Atzinums

Projekta ID
23-TA-749
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgajiem nodarījumiem tiek uzkrātas valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, kuras izveidošanas mērķis ir vienotās uzskaites izveide par noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus izdarījušām personām, lai veicinātu šo nodarījumu un pārkāpumu novēršanu un atklāšanu, kā arī par tiem personai noteiktā soda izpildes un tiesību ierobežojumu kontroli.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot tajā pamatojumu, kādēļ ziņu par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgajiem nodarījumiem glabāšanai ir nepieciešama vēl kāda cita valsts informācijas sistēma (attiecīgajā gadījumā Integrētā riska informācijas sistēma).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā un likuma “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” (turpmāk – Likums) 4.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā un Likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai un Likumam. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu) Integrētai riska informācijas sistēmai.
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Integrētai riska informācijas sistēmai ziņas no savām pārziņā esošajām informācijas sistēmām, nepieciešams precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot tajā ziņu apjomu, kuru paredzēts sniegt Integrētai riska informācijas sistēmai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī to, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošā informācijas sistēma "Integrētās iekšlietu informācijas sistēma" pati neuzkrāj datus, precizēt projekta 18.3.apakšpunktu, norādot konkrētas Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās informācijas sistēmas (informācijas sistēmas "Integrētās iekšlietu informācijas sistēma" apakšsistēmas), no kurām paredzēts sniegt ziņas Integrētai riska informācijas sistēmai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Sodu reģistra likuma V nodaļa nosaka citādus valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” iekļauto ziņu glabāšanas termiņus nekā to paredz projekta 27.punkta regulējums.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot tajā pamatojumu projekta 27.punktā noteiktajam informācijas glabāšanas termiņam, kas atšķiras no normatīvajos aktos par informācijas pirmavotu noteikto informācijas glabāšanas termiņu.
Piemēram, ja dati tiek dzēsti valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” apakšsistēmā “Administratīvā pārkāpumu procesa atbalsta sistēma” vai kādā no valsts informācijas sistēmas “Integrētā iekšlietu informācijas sistēma” apakšsistēmām, kāds ir pamatojums tos Integrētā riska informācijas sistēmā uzglabāt ilgāk.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Gadījumā, ja informāciju par personas sodāmību paredzēts iegūt no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošas valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”, tad vēršam uzmanību, ka sodāmības esamību nosaka Krimināllikuma 63.pants. Valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” nav norādes, vai personai ir vai nav sodāmības.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izteikt projekta 13.punktu šādā redakcijā:
"13. Ja sistēmā jau ir iekļauta informācija par fizisko vai juridisko personu, notikumu, mantu vai lietu, iekļaujot informāciju sistēmā par to pašu personu, notikumu, mantu vai lietu, jauno informāciju pievieno sistēmā esošajai informācijai.".
Piedāvātā redakcija
-