Projekta ID
24-TA-1914Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
1.3. kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu un ikgadējā valsts nodeva par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību, kā arī valsts nodevas apmēru.
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 485 "Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība"" (turpmāk – projekts) 2. punktā ietverto Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 485 "Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi) 1.3. apakšpunktu atbilstoši Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 5. panta piektajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, precīzi pārrakstot pilnvarojumu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
6.4. to, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs savā darbībā ievēro Eiropas Banku iestādes Pamatnostādnes par kredītu apkalpotāju valsts sarakstu vai reģistru izveidi un uzturēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra Direktīvu (ES) 2021/2167 par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES (EBA/GL/2024/02, 2024. gada 5. marts).
Iebildums
Apzināmies, ka jau pašreiz spēkā esošo Noteikumu 10.11.5. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz Eiropas Banku iestādes Pamatnostādnēm, tomēr lūdzam pamatot projekta 8. un 11. punktā minēto dokumentu juridiski saistošo raksturu, tostarp, attiecībā uz privātpersonām. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā nedrīkst atsaukties un uzlikt par pienākumu indivīdam ievērot juridiski nesaistošus dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
51. Speciālā atļauja (licence), kas izsniegta vai pārreģistrēta līdz 2024. gada 1. oktobrim, ir spēkā līdz speciālajā atļaujā (licencē) norādītā termiņa beigām, ja vien netiek pieņemts lēmums par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu vai darbības apturēšanu saskaņā ar šiem noteikumiem.
Iebildums
2024. gada 13. jūnija likums "Grozījumi Parādu ārpustiesas atgūšanas likumā" (turpmāk – Grozījumu likums), kas stājās spēkā 2024. gada 12. jūlijā, izteica jaunā redakcijā Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 5. panta ceturto un piekto daļu, izslēdzot regulējumu par speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju un nodevas samaksu par pārreģistrāciju. Grozījumu likums neparedzēja pārejas periodu attiecībā uz speciālo atļauju (licenču) pārreģistrāciju pēc Grozījumu likuma spēkā stāšanās. Vienlaikus no Grozījumu likuma izriet, ka speciālās atļaujas (licences) izsniedzamas uz nenoteiktu laiku. Arī attiecībā uz šo regulējumu, proti, rīcību ar jau izsniegtajām speciālajām atļaujām (licencēm), pārejas regulējums nav paredzēts. Attiecīgi secināms, ka Grozījumu likumā paredzētajam regulējumam bija tūlītējs spēks. Tādējādi kopš 2024. gada 12. jūlija, ievērojot Grozījumu likumā noteikto, nebija iespējams veikt speciālo atļauju (licenču) pārreģistrāciju un izsniegt speciālās atļaujas (licences) uz noteiktu laiku. Savukārt sākot ar 2024. gada 12. jūliju, ja persona iesniedza iesniegumu speciālās atļaujas (licences) saņemšanai vai līdz 2024. gada 12. jūlijam nebija pieņemts lēmums par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu vai pārreģistrāciju, tai bija jāizsniedz speciālā atļauja (licence) uz nenoteiktu laiku. Ievērojot minēto, vēršam uzmanību uz to, ka nav pamata kā atskaites punktu projekta 23. punktā ietvertajam regulējumam noteikt 2024. gada 1. oktobri. Attiecībā uz visām speciālajām atļaujām (licencēm), kuru darbības termiņš beidzas pēc 2024. gada 12. jūlija, nosakāma vienota kārtība, kādā tās izsniedzamas uz nenoteiktu laiku. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 23. punktā ietverto Noteikumu 51., 52., 53. un 54. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iesniegums speciālās atļaujas (licences) saņemšanai
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 24. punktā ietverto Noteikumu 1. pielikuma 7. punktu, svītrojot tos apakšpunktus, kas paredz apliecināt, ka iesniegumam pievienoti projekta 24. punktā ietvertajā Noteikumu 1. pielikuma 8. punktā minētie dokumenti. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka atbilstību Noteikumu 10. punktā minētajām prasībām personai jāapliecina, iesniedzot attiecīgus dokumentus, nevis apliecinot, ka attiecīgie dokumenti iesniegti. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 59. pantā noteikto pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestādei ir pienākums iegūt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju, tādējādi apliecinājumam, ka noteikti dokumenti ir pievienoti iesniegumam, nav juridiskas nozīmes. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 24. punktā ietvertā Noteikumu 1. pielikuma 7. punktu un nepieciešamības gadījumā papildināt projektu ar grozījumu Noteikumu 13. punktā, paredzot, ka iesniegumam tiek pievienoti dokumenti, kas apliecina personas atbilstību Noteikumu 10. punktā minētajām prasībām, attiecīgi svītrojot projekta 24. punktā ietverto Noteikumu 1. pielikuma 7. punktu un precizējot tā 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
1.2. kārtību, kādā izsniedz, izmanto, aptur un anulē speciālo atļauju (licenci);
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 1. punktā ietverto Noteikumu 1.2. apakšpunktu atbilstoši Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 5. panta ceturtajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, precīzi pārrakstot pilnvarojumu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
47. Valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs maksā pirms šo noteikumu 12. punktā minētā iesnieguma iesniegšanas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 19. punktā ietvertajā Noteikumu 47. punktā minēto atsauci uz Noteikumu 12. punktā minēto iesniegumu, ņemot vērā to, ka Noteikumu 12. punktā nav minēts iesniegums. Visticamāk atsauce domāta uz Noteikumu 13. punktā minēto iesniegumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
48. Valsts nodevu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs maksā ar tāda maksājumu pakalpojuma sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, norādot maksājuma mērķi – valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 21. punktā ietverto Noteikumu 48. punkta otro teikumu ar atsauci arī uz ikgadējo valsts nodevu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
50. Ja speciālās atļaujas (licences) izsniegšana tiek atteikta, Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas atteikumu, atmaksā parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam samaksāto valsts nodevu 50 procentu apmērā saskaņā ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto kārtību.
Priekšlikums
Aicinām papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) ar informāciju par to, saskaņā ar kuru likuma "Par nodokļiem un nodevām" normu tiek atmaksāta valsts nodeva 50 % apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
