Atzinums

Projekta ID
22-TA-3247
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu par likumprojekta 1. panta nepieciešamību un mērķi, tai skaitā šajā pantā ietvertā Publiskās un privātās partnerības likuma (turpmāk - likums) 1. panta 14.1 punkta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīvas 2014/23/ES par koncesijas līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu (turpmāk - direktīva Nr. 2014/23/ES) 5. panta 12. punktam, nepieciešamības gadījumā precizējot minēto pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ietvertajā likuma 62.1 pantā likumprojekta redakcijā nav pirmās daļas, lūdzam precizēt likumprojekta 4. pantā ietverto attiecīgo atsauci, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 6. pantā (līdzīgi kā šobrīd spēkā esošā likuma 20. panta pirmajā daļā) paredzēt, ka paziņojumu veidlapas paraugus nosaka Komisijas 2019. gada 23. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 (“e-veidlapas”) (turpmāk - regula Nr. 2019/1780), pielikums. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas spriedumam lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze "nav pieļaujama procedūra, kuru izmantojot tiesību normas subjektiem netiek atklāts, ka attiecīgā norma ir Eiropas Kopienas norma". Tas nozīmē, ka dalībvalstij, izdodot nacionālos normatīvos aktus, skaidri jānorāda, kuras ir Eiropas Savienības un kuras – nacionālās normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 20. panta trešajā daļā norādīt, salīdzinājumā ar ko lielākai jābūt attiecīgai līgumcenai, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas. Tāpat līdzīgi lūdzam precizēt citas likumprojektā ietvertās likuma vienības ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam likumprojektā (arī, piemēram, 9. pantā) konsekventi skaidrot, vai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī paziņojumam jābūt publicētam gadījumā, ja līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteikto līgumcenas robežvērtību vai lielāka par to. Ierosinām nepieciešamības gadījumā atsevišķā likuma vienībā noteikt, ka Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī paziņojumam jābūt publicētam gadījumā, ja līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteikto līgumcenas robežvērtību vai lielāka par to, tādējādi izvairoties no nepieciešamības to skaidrot katrā gadījumā, kad norādīts uz atbilstošu publikāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un anotācijā izvērstāk skaidrot likumprojekta 12. pantā ietvertā (likuma 38. panta trešā daļa) paredzētā grozījuma nepieciešamību un atbilstību regulai Nr. 2019/1780 un direktīvai Nr. 2014/23/ES (sk. direktīvas 33. panta 1. punktu). Anotācijā minēts, ka regulā Nr. 2019/1780 netiek paredzēts atsevišķs paziņojums gadījumiem, kad tiek izdarīti grozījumi koncesijas procedūras dokumentos vai tiek pagarināts noteiktais pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņš, bet tā vietā  Regulas 2019/1780 2. panta 6. punkts paredz "Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", kura ir nevis kā atsevišķs paziņojums, bet tā tiek iekļauta sākotnējos paziņojumos, un gadījumā, ja tiek izdarīti grozījumi iepirkuma procedūras dokumentos vai tiek pagarināts piedāvājumu iesniegšanas termiņš, ir paredzēts publicēt šo sākotnējo paziņojumu jaunākās versijas, vienlaikus aizpildot "Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", proti, norādot informāciju par izmaiņām sākotnējā paziņojumā. Tādējādi, ja tiek izdarīti grozījumi iepirkuma procedūras dokumentos vai tiek pagarināts piedāvājumu iesniegšanas termiņš, tiek paredzēts atkārtoti publicēt paziņojumu, ar kuru ir izsludināts iepirkums vai iepirkuma procedūra. Tomēr vēršam uzmanību, ka minētās regulas 2. panta 6. punkts paredz ""Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", kā arī regulas pielikumā konkrēti tiek minēts "Izmaiņu paziņojums", tādēļ lūdzam izvērstāk skaidrot likumprojekta 12. panta, kas vairs neparedz atsevišķu paziņojumu par izmaiņām vai papildu informāciju, un anotācijā ietvertās informācijas atbilstību minētajai regulai un direktīvai, kā arī grozījuma nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 13. pantā izteiktā likuma 39. panta devītajā daļā norādīt, ka pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas minimālais termiņš nedrīkst būt īsāks par pusi no sākotnēji noteiktā pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa, ņemot vērā, ka piedāvājumu iesniegšanas minimālo termiņu nevar aprēķināt no sākotnēji noteikta pieteikuma termiņa.
