Projekta ID
22-TA-1604Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
22.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"
Iebildums
Uzskatām, ka šo grozījumu spēkā stāšanās termiņš 2022.gada 1.septembris ir pārāk sasteigts. Tas ir pārāk īss laika ietvars, lai īstenotu tiesību akta novērtējuma ziņojumā minētos atbalsta pasākumus: pedagogu profesionālās pilnveides pasākumus, metodisko atbalstu, kas ietver vadlīnijas vērtēšanas procesa īstenošanai un pārbaudes darbu paraugus, izglītības iestāžu vadības komandu konsultācijas, ņemot vērā, ka noteikumu grozījumi tiek pieņemti vasaras laikā, kad skolotāji ir atvaļinājumā. Šādi atbalsta pasākumi nepieciešami plašam pedagogu lokam, kas strādā pamatizglītības pakāpē.
Aicinām paralēli šādu grozījumu izstrādei, izstrādāt skolēna mācību sasniegumu vērtēšanas metodiku, lai nodrošinātu pedagogu vienotu izpratni par mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību un kritērijiem.
Aicinām paralēli šādu grozījumu izstrādei, izstrādāt skolēna mācību sasniegumu vērtēšanas metodiku, lai nodrošinātu pedagogu vienotu izpratni par mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību un kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.1. izteikt 11.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
Iebildums
Par skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas pamatprincipiem:
Lūdzam sniegt skaidrojumu par 11.1.2 punktu , jo nav skaidri metodiskie norādījumi vai vadlīnijas kā gradēt skolēna iegūtos summatīvos vērtējumus pēdējam demonstrētajam mācību sniegumam vai iepriekšējiem demonstrētajiem mācību sniegumiem, par vieniem un tiem pašiem sasniedzamiem rezultātiem? Atsaucoties uz punktu 11.1.3. nav skaidrs , kuri summatīvie vērtējumi šādā gadījumā tiek ņemti vērā izsakot mācību gada noslēguma summatīvo vērtējumu?
11.1.4. Pēc esošā formulējuma nav saprotams vai papildu iespēja skolēnam demonstrēt mācību sniegumu un uzlabot vērtējumu ir paredzēta tikai mācību gada noslēgumā, vai arī visa mācību gada laikā? Lūdzam skaidrot, kas ir pedagoga objektivitātes rādītājs?
11.5.1. Lūdzam precizēt pēc kādiem kritērijiem un ar kādu vērtēšanas metodi izglītības iestāde var vērtēt skolēnu mācīšanās ieradumus un attieksmes, kur un kā to atspoguļot?
11.5.2. piedāvātais formulējums liek saprast, ka tā ir apstrīdēšanas procedūra, kas nozīmē, ka pamatojoties uz nepilngadīgā skolēna vecāku vai aizbildņa iesnieguma pamata, izglītības iestādes vadītājs sasauc komisiju, kas izvērtē un pārskata vērtējumu. Uzskatām, ka tas prasa papildu laiku un resursus. Uzskatām, ka šāds punkts ir lieks un aicinām to izslēgt, jo skolēnu sasniegumu vērtēšanas kārtība paredz, ka skolēni var uzlabot sniegumu.
12.3.1. un 12.3.2. Lūdzam skaidrot kā darbosies un ko ietver monitoringa vērtēšana? Vai šī monitoringa vērtēšana pārbaudīs pedagogu profesionālo kompetenci – lūdzam skaidrot, kāds tam ir pamatojums un kāds mērķis?
Lūdzam sniegt skaidrojumu par 11.1.2 punktu , jo nav skaidri metodiskie norādījumi vai vadlīnijas kā gradēt skolēna iegūtos summatīvos vērtējumus pēdējam demonstrētajam mācību sniegumam vai iepriekšējiem demonstrētajiem mācību sniegumiem, par vieniem un tiem pašiem sasniedzamiem rezultātiem? Atsaucoties uz punktu 11.1.3. nav skaidrs , kuri summatīvie vērtējumi šādā gadījumā tiek ņemti vērā izsakot mācību gada noslēguma summatīvo vērtējumu?
