Projekta ID
22-TA-3824Atzinuma sniedzējs
Cilvēktiesību Līgu Starptautiskās Federācijas Latvijas Cilvēktiesību komiteja
Atzinums iesniegts
26.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojums.
2022. gada 8. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 111 “Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” aizliedz apmācīt attālināti pirmsskolā, pamatskolas 1. un 2. klasē, ka arī gadījumā, kad realizējamas dažas specialas izglītības programmas. Pārējos gadījumos tiek ievērota zināmā proporcija starp klātieņu un neklātieņu apmācību.
2016. gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” ņem vērā pirmsskolas skolotāja darba apjomu astronomiskajās stundās, skolas skolotāja - mācību stundās.
Mazāk nekā trīs stundas dzimtās valodas apmācības nedēļā pakļauj bērnu asimilācijas riskam (sk. Eiropas Padomes nacionālo minoritāšu aizsardzības Konsultatīvas komitejas viedokli - Dokuments ACFC/OP/IV(2020)001Final, 26.05.2020., §169).
Turklāt īstenojot vispārējo pamatizglītības programmu, latviešu (dzimtās) valodas (kopā ar literatūru) stundu skaits ir 5-6 stundas. Tieši tādas intensitātes dzimtās valodas mācīšanas nepieciešamība bērna normālai attīstībai ir acīmredzami zinātniski pamatota.
Tāpat jāatzīmē, ka Izglītības likums (47.3 pants) galveno atbildību par mazākumtautību interešu programmu organizēšanu uzliek pašvaldībām. Arī saskaņa ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punktu pienākums gādāt par interešu izglītības pieejamību no 2023. gada 1.janvāra ir ietverts pašvaldību AUTONOMĀS funkcijās. Tāpēc pašvaldībām jādod tiesības palielināt nodarbību intensitāti, ja to vēlas to vēlētāji.
2022. gada 8. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 111 “Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” aizliedz apmācīt attālināti pirmsskolā, pamatskolas 1. un 2. klasē, ka arī gadījumā, kad realizējamas dažas specialas izglītības programmas. Pārējos gadījumos tiek ievērota zināmā proporcija starp klātieņu un neklātieņu apmācību.
2016. gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” ņem vērā pirmsskolas skolotāja darba apjomu astronomiskajās stundās, skolas skolotāja - mācību stundās.
Mazāk nekā trīs stundas dzimtās valodas apmācības nedēļā pakļauj bērnu asimilācijas riskam (sk. Eiropas Padomes nacionālo minoritāšu aizsardzības Konsultatīvas komitejas viedokli - Dokuments ACFC/OP/IV(2020)001Final, 26.05.2020., §169).
Turklāt īstenojot vispārējo pamatizglītības programmu, latviešu (dzimtās) valodas (kopā ar literatūru) stundu skaits ir 5-6 stundas. Tieši tādas intensitātes dzimtās valodas mācīšanas nepieciešamība bērna normālai attīstībai ir acīmredzami zinātniski pamatota.
Tāpat jāatzīmē, ka Izglītības likums (47.3 pants) galveno atbildību par mazākumtautību interešu programmu organizēšanu uzliek pašvaldībām. Arī saskaņa ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punktu pienākums gādāt par interešu izglītības pieejamību no 2023. gada 1.janvāra ir ietverts pašvaldību AUTONOMĀS funkcijās. Tāpēc pašvaldībām jādod tiesības palielināt nodarbību intensitāti, ja to vēlas to vēlētāji.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
“Programmu var īstenot klātienē, attālināti vai daļēji attālināti, ievērojot 2022. gada 8. februāra Ministru kabineta noteikumos Nr. 111 “Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” ietvertos ierobežojumus attālinātai apmācībai.
Programmas īstenošanas intensitāte pirmsskolā - trīs darba stundas nedēļā, pamatskolā – trīs mācību stundas nedēļā. Pašvaldībai ir tiesības palielināt programmas īstenošanas intensitāti, finansējot papildu izdevumus no pašvaldības budžeta”.
“Programmu var īstenot klātienē, attālināti vai daļēji attālināti, ievērojot 2022. gada 8. februāra Ministru kabineta noteikumos Nr. 111 “Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” ietvertos ierobežojumus attālinātai apmācībai.
Programmas īstenošanas intensitāte pirmsskolā - trīs darba stundas nedēļā, pamatskolā – trīs mācību stundas nedēļā. Pašvaldībai ir tiesības palielināt programmas īstenošanas intensitāti, finansējot papildu izdevumus no pašvaldības budžeta”.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojums
Kā liecina VISC dati, kas publicēti noteikumu projekta Nr. 23-TA-1203 anotācijā, tikai katrs piektais vecāks no mazākumtautībām izvēlas savam bērnam kādu interešu programmu. Iemesls tam var būt nepietiekama vecāku informēšana, ko ierosināts novērst.
Kā liecina VISC dati, kas publicēti noteikumu projekta Nr. 23-TA-1203 anotācijā, tikai katrs piektais vecāks no mazākumtautībām izvēlas savam bērnam kādu interešu programmu. Iemesls tam var būt nepietiekama vecāku informēšana, ko ierosināts novērst.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 7. punktu ar teikumu šādā redakcijā:
“Pašvaldība informē izglītojamā vecākus vai izglītojamā likumīgas pārstāvjus par iespēju piedalīties programmā. ”
“Pašvaldība informē izglītojamā vecākus vai izglītojamā likumīgas pārstāvjus par iespēju piedalīties programmā. ”
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojums
sk. 2. pielikumu Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 747:
Sasniedzamie rezultāti valodu mācību jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi
sk. 2. pielikumu Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 747:
Sasniedzamie rezultāti valodu mācību jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi
Piedāvātā redakcija
Pielikuma 4.1. apakšpunkta papildināt vārdkopu “pamatskolas vecuma izglītojamie - runāt, klausīties, lasīt, rakstīt” ar vārdiem “brīvi izteikt savas domas un piedalīties diskusijās par jebkuru tēmu”.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojums
Bērna pamatprasmes pirmsskolas izglītības beigās (2018. gada 21. novembra Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” 10.1. punkts)
Bērna pamatprasmes pirmsskolas izglītības beigās (2018. gada 21. novembra Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” 10.1. punkts)
Piedāvātā redakcija
Pielikuma 4.1. apakšpunkta aizstāt vārdkopu “pirmsskolas vecuma izglītojamie - runāt un klausīties” ar vārdkopu “pirmsskolas vecuma izglītojamie – runāt, klausīties, lasīt vārdus un saprast izlasīto, pazīst un rakstīt iespiestos burtus”.