Projekta ID
24-TA-2467Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts policijas sniegto informāciju dati par pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa aizņemto ceļa joslu un kustības virzienu šobrīd praksē ar tehniskajiem līdzekļiem, izņemot GATSO stacionāros un pārvietojamos fotoradarus, netiek iegūti un iesniegti transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Arī Iekšlietu ministrijas Informācijas centra attīstītajā platformā transportlīdzekļu valsts numura zīmju atpazīšanai šādi dati netiks iegūti. Turklāt jāatzīmē, ka ir virkne pārkāpumu ceļu satiksmes jomā, kuru pareizai kvalifikācijai šādu datu apstrāde nav nepieciešama (piemēram, par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate).
Ievērojot minēto, lūdzam projekta 6.6. apakšpunktu papildināt ar vārdiem iekavās šādā redakcijā: "(ja tādi dati tiek iegūti)”.
Ievērojot minēto, lūdzam projekta 6.6. apakšpunktu papildināt ar vārdiem iekavās šādā redakcijā: "(ja tādi dati tiek iegūti)”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 4. pielikuma tabulas investīcijas nolūka "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai" ietvaros, lai savlaicīgi novērstu un atklātu iespējamo sabiedriskās kārtības apdraudējumu vai noziedzīgu nodarījumu, atrastu meklēšanā izsludinātas personas vai transportlīdzekļus plānots attīstīt tehnoloģisko platformu transportlīdzekļu valsts numura zīmju atpazīšanai un uzkrāšanai" (turpmāk – Platforma). Attiecīgi ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta rīkojumu Nr. 524 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai"" ir apstiprināta attiecīgā projekta pase, kurā norādīts, ka ar Platformas starpniecību būs iespēja veikt informācijas pārbaudi valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – Ceļu satiksmes drošības direkcija) reģistros, kā arī nodot fiksētos datus transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā lēmuma par sodu sagatavošanai gadījumos, kad transportlīdzeklis fiksēts, piedaloties ceļu satiksmē bez derīgas tehniskās apskates vai obligātas civiltiesiskās apdrošināšanas polises vai neievērojot autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas noteikumus. Lai sasniegtu Projekta pasē norādīto mērķi, tiks izmantotas jau esošās video novērošanas kameras, tiks iegādātas un uzstādītas papildu video novērošanas kameras, kā arī tiks attīstīta lietošanā esošā programmatūra, kas fiksēs un saglabās informāciju par Latvijas Republikā pa autoceļiem braucošo transportlīdzekļu, to valsts reģistrācijas numura zīmju un citu kustīgu objektu (transportlīdzekļu bez valsts reģistrācijas numura zīmēm) atrašanās vietu, kā arī saglabās datumu, laiku, fotogrāfiju u.c. parametrus, kas iegūti video novērošanas kameru darbības rezultātā. Līdz ar to, Platformas ietvaros tiks veikta pārkāpumu fiksēšana ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, atbilstoši Ceļu satiksmes likuma un Autoceļu lietošanas nodevas likuma normām.
Vienlaikus, papildu minētās informācijas fiksēšanai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk - Latvijas Valsts ceļi) izmantos video novērošanas kameru tīklu, lai nodrošinātu un ievērojami uzlabotu ceļu seguma stāvokļa monitoringu, savukārt Valsts policija, izmantojot Platformas funkcionalitāti, nodrošinās likuma "Par policiju" 12. panta pirmās daļas 14.1 punktā noteikto tiesību – novērot publiskas vietas, īstenošanu, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 153 "Kārtība, kādā policija veic novērošanu, izmantojot tehniskus līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" noteikto kārtību.
Platformas pārzinis būs Valsts policija, bet Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodrošinās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumus attiecīgās Platformas darbībai. Savukārt par fiziskās infrastruktūras (video novērošanas kameras un to elektrības un datu pārraides pieslēgumi) uzturēšanu būs atbildīgi Latvijas Valsts ceļi vai citi attiecīgo ceļu pārvaldītāji, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodrošinās Platformā tehnisko risinājumu automatizētai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura nolasīšanai un šīs informācijas automatizētai apmaiņai tiešsaistes režīmā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas uzturēto transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru administratīvo pārkāpumu fiksēšanai un tālākai datu apstrādei.
Tādējādi plānots, ka informācija no Projekta ietvaros iegādātajām un pielāgotājām video novērošanas kamerām transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā varēs tikt nodota arī, izmantojot Platformu, un tādējādi ir nepieciešams precizēt projekta 7. punktu, paredzot, ka informācija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek nodota, ne tikai izmantojot Ceļu satiksmes drošības direkcijas nodrošināto risinājumu automatizētai informācijas apmaiņai, bet arī Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas tehnoloģisko platformu.
Vienlaikus, papildu minētās informācijas fiksēšanai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk - Latvijas Valsts ceļi) izmantos video novērošanas kameru tīklu, lai nodrošinātu un ievērojami uzlabotu ceļu seguma stāvokļa monitoringu, savukārt Valsts policija, izmantojot Platformas funkcionalitāti, nodrošinās likuma "Par policiju" 12. panta pirmās daļas 14.1 punktā noteikto tiesību – novērot publiskas vietas, īstenošanu, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 153 "Kārtība, kādā policija veic novērošanu, izmantojot tehniskus līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" noteikto kārtību.
Platformas pārzinis būs Valsts policija, bet Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodrošinās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumus attiecīgās Platformas darbībai. Savukārt par fiziskās infrastruktūras (video novērošanas kameras un to elektrības un datu pārraides pieslēgumi) uzturēšanu būs atbildīgi Latvijas Valsts ceļi vai citi attiecīgo ceļu pārvaldītāji, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodrošinās Platformā tehnisko risinājumu automatizētai transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura nolasīšanai un šīs informācijas automatizētai apmaiņai tiešsaistes režīmā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas uzturēto transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru administratīvo pārkāpumu fiksēšanai un tālākai datu apstrādei.
Tādējādi plānots, ka informācija no Projekta ietvaros iegādātajām un pielāgotājām video novērošanas kamerām transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā varēs tikt nodota arī, izmantojot Platformu, un tādējādi ir nepieciešams precizēt projekta 7. punktu, paredzot, ka informācija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek nodota, ne tikai izmantojot Ceļu satiksmes drošības direkcijas nodrošināto risinājumu automatizētai informācijas apmaiņai, bet arī Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas tehnoloģisko platformu.
Piedāvātā redakcija
7. Policija, valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītājs, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību, šo noteikumu 6. punktā minēto informāciju tiešsaistes režīmā iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" nodrošināto risinājumu automatizētai informācijas apmaiņai (WEB servisu) vai Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas tehnoloģisko platformu.
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu par Ministru kabineta noteikumu projekta 7. punkta izteikšanu jaunā redakcijā, papildinot to ar iespēju informāciju transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā iesniegt arī, izmantojot Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas platformu, attiecīgi nepieciešams precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. punkta sadaļu "Cita informācija", norādot, ka Platformas izmaksu segšanas nodrošināšanai pēc projektēšanas pabeigšanas, tas ir, no 2026. gada 1. jūnija, Iekšlietu ministrijas Informācijas Centrs sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 01.00.00 programmas "Apropriācijas rezerve"", ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai ik gadu provizoriski ir 106 960 euro (aprēķins: 1337 cilvēkstundas x 80 euro), ņemot vērā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.
Nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai ik gadu provizoriski ir 106 960 euro (aprēķins: 1337 cilvēkstundas x 80 euro), ņemot vērā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta piektajā daļā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prasības un kārtību šā panta pirmajā daļā minēto tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmajai daļai, Valsts policija deleģēšanas līgumu par tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un to darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, var noslēgt arī ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju. Ievērojot minēto, aicinām precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 4., 5., 6. un 7. punktu, attiecinot tajos ietverto tiesisko regulējumu arī uz tiem tehniskajiem līdzekļiem, kurus uz ceļiem dzelzceļa pārbrauktuvju vietās izvietos dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (gadījumā, ja tiks noslēgts attiecīgs deleģēšanas līgums).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt Projekta 6.10.3. apakšpunktu, papildinot to pēc vārda "vidējā" ar vārdu "braukšanas".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 11 daļu informatīvā vēstule nosūtāma elektroniski. Paziņošana, izmantojot elektroniskos sakarus, var notikt divos veidos – 1) ar elektroniskā pasta starpniecību; 2) uz oficiālo elektronisko adresi, ja adresātam ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts.
Projekta 11.punktā ir norādīts tika viens no elektroniskās paziņošanas veidiem, lai gan faktiski "fotoradaru" lietās ir iespējota pieņemto lēmumu paziņošana arī uz e-adresi. Ievērojot minēto, jāvērtē, vai projekta 11.punkts nesašaurina Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 11 daļā noteikto. Paziņojuma nosūtīšana gan uz CSDD uzturētajos e-pakalpojumos norādīto e-pasta adresi, gan uz e-adresi paplašinātu to personu loku, kas tiek informētas par šiem noteikta veida pārkāpumiem, nodrošinot iespēju savlaicīgi novērst tos.
Projekta 11.punktā ir norādīts tika viens no elektroniskās paziņošanas veidiem, lai gan faktiski "fotoradaru" lietās ir iespējota pieņemto lēmumu paziņošana arī uz e-adresi. Ievērojot minēto, jāvērtē, vai projekta 11.punkts nesašaurina Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 11 daļā noteikto. Paziņojuma nosūtīšana gan uz CSDD uzturētajos e-pakalpojumos norādīto e-pasta adresi, gan uz e-adresi paplašinātu to personu loku, kas tiek informētas par šiem noteikta veida pārkāpumiem, nodrošinot iespēju savlaicīgi novērst tos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Svītrot projekta 11.punktā vārdus "pēc informācijas saņemšanas transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā", jo attiecīgās informācijas saņemšana reģistrā var kalpot kā atskaites punkts paziņojuma sagatavošanai, bet ne paziņojuma nosūtīšanai adresātam. Uz paziņojuma nosūtīšanu adresātam ir attiecināms tā sagatavošanas fakts, kurš tad arī kalpo kā atskaites punkts minētās paziņošanas īstenošanai. Proti, nosakot, ka sagatavotais paziņojums nekavējoties ir nosūtāms adresātam, pēc būtības nozīmē, ka sagatavotais paziņojums adresātam nosūtāms pēc iespējas īsākā laikā (šā laika tecējumu skaitot no paziņojuma sagatavošanas brīža).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt vārdu "pakalpjumos" ar vārdu "pakalpojumos".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.1.punkta sadaļā "Apraksts" ietverto pirmo rindkopu, kurā citēts Ceļu satiksmes likuma 43.7panta 1.1daļas regulējums, ņemot vērā Saeimā šā gada 24.oktobrī pieņemtos grozījumus Ceļu satiksmes likumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punkta sadaļā "Pašreizējā situācija" ietverto pirmo rindkopu, kurā citēts Ceļu satiksmes likuma 43.7panta 1.1daļas regulējums, ņemot vērā Saeimā šā gada 24.oktobrī pieņemtos grozījumus Ceļu satiksmes likumā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punkta sadaļā "Risinājuma apraksts" ietverto pirmo rindkopu, aizstājot tajā vārdus "kādā informācija par fiksēto pārkāpumu" ar vārdiem "kādā informācija par iespējamo pārkāpumu".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punkta sadaļā "Problēmas apraksts" ietverto rindkopu, aizstājot tajā vārdus "izdošanas pamats ir papildināts" ar vārdiem "izdošanas pamats ir papildināms".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punkta sadaļā "Pašreizējā situācija" ietverto otro rindkopu, ņemot vērā to, ka pēc būtības ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā nekādi nav iespējams paplašināt attiecīgo Ministru kabineta noteikumu tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.punkta sadaļā "Pašreizējā situācija" ietverto pirmās rindkopas otro teikumu, ņemot vērā to, ka atbilstoši Ceļu satiksmes likuma pārejas noteikumu 71.punktam grozījumi Ceļu satiksmes likumā, ar kuriem tā 43.7pants tiek papildināts ar jaunu 1.1daļu, stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3.punkta sadaļā "Cita informācija" ietverto rindkopu, ņemot vērā to, ka atbilstoši Saeimā šā gada 24.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā tiesisko pamatu valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanai, proti, attiecīga deleģēšanas līguma starp Valsts policiju un valsts akciju sabiedrību "Ceļu satiksmes drošības direkcija" noslēgšanai, paredz Ceļu satiksmes likuma 43.7panta 1.1daļas regulējums.
Piedāvātā redakcija
-