Papildus lūdzam izvērtēt, vai minētajā panta daļā nav jāparedz, ka grozītie noteikumi nepieļauj arī atšķirīgu pieteikumu iesniegšanu vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 13. pantā paredzēt ierobežojumu attiecībā uz sistēmas darbības traucējumu kopējo maksimālo ilgumu, paredzot arī regulējumu šādiem gadījumiem, kad maksimālais ilgums tiek pārsniegts, līdzīgi kā tas jau šobrīd paredzēts likumā. Paužam bažas, ja traucējumi kopumā ilgst vairāk nekā vienu dienu, varētu nebūt pamatoti un samērīgi pārcelt piedāvājumu vai pieteikumu iesniegšanas termiņu par vienu darbdienu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam nolūkā nodrošināt attiecīgo normu nepārprotamu izteiksmi, izvērtēt un likumprojektā paredzēt termiņu noteiktu darbību veikšanai, piemēram, termiņu sistēmas turētājam piedāvājumu vai pieteikumu iesniegšanas termiņa pārcelšanai (likumprojekta 13. pantā ietvertā likuma 39. panta 12. daļu), paziņojuma publicēšanai Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē pēc tam, kad saņemts apstiprinājums par paziņojuma publicēšanu Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī (likumprojekta 6. pantā ietvertā likuma 20. panta trešā daļa), koncesijas procedūras komisijai likuma 38. pantā minēto paziņojumu par koncesiju vai iepriekšējo informatīvo paziņojumu publicēšanai, ko izmanto  sociālo un citu īpašu pakalpojumu iepirkumu izsludināšanai (sk. likumprojekta 10. pantu).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likuma 53. panta otrajā daļā iekļauta ne vien norāde "iesniedz publicēšanai", bet arī norāde "iesniegt publicēšanai", lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt likumprojekta 16. pantā ietverto grozījumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likuma 53.1 pants paredz norādi "var iesniegt publicēšanai", līdz ar to no likumprojekta 17. panta nav skaidrs, vai publicēšana ir obligāta. Attiecīgi lūdzam precizēt minēto pantu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka ir pieņemta un stājusies spēkā regula Nr. 2019/1780, kas paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm ne vēlāk ka līdz 2023. gada 25. oktobrim ir jānodrošina, ka, lai publicētu paziņojumus publiskā iepirkuma jomā, tiktu izmantotas ar regulu Nr. 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas (e-veidlapas). Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka no likumprojekta anotācijas nav skaidri saprotams pamatojums likumprojekta spēkā stāšanās datuma - 2023. gada 1. oktobra noteikšanai. Norādām, ka saskaņā ar minētās regulas 3.a pantu no 2022. gada 14. novembra līdz 2023. gada 24. oktobrim paziņojumu publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī var izmantot gan veidlapas, kas izveidotas ar šo regulu, gan veidlapas, kas izveidotas ar Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986. Attiecīgi secināms, ka regulā Nr. 2019/1780 iekļautās veidlapas, pieļaujot tiesības izmantot arī citas veidlapas, izmantojamas jau no 2022. gada 14. novembra, savukārt vienīgi regulā Nr. 2019/1780 iekļautās veidlapas izmantojamas no 2023. gada 25. oktobra. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta spēkā stāšanās datumu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projektā ir sniegts skaidrojums par visiem likumprojektā paredzētajiem grozījumiem, tai skaitā arī likumprojekta 13. pantā ietvertā likuma 39. panta sestajā daļā, kas cita starpā paredz arī precizētu termiņu (35, nevis 30 dienas). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka, ieviešot ar regulu Nr. 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas, tās tiek izstrādātas, paredzot paziņojumos iekļautās informācijas automatizētu validāciju (ja iespējams), un liela daļa informācijas paziņojumos tiks pārizmantota no iepriekš sagatavotiem paziņojumiem, tiks nodrošināta daudz lielāka ievadīto datu precizitāte. Papildus, lielāku ievadīto datu uzticamību nodrošinās arī tas, ka Eiropas Savienības Publikāciju birojs veic to paziņojumu validāciju, kuri tiek nosūtīti Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Saistībā ar minēto lūdzam likumprojekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu par iespējamiem riskiem un to pārvaldību (piemēram, vai paredzēts, ka uzraudzības ietvaros neprecīzas informācijas gadījumā var tikt nodrošināta atbilstošu izmaiņu veikšana paziņojumā), neparedzot Iepirkumu uzraudzības biroja manuālu pārbaudi, ņemot vērā, ka ievadīto datu precizitāte tomēr netiek pilnībā nodrošināta. Tai skaitā lūdzam skaidrot iespējamās sekas un negatīvo ietekmi neprecīziem datiem paziņojumos, jo īpaši gadījumos, kad Eiropas Savienības Publikāciju birojs neveic paziņojumu validāciju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka, ieviešot ar regulu Nr. 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas, tika secināts, ka minētajā paziņojumā netiek paredzēta iespēja norādīt piedāvājumu iesniegšanas termiņu, bet gan tiek paredzēta iespēja noteikt termiņu ieinteresētības izteikšanai. Atbilstoši minētajam ar likumprojektu tiek veikti grozījumi likuma 39. panta sestajā daļā, precizējot, ka tajā iekļautais termiņš noteikts nevis piedāvājumu iesniegšanai, bet ieinteresētības izteikšanai. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka minētajā regulā nav norādīts uz ieinteresētības izteikšanu, attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu un tā anotāciju, anotācijas 5. sadaļā skaidrojot, kurā konkrēti regulas Nr. 2019/1780 vienībā paredzēta ieinteresētības izteikšana, tai skaitā skaidrojot attiecīgās regulas vienības prasību ieviešanu likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot likumprojekta anotācijas 5. sadaļu:
pirmkārt, salāgojot skaidrojumu par regulas Nr. 2019/1780, ieviešanu ar likumprojekta "Grozījumi Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā" (22-TA-3246) anotācijas 5. sadaļā sniegto skaidrojumu (sk. jo īpaši informāciju par minētās regulas 2. panta 5. punkta ieviešanu). Papildus lūdzam lūdzam skaidrot minētās regulas 3.a panta ieviešanu likumprojektā, kā arī skaidrot, kā minētās regulas 2. panta 2. punkta prasības ieviestas likuma 31. panta pirmajā un otrajā daļā;
otrkārt, ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek izdarīti grozījumi likuma vienībās, ar kurām šobrīd ir pārņemtas direktīvas Nr. 2014/23/ES prasības, lūdzam sniegt skaidrojumu par minētās direktīvas prasību pārņemšanu ar likumprojektu (likumu);
treškārt, skaidrojumā par rīcības brīvību izmantošanu lūdzam norādīt konkrētas attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu vienības, kas rīcības brīvību paredz, to, kādēļ likumprojektā ir vai nav izmantota attiecīgā rīcības brīvība.  Norādām, ka šobrīd tiek norādīts uz vairākām direktīvām, kuru prasības nav tikušas pārņemtas, bet nav skaidrs, kura konkrēti attiecīgās direktīvas vienības paredz rīcības brīvību, vai rīcības brīvība tiek izmantota, kā arī pamatojums rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai likumprojektā;
treškārt, gadījumos, ja noteiktas prasības paredzēts ieviest ar citiem normatīvajiem aktiem, lūdzam arī konkretizēt attiecīgos tiesību aktus (tai skaitā norādot, uz kāda deleģējuma pamata tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi), norādot arī termiņu, līdz kuram nodrošināma to spēkā stāšanās un atbildīgo institūciju, kura atbildīga par šo tiesību aktu izstrādi.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta grozījumos korekti atsaukties uz likuma noteiktu panta daļu punktu apakšpunktiem, liekot tos pēdiņās, bet nevis izmantojot pieturzīmi iekavas, piemēram, "trešās daļas 2. punkta "a" apakšpunktā".
Piedāvātā redakcija
-