Atzinums

Projekta ID
24-TA-1369
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka konceptuālajā ziņojumā “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi”, kas tika atbalstīts MK 23.04.2024. sēdē (MK 23.04.2024. rīkojums Nr.321 (prot. Nr.17 46.§)), nebija paredzēta apropriācijas pārdale 325 512 euro apmērā no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs” pamatkapitāla palielināšanai 2024.gadam, lūdzam pārskatīt MK rīkojuma projektu, to precizējot vai sniedzot detalizētu skaidrojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt MK rīkojuma projektu, norādot VSIA “Digitālās kompetences centrs” darbības uzsākšanas datumu. Attiecīgi nepieciešams precizēt anotāciju un anotācijas pielikumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 72.pants paredz, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali, precizējams MK rīkojuma projekts un attiecīgi anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projektā paredzētā valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" pamatkapitāla palielināšana ir saistīta ar 2024.gada 23.aprīļa rīkojumā Nr.321 “Par konceptuālo ziņojumu "Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi" (turpmāk – Konceptuālais ziņojums), kurā ir sniegta informācija, ka jaunizveidojamā “[..] Centra pamatdarbība saistīta ar deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi – nodrošināt resora IKT pārvaldību, stratēģiju izstrādi un īstenošanu un regulatora funkciju, nosakot standartus un vadlīnijas. Minētos uzdevumus nevar veikt tirgus komersanti un minētos uzdevumus nevar attīstīt, veicot komercdarbību veicinošus pasākumus.[..]”, kā arī tajā tika norādīts, ka “Ņemot vērā, ka Centrs sākotnēji veiks tikai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, izvērtējums par atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm attiecībā uz Centra izveidi šobrīd nav nepieciešams. Savukārt, turpmākajā periodā pēc Centra darbības uzsākšanas, pakāpeniski attīstot komercpakalpojumus, izvērtējums tiks veikts darbībām, ko Centrs veiks ārpus deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem. Komercpakalpojumu ieviešana pirms tam tiks rūpīgi izvērtēta, t.sk., izvērtējot iespējamo ietekmi attiecībā uz konkurences ierobežojumiem, kā arī virzīta apstiprināšanai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Komercpakalpojumu sniegšanai netiks novirzīts valsts deleģēto funkciju veikšanai piešķirtais finansējums, kontrolei veidojot nodalītu grāmatvedības uzskaiti.” Ievērojot iepriekš minēto, ka atbilstoši Veselības ministrijas sniegtajai informācijai Konceptuālajā ziņojumā jaunizveidotais digitālo kompetenču centrs šobrīd veiks tikai Nacionālā veselības dienesta reorganizācijas rezultātā nododamo funkciju (t.i., deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu) īstenošanu, kas tādējādi šobrīd neveiks saimnieciskās darbības un attiecīgi publisko resursu piešķiršanai tā darbības nodrošināšanai pašreiz nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta regulējumu, lūdzam dzēst MK rīkojuma projekta 5.punktā paredzēto nosacījumu, ka Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" pamatkapitāls tiek palielināts, ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) nosacījumus. Papildus lūdzam informāciju par minētā komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošanu dzēst arī anotācijas 3.sadaļā, kā arī lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā minētajam, kādēļ šobrīd publisko resursu piešķiršana digitālajam kompetenču centram nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Vienlaikus lūdzam iekļaut anotācijas 1.3.sadaļā informāciju, ka, ja vēlāk pēc Centra darbības uzsākšanas tiks attīstīti komercpakalpojumi, Veselības ministrija veiks izvērtējumu par Centra veiktajām darbībām ārpus deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem, nodrošinot Centra darbības un tam piešķirto publisko līdzekļu izvērtēšanu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 7.punktā norādīts, ka attiecībā par amata vietām detalizēta informācija iekļauta MK 2024.gada 23.aprīļa rīkojumā Nr.321 “Par konceptuālo ziņojumu “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi”” (TA-3329), līdz ar to 4.pielikumā norādītās amata vietas ir iekļautas iepriekš minētajā MK rīkojumā. Norādām, ka minētajā MK rīkojumā nav iekļauta detalizēta informācija attiecībā par amata vietām, līdz ar to nepieciešams precizēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta deviņpadsmitajā daļā noteikto un to, ka SIA “Lielstraupes pils” tika klasificēta vispārējās valdības sektorā un uz tās pamata izveidotais centrs VSIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ir potenciāli uzskatāms par valsts struktūru kontrolētu un finansētu komercsabiedrību, kuras darbība ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, lūdzam anotācijas budžeta sadaļā pie “Cita informācija” norādīt - kurā gadā tiks veikti izdevumi no pamatkapitālā iemaksātās summas, tādējādi pamatojot, ka izdevumu realizēšana neveidos negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci. 

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 4.pielikumā norādītajam katram VSIA “Digitālās kompetences centrs” darbiniekam ir noteikts savs darbu uzsākšanas periods, nepieciešams precizēt finansējumu anotācijas 3.pielikumā. Attiecīgi nepieciešams precizēt finansējuma apmēru MK rīkojuma projektā un anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Nepieciešams precizēt finansējumu anotācijas 3.pielikuma izdevumu pozīcijai “Izdevumi par profesionālās darbības pakalpojumiem (tulku, auditoru, zvērinātu revidentu, juristu, darba aizsardzības, datu aizsardzības, personāla un citu profesionālās darbības veicēju un ekspertu”, jo, sareizinot 4 mēnešus ar vienas vienības cenu 3 375 euro, veidojas 13 500 euro, nevis 54 000 euro. Attiecīgi nepieciešams precizēt finansējuma apmēru MK rīkojuma projektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Uzskatām, ka Veselības ministrijai jāpārskata MK rīkojuma projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma apmērs, ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 4.pielikumam viena darbinieka vidējā atlīdzība mēnesī veidojas 9 060 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-