Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
22-TA-1713
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
22.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iepazīstoties ar noteikumu un anotācijas projektu aktuālajām redakcijām, LVM secina, ka veidojas pretstats starp noteikumos izteikto formulējumu un anotācijas 1.3. iedaļā “Risinājuma apraksts” izvērsto pozīciju, ka no centralizētās siltumapgādes (CSA) uzņēmumu koksnes sadedzināšanas iekārtām iegūtie pelni šo noteikumu izpratnē ir arī vienīgais ievākto pelnu avots un anotācijas 1.3.4. iedaļā "Izņēmumi" paustā skaidrojuma, ka "Noteikumu projekts neattiecas uz pelniem, kas nav iegūti siltuma enerģijas ražošanas vietās (kurtuvēs)". Norādām, ka nav skaidri saprotams pamatojums, kādēļ, pirmkārt, tiek nošķirta/nodalīta koksnes pelnu izcelsme no siltuma enerģijas ražotāju koksnes sadedzināšanas iekārtām, un citiem avotiem.

Likumprojekta izziņas (15.06.2023. versija) 2. punktā ministrija pauž viedokli par (noraidījumu) LTRK ierosinājumam ar šo noteikumu projektu rast regulējumu iespējami plašākam pelnu pielietojuma lokam, kas iekļautu arī izmantošanu lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā. Ministrija savu argumentāciju balsta uz biedrības “Latvijas atkritumu saimniecības asociācija” (LASA) īstenoto izvērtējumā par “Koksnes sadedzināšanas pelnu kā otrreizēji izmantojamu materiālu gala statusa noteikšana (Nr.1-08/81/2019.) Ekspertu novērtējums” sniegtajiem secinājumiem un priekšlikumiem.

Norādām, ka, LVM skatījumā, LASA sagatavotais izvērtējