Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
23-TA-1865
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija ir izvērtējusi atkārtotai starpinstitūciju saskaņošanai iesniegto  Ministru kabineta rīkojuma projektu un konceptuālo ziņojumu "Par tiesu ekspertīžu institūta reformas gaitu un turpmāk veicamajiem pasākumiem" un neatbalsta to tālāku virzību, izsakot iebildumu par konceptuālajā ziņojumā ietverto risinājumu reformas pārejas perioda regulējumam, nosakot, ka reformai pakļautajiem nodarbinātajiem ar speciālo dienesta pakāpi saglabājamas tiesības uz izdienas pensiju 10 gadus no vienotās tiesu ekspertīžu iestādes darba uzsākšanas dienas, kā arī par reformas gaitu kopumā, virzoties uz vienotas tiesu ekspertīžu iestādes izveidi (VTEI) atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija sēdē atbalstītajā informatīvajā ziņojumā "Par tiesu ekspertīžu institūta reformas ieviešanas iespēju izvērtējumu" (prot. Nr. 44 56. §) noteiktajam risinājumam.

Ministru kabineta atbalstītajā informatīvajā ziņojumā tika identificēti vairāki problēmjautājumi, kuru risināšanai kā nepieciešamus bija paredzēts īstenot virkni pasākumu, kas Tieslietu ministrijas kā tiesu ekspertīzes politikas izstrādātājas un īstenotājas ieskatā būtu priekšnosacījumi turpmākai tiesu ekspertīžu reformas sekmīgai īstenošanai, proti, VTEI izveidei, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldes (VPKP) Ekspertīžu biroju pievienojot Valsts tiesu ekspertīžu birojam (VTEB).

Pasākumi cita starpā paredzēja:
- veikt izvērtējumu par VPKP Ekspertīžu biroja tiesu eksperta amatu ar speciālo dienesta pakāpi, kuru pienākumos ietilpst tiesu eksperta amata pienākumi, pārveidošanu par darbinieku amata vietām, ņemot vērā to veicamo amata pienākumu saturu. Pārtraukt jaunu tiesu ekspertu amatu vietu ar speciālo dienesta pakāpi izveidi;
- izstrādāt risinājumu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm atbilstošam pārejas periodam, ņemot vērā personu tiesiskās paļāvības principu;
- veikt tiesu ekspertu atlīdzības izlīdzināšanu.
            Līdzšinējā reformas īstenošanas procesā atkārtoti pārskatīti sākotnēji identificētie riski un sagatavots Risku reģistrs. Reģistrā ir iekļauti 17 riski:  7 no identificētajiem riskiem ir novērtēti ar “augstu” varbūtību, deviņi - ar “vidēju” varbūtību, un viens -  ar “zemu” varbūtību, tātad reforma kopumā ir augsta riska projekts.

Iekšlietu ministrija īpaši vēlas norādīt uz riskiem ar augstu un vidēju varbūtību, kas ievērojami negatīvi ietekmētu tiesu ekspertīžu kā pamatfunkcijas nodrošināšanu līdz VTEI darbības uzsākšanai, kā arī pēc tam. Kā galveno jāmin risku saistībā ar iespējamu VPKP Ekspertīžu biroja ekspertu ar speciālajām dienesta pakāpēm aiziešana no dienesta vai pāreja uz amatiem citās Valsts policijas struktūrvienībās, lai nodrošinātu atlīdzības un normatīvajos aktos noteikto sociālo garantiju turpmāku saņemšanu. Tas nozīmē, ka ir apdraudēta tiesu ekspertīžu funkciju veikšanas nepārtrauktība, ekspertīžu izpildes termiņi un kvalitāte nepietiekama ekspertu skaita dēļ tajās tiesu ekspertīžu specialitātēs, kas šobrīd ir VPKP kompetencē. Var tikt zaudēta iespēja veikt ekspertīzi vairākās ekspertīžu jomās un ir apgrūtināta savlaicīga jaunu ekspertu atlase un apmācība, jo nav zināms cik un kādi eksperti būs jāsagatavo, ņemot vērā, ka daļa ekspertu savu lēmumu attiecībā uz pāreju darbam VTEI izdarīs, tuvojoties iestādes izveides termiņam.

Neskaidrība ar pārejas periodu un tā nosacījumiem arī nesekmē reformas īstenošanu, jo līdz ar to VPKP nodarbinātie nav motivēti pāriet darbā VTEI. Tas nozīmē, ka pastāv augsts risks, ka tiek kavēts izmeklēšanas un tiesvedības process, nav iespējams iegūt tiesu eksperta atzinumu atsevišķās ekspertīžu jomās, jo nebūs praktizējošu ekspertu.

Līdz ar minēto Iekšlietu ministrija, atkārtoti izvērtējot situāciju saistībā ar VTEI reformas īstenošanu, piedāvā risinājumu, kas varētu ievērojami mazināt identificētos riskus, tādējādi reformas procesu no augsta riska projekta, kāds tas ir šobrīd, padarot par zema riska projektu.

Personāla resursi
Kā jau minēts, veicot reformu  atbilstoši pašreizējam risinājumam, Iekšlietu ministrija paredz, ka ar augstu varbūtības pakāpi tiks apdraudēta tiesu ekspertīžu funkciju nepārtrauktība, ekspertīžu izpildes termiņi un kvalitāte nepietiekama ekspertu skaita dēļ. Ir jomas, kuru pastāvēšana pēc reformas realizēšanas tiks apdraudēta, piemēram, asins pēdu trasoloģiskā, sprādzientehniskā, ballistikas, grāmatvedības un odoroloģiskā izpētes, jo visā Latvijā ir tikai 2-4 eksperti šajās jomās, kuri neplāno mainīt darba devēju un vēlas turpināt dienestu Valsts policijā amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi  statusā. Tas nozīmē, ka šie ekspertīžu veidi nenoteiktu laika posmu Latvijā vairs nebūs pieejami, nepieciešamības gadījumā nodrošinot tos kā ārpakalpojumu kādā no Eiropas dalībvalstu ekspertīžu iestādēm vai privātajā sektorā, pretēji pašreiz īstenotajam redzējumam un vīzijai par visu nepieciešamo ekspertīžu veikšanas nodrošināšanu VPKP, taupot līdzekļus, un pēc iespējas neizmantojot ārpakalpojumu.  Tāpat jānorāda, ka ne visās specialitātēs maksas pakalpojumu veikšana ir iespējama (piem., ballistika, sprādzientehnika).

2020.-2023.gadā veikto aptauju ietvaros noskaidrots, ka reformas īstenošanas gaitā paredzamo risku apjoma dēļ, pamest darbu ekspertīžu iestādē plāno ~70%  VPKP ekspertu ar tiesu eksperta sertifikātiem.  Līdz ar to tādas jomas kā pirotehnisko izstrādājumu, sprāgstvielu un sprādzienu produktu ķīmiskās izpētes, dokumentu tehniskās un atsevišķas IT ekspertīzes (piem., mobilo ierīču izpēte un videonovērošanas sistēmu ciparvideo ierakstīšanas ierīču izpēte), narkotisko vielu, alkohola un spirta izpēte, skaņu ierakstu izpētes arī būs būtiski apdraudētas. Tas nozīmē, ka šo ekspertīžu veidu kapacitāte ievērojami samazināsies, kas izpaudīsies kā neizpildīto ekspertīžu skaita un ekspertīžu termiņu pieaugums.

Minētais attiecināms arī uz citām  ekspertīžu specialitātēm, kur pastāv ļoti liels cilvēkresursu risks, līdz ar to arī iespēja, ka pēc reformas pašreizējā risinājuma īstenošanas  VTEI nespēs nodrošināt ekspertīžu veikšanu ne nepieciešamajā apjomā, ne nepieciešamajā ģeogrāfiskajā dislokācijā.

Būvniecības darbi Invalīdu 1, Rīgā, VTEI vajadzībām
2020.gadā 26.februārī tika izsludināts iepirkums Nr. TMA 2019/21 par administratīvās ēkas Rīgā, Invalīdu ielā 1 projektēšanu, autoruzraudzību, demontāžu, būvniecību un teritorijas labiekārtošanu.  2020.gada 5.novembrī tika noslēgts līgums starp Valsts akciju sabiedrību “Tiesu namu aģentūra” un SIA “WOLTEC” par administratīvās ēkas Rīgā, Invalīdu ielā 1 projektēšanu, autoruzraudzību, demontāžu, būvniecību un teritorijas labiekārtošanu.
2021.gada 6.janvārī VP atbildes vēstulē TM un zināšanai IeM valsts sekretāram, darīja zināmas arī bažas par ēkas Rīgā, Invalīdu ielā 1 piemērotību reformas mērķa pilnvērtīgai sasniegšanai. 2021.gadā pēc VTEB lūguma tika nosūtīta arī informācija par iekārtām un prasībām telpām.

Sakarā ar to, ka plānotā ēkas platība nav pietiekama esošo nodarbināto izvietošanai VPKP Ekspertīžu biroja un VTEB apvienošanas gadījumā, tika panākta vienošanās, ka trīs VPKP Ekspertīžu biroja jomas – sprādzientehniskā, ballistikas un IT ekspertīzes arī turpmāk tiek veiktas Bruņinieku ielā 72B (VPKP telpās), savukārt Odoroloģisko ekspertīžu nodaļa turpina darbu Kleistu 46A (VPKP telpās).

2022.gada oktobrī reformas uzraudzības padomes uzdevumā VPKP tika veikta VTEI nepieciešamo telpu un infrastruktūras izvietošanas apzināšana, tika konstatēti būtiski trūkumi un sadarbībā ar VTEB ekspertiem pārplānotas vairākas ekspertīžu veikšanai paredzētās telpas un precizēti nepieciešamo komunikāciju pieslēgumi.  Bet 2024.gada februārī VPKP eksperti konstatēja, ka būvniecības objektā telpu plānojums neatbilst iepriekš VTEB nosūtītajiem un saskaņotajiem telpu plāniem, bet notiek pēc iepriekšējiem plāniem, kuros nebija paredzētas laboratorijas un telpas dažiem ekspertīžu veidiem, aparatūrai un personālam, kas būtu jāpārņem no VPKP.

Tiesu ekspertīžu institūta reformā iesaistīto iestāžu raksturojums
Kopējais amata vietu skaits: VPKP 230 / VTEB 57
Tiesu ekspertu skaits: VPKP 135 (Ekspertīžu birojs –61, Reģionu birojs –74) / VTEB 36
Lokalizācijas vieta: VPKP (Rīga, Liepāja, Ventspils, Kuldīga, Daugavpils, Rēzekne, Valmiera, Gulbene, Jelgava) / VTEB Rīga
Izpildīto ekspertīžu skaits gadā: VPKP ~ 10 000 (no tām Reģionu birojā – 1300) / VTEB ~1400
Izpētīto objektu skaits gadā: VPKP ~155000 / VTEB - nav informācijas
Notikumu vietas apskates/izmeklēšanas darbības gadā: VPKP ~4000/3300 / VTEB - netiek veiktas
Citas izmeklēšanas darbības: VPKP ~3500 (apskates, eksperta izziņas/vēstules par pārbaudēm datu bāzēs, tehniskie darbi, kontrolšāvieni / VTEB ~40 apskates

Bez ekspertīžu un izpētes veikšanas VPKP uz pirmstiesas izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras un tiesu pieprasījuma vai lēmuma pamata veic lietisko pierādījumu meklēšanu, izņemšanu, sniedz metodisko un informatīvo palīdzību pirmstiesas izmeklēšanas un operatīvās darbības iestādēm, prokuratūrai un tiesai procesuālo darbību nodrošināšanai kriminālprocesos un civillietās, t.sk. 24/7 tehnisko un informatīvo atbalstu ballistikas un sprādzienbīstamo objektu izņemšanā, narkotisko un psihotropo vielu izpēti 24/7 režīmā, veido un uztur datubāzes un valsts nozīmes kolekcijas dažādās ekspertīžu jomās, nodrošina starptautisko Prīmes datu apmaiņu un pārbaudi, pilda starptautiskā kontaktpunkta funkciju DNS un pirkstu pēdu apmaiņas jomās, veic notikuma vietu apskates, tehniskos darbus (spoguļkopiju izgatavošana, naudas apstrāde izmeklēšanas un operatīvajām darbībām, balss paraugu iegūšana, daktokaršu izgatavošana (KP ir vienīgā iestāde Baltijā un Ziemeļeiropā, kas nodrošina šo pakalpojumu privātpersonām), veic valsts deleģētas funkcijas, piemēram, šaujamieroču kontrolšāvienu veikšana, šaujamieroču dezaktivācija utt.  2006.gadā  KP ieguva LATAK (Latvijas nacionālais akreditācijas birojs) akreditāciju pēc ISO (Starptautiskā Standartizācijas organizācija, International Organization for Standardization) 17025 standarta prasībām.

Šobrīd ekspertīžu veikšana KP tiek nodrošināta arī reģionālajās laboratorijās (~1300 ekspertīzes gadā, ~ 15% no kopējā KP iesniegto ekspertīžu skaita, kā arī ~ 1/3 no visām narkotisko/ psihotropo vielu un spirta/ alkoholisko dzērienu izpētēm), īsinot ekspertīžu rindas, ietaupot laiku, līdzekļus un cilvēku resursus, ekspertīžu izpētes objektu un materiālu (piemēram, apgrozībā aizliegtu vielu, bīstamu priekšmetu) transportēšanai uz galvaspilsētu un atpakaļ. 20-30% šo ekspertīžu ir ekspresekspertīzes, kas veicamas dažu stundu laikā, jo ir aizturētas personas, t.sk. nepilngadīgie, tiek plānotas neatliekamas izmeklēšanas darbības, t.sk. kratīšanas, aizturēti ārzemnieki. Šādas izpētes var veikt tikai uz vietas reģionos, lai ievērotu kriminālprocesuālos termiņus. VPKP Reģionu biroja laboratorijas tehniski arī ir labi aprīkotas un akreditētas atbilstoši ISO 17025 standarta prasībām.

KP eksperti un kriminālisti izmanto vienoto Valsts policijas koledžas (VPK) tehnisko un akadēmisko bāzi, personāla apmācībai un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai. VPK, sadarbībā ar KP ekspertiem, tika izstrādātas profesionālās pilnveides izglītības programmas un pieaugušo neformālās izglītības programmas. Piemēram, VPK nodrošinājusi KP ekspertu un kriminālistu apmācību neformālās izglītības programmās:
- 2021.gadā 182 personām;
- 2022.gadā 163 personām;
- 2023.gadā 124 personām.

2023.gadā VPK nodrošinājusi komersantu sniegtos maksas kursus un apmācības 52 KP nodarbinātajiem, kā arī nodrošinājusi dalības maksas segšanu konferencēm un semināriem ārvalstīs. Pamatojoties uz pastāvošo vienošanos, VPK turpinās atbalstīt kriminālistus praktisko un teorētisko zināšanu regulārajās kompetenču pārbaudēs, monitoringu un notikuma vietas izspēles mācībās, iesaistot procesā dažādu ekspertīžu jomu un specialitāšu KP ekspertus, lai nodrošinātu pēc iespējas augstākas kvalitātes praktisko un teorētisko zināšanu sinerģiju ikdienas pienākumu pildīšanā. Tāpat tiek turpināts nepārtraukts teorētisko zināšanu līmeņa paaugstināšanas darbs, iesaistot ne tikai nacionālos, bet arī ārvalstu speciālistus, un nosūtot darbiniekus mācībām ārvalstīs. Tādā veidā  ar VPK kā specializētas mācību iestādes  iesaisti nodrošina ne tikai ekspertu un kriminālistu apmācību pēctecības ceļā, bet arī nodrošina labākās ārzemju pieredzes un prakses pārņemšanu un ieviešanu policijas ikdienas praktiskajā darbā.

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Iekšlietu ministrija atbalsta tiesu ekspertīžu iestāžu reformas īstenošanu Latvijā, taču ierosina neturpināt VTEI izveidei, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldes (VPKP) Ekspertīžu biroju pievienojot Valsts tiesu ekspertīžu birojam (VTEB), piedāvājot lemt par citu reformas īstenošanas modeli, kas būtiski mazinās identificētos riskus.

Priekšlikumi turpmākajai rīcībai
1. Iekšlietu ministrija uzņemas reformas īstenošanas vadību;
2. VTEI tiek veidota, VTEB un tās tiesu ekspertus pievienojot VPKP;
3. VTEI turpina izmantot telpas Bruņinieku/Stabu ielas ēku kompleksā, kā arī Nodrošinājuma valsts aģentūra pārņem vai nomā renovētās telpas Rīgā, Invalīdu 1, līdz brīdim, kamēr VTEI tiks nodrošināta ar personāla skaitam, materiāli tehniskajai bāzei un funkcijām atbilstošām telpām;
4. VTEI nodarbinātajiem tiesu ekspertiem ar speciālo dienesta pakāpi tiek saglabāts statuss - amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi. Jaunie nodarbinātie tiek pieņemti darbinieku statusā;
5. VTEI ietvaros ne mazāk kā pašlaik tiek nodrošināts ekspertu atbalsts un ekspertīžu veikšana reģionos. Ekspertīze nav nodalīta no notikuma vietas apskates;
6. Arī turpmāk ekspertu apmācībai un kvalifikācijas celšanai tiek izmantota VPK un Iekšējās drošības akadēmijas tehniskā un akadēmiskā bāze.

Ieguvumi VTEB pievienojot VP Kriminālistikas pārvaldei
1. VTEI – vienota, loģiska, pārskatāma, maksimāli ātra un kontrolēta kriminālistikas sistēma, izsekojama no notikuma vietas līdz ekspertīzes atzinumam visā Latvijas teritorijā.
2. VTEI nodrošina operatīvu kriminālistikas speciālistu un tiesu ekspertu atbalstu 24/7/365 režīmā.
3. VTEI atrodas ēkās Bruņinieku72B/Stabu 89 ielu kompleksā un Invalīdu 1, Rīgā, līdz brīdim, kamēr tiks nodrošināta ar personāla skaitam, materiāli tehniskajai bāzei un funkcijām atbilstošām telpām.
4. VTEI ir veidojama, pārceļot VTEB sertificētus ekspertus VPKP vakantajās amata vietās bez speciālajām dienesta pakāpēm (vakanču skaits pārsniedz VTEB sertificēto ekspertu skaitu). Nodrošināta iespēja piedāvāt darba vietu arī Latvijas reģionos.
5. VTEB pievienojot Kriminālistikas pārvaldei nav nepieciešams palielināt atbalsta personāla skaitu.
6. VTEI nav nepieciešamas izmaiņas nacionālajos un starptautiskajos līgumos un tiesību aktos, un virknē nacionālajos normatīvajos aktos par valsts nozīmes kolekciju, datubāžu izveidošanu un to uzturēšanu, kā arī par datu starptautisko apmaiņu un savstarpēju atzīšanu.
7. Reforma no augsta riska projekta pārvēršas par zema riska projektu.
   No reformas realizācijas laikā konstatētajiem un risku reģistrā iekļautajiem 17 riskiem aktuāli ir tikai 3.
   No 7 konstatētiem “augstas” varbūtības riskiem aktuāli ir tikai divi:
   14. Papildu finanšu līdzekļu nepieciešamība VTEI materiāli tehnisko līdzekļu iegādei;
   15. Papildu finanšu līdzekļu nepieciešamība VTEI iekārtu uzturēšanai un apkopei, nepieciešamo izejmateriālu iegādei.

   No 9 konstatētiem “vidējas” varbūtības riskiem aktuāls ir tikai viens:
   13. Papildu finanšu līdzekļu nepieciešamība VTEI laboratoriju telpu nomai, ēkas uzturēšanai un apsardzes nodrošināšanai.
8. Ekspertu un kriminālistu apmācība notiek sadarbībā ar VPK un Iekšējās drošības akadēmiju.
9. Nav nepieciešami finanšu līdzekļi autotransportam, aprīkojumam, darba materiāliem utt. VTEI ekspertu nokļūšanai un darbam neatliekamo procesuālo uzdevumu un darbību veikšanai notikuma vietā 24/7/365 režīmā jebkurā vietā Latvijā.
10. VTEI eksperti loģiski iekļaujas Valsts policijas attīstības un sadarbības sistēmās, piemēram, eksperti odorologi ar suņiem biodetektoriem iekļaujas kinoloģijas attīstības konceptā ar vienotu suņu testēšanas, apmācības, iepirkuma procedūrām un tehnisko bāzi; eksperti ballisti operatīvi sniedz konsultācijas un, sadarbojoties ar speciālajām kaujas vienībām (piemēram, OMEGA, SIGMA, u.c.), veic sprādzienbīstamo priekšmetu identifikāciju, neitralizāciju, apskates, ekspertīzi un iznīcināšanu lauku apstākļos.

Ierosinātais tiesu ekspertīžu institūta reformas īstenošanai veicamo darbību grafiks
1. VTEI izveide - ne vēlāk kā līdz 2025.gada 31.decembrim - atb. IeM, VP, KP, TM, VTEB
2. Normatīvo aktu izstrāde vienotās tiesu ekspertīžu iestādes statusa nostiprināšanai - ne vēlāk kā līdz 2025.gada 31.decembrim - atb. IeM.
3. Telpu un materiāli tehniskās bāzes, materiālu un izejvielu nodrošināšanas pārņemšana, jau noslēgto līgumu darbības nodrošināšana utt. - līdz 2025.gada 31.decembrim - atb. VP, KP, VTEB, IeM, TM
4. Personāla pārcelšana darbam VTEI - līdz 2025.gada 31.decembrim - atb. VP, KP, VTEB.
5. Kopējās informācijas sistēmas ELIS nodrošināšana, kā eLietas sastāvdaļa vienoto procesu nodrošināšanai - līdz 2025.gada 31.decembrim - atb. IeM IC, VP, KP, VTEB. 

Ekspertu laboratorijas informācijas sistēmas ELIS pielāgošanas VTEI vajadzībām izmaksas pēc aptuvenām ekspertu aplēsēm var sasniegt 2 milj. euro.
Tiesu ekspertīžu institūta reformas īstenošanai veicamo darbību uzraudzību veic Reformas uzraudzības padome, kas Reformas uzraudzības padomes nolikumā noteiktajā kārtībā veic tiesu ekspertīžu institūta reformas īstenošanai veicamo darbību laika grafikā minēto aktivitāšu izpildes kontroli, kā arī  iespējamo risku analīzi.

Iekšlietu ministrija būtu gatava pārskatīt nostāju un atbalstīt Tieslietu ministrijas virzīto risinājumu pie nosacījumiem, ka:
- attiecībā uz VPKP Ekspertīžu biroja nodarbinātajiem ar speciālajām dienesta pakāpēm, kurus skar tiesu ekspertīžu iestāžu reforma atbilstoši šobrīd īstenotajam risinājumam, netiek noteikts pārejas periods, saglabājot tiesības uz izdienas pensiju un  sociālo garantiju "grozu", kas šobrīd noteikts Atlīdzības likumā. Minētajiem nodarbinātajiem nepieciešams nodrošināt apstākļus, kas nav sliktāki par pašreiz esošajiem, lai motivētu tos palikt darbā VTEI arī pēc reformas īstenošanas;
- reformas ietvaros VTEI pārņem visas līdz šim VPKP veikto ekspertīžu specialitātes, vienlaikus nodrošinot noteiktu nepieciešamo ekspertīžu specialitāšu pieejamību ne tikai Rīgā, bet arī valsts reģionos, kā arī pilnībā nodrošinot tiesu ekspertu atbalstu 24/7/365 režīmā.
 
Piedāvātā redakcija
-