11.1.4. Pēc esošā formulējuma nav saprotams vai papildu iespēja skolēnam demonstrēt mācību sniegumu un uzlabot vērtējumu ir paredzēta tikai mācību gada noslēgumā, vai arī visa mācību gada laikā? Lūdzam skaidrot, kas ir pedagoga objektivitātes rādītājs?
11.5.1. Lūdzam precizēt pēc kādiem kritērijiem un ar kādu vērtēšanas metodi izglītības iestāde var vērtēt skolēnu mācīšanās ieradumus un attieksmes, kur un kā to atspoguļot?
11.5.2. piedāvātais formulējums liek saprast, ka tā ir apstrīdēšanas procedūra, kas nozīmē, ka pamatojoties uz nepilngadīgā skolēna vecāku vai aizbildņa iesnieguma pamata, izglītības iestādes vadītājs sasauc komisiju, kas izvērtē un pārskata vērtējumu. Uzskatām, ka tas prasa papildu laiku un resursus. Uzskatām, ka šāds punkts ir lieks un aicinām to izslēgt, jo skolēnu sasniegumu vērtēšanas kārtība paredz, ka skolēni var uzlabot sniegumu.
12.3.1. un 12.3.2. Lūdzam skaidrot kā darbosies un ko ietver monitoringa vērtēšana? Vai šī monitoringa vērtēšana pārbaudīs pedagogu profesionālo kompetenci – lūdzam skaidrot, kāds tam ir pamatojums un kāds mērķis?
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.13. izteikt 10. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums);
Iebildums
Par skolēnu sasniegumu vērtēšanu 10 ballu skalā (2.pielikums)
Uzskatām, ņemot vērā, ka atbilstoši 1.tabulā noteiktajiem 10 ballu skalas, apguves procentu, snieguma līmeņu atbilstības un aprakstu kritērijiem pedagogam nav pieejami pārbaudes darbu krājumu, un joprojām nav uzlabojusies situācija ar mācību un metodisko līdzekļu pieejamību, kas nozīmē, ka šie pārbaudes darbi jāveido pedagogam pašam. Vēršam uzmanību, ka pedagogu darba slodzē nav paredzēts laiks pārbaudes darbu izstrādei, atbilstoši Valsts izglītības standartā un mācību priekšmetu paraugprogrammās noteiktajam sasniedzamajam rezultātam.
Uzskatām, ņemot vērā, ka atbilstoši 1.tabulā noteiktajiem 10 ballu skalas, apguves procentu, snieguma līmeņu atbilstības un aprakstu kritērijiem pedagogam nav pieejami pārbaudes darbu krājumu, un joprojām nav uzlabojusies situācija ar mācību un metodisko līdzekļu pieejamību, kas nozīmē, ka šie pārbaudes darbi jāveido pedagogam pašam. Vēršam uzmanību, ka pedagogu darba slodzē nav paredzēts laiks pārbaudes darbu izstrādei, atbilstoši Valsts izglītības standartā un mācību priekšmetu paraugprogrammās noteiktajam sasniedzamajam rezultātam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.14. izteikt 11. pielikumu jaunā redakcijā (3. pielikums);
Iebildums
Par skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību.(3.pielikums)
Pamatizglītības programmas parauga 19.7. nosaka, ka izglītības iestādes vērtēšanas kārtībā jābūt noteiktam kā skolēni var uzlabot sniegumu mācību gada noslēgumā (šāds punkts ir visos citos programmu paraugos, ar tajos atbilstošu numerāciju). Lūdzam skaidrot, vai ar šo paredzēts, ka skolēns var uzlabot sniegumu par jebkuru summatīvo vērtējumu vai tikai, piemēram, mācību gada noslēguma pārbaudes darbā iegūto summatīvo vērtējumu.
Pamatizglītības programmas parauga 19.7. nosaka, ka izglītības iestādes vērtēšanas kārtībā jābūt noteiktam kā skolēni var uzlabot sniegumu mācību gada noslēgumā (šāds punkts ir visos citos programmu paraugos, ar tajos atbilstošu numerāciju). Lūdzam skaidrot, vai ar šo paredzēts, ka skolēns var uzlabot sniegumu par jebkuru summatīvo vērtējumu vai tikai, piemēram, mācību gada noslēguma pārbaudes darbā iegūto summatīvo vērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-