noteikumos" ar atsauci uz konkrētām noteikumu vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
26. Komersantu, kurš ir izslēgts no reģistra, var reģistrēt atkārtoti. Komersanta atkārtota reģistrācija notiek šajos noteikumos noteiktajā kārtībā. Ja reģistrā nav iekļauta ikgadējā informācija par laikposmu pirms komersanta izslēgšanas, komersants, reģistrējoties atkārtoti, papildus reģistrācijas iesniegumam iesniedz ikgadējo informāciju par attiecīgo gadu un samaksā valsts nodevu par minētās informācijas iekļaušanu reģistrā. Valsts nodevas apmēru nosaka atbilstoši šo noteikumu 27.3. apakšpunktam, aprēķinot to no būvkomersanta neto apgrozījuma kalendāra gadā, par kuru iesniedz ikgadējo informāciju.
Priekšlikums
Ievērojot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktā noteiktajam normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas, lūdzam svītrot projekta 1.31. apakšpunktā paredzētā noteikumu 26. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
27.3. par ikgadējās informācijas iekļaušanu reģistrā, ja būvkomersanta neto apgrozījums vai kopējie ieņēmumi no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem iepriekšējā kalendāra gadā bijis:
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot projekta 1.34. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 27.3. apakšpunkta ievaddaļā minēto ar projekta 1.6. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 10.3.2. apakšpunktā un projekta 1.7. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 10.3.3. apakšpunktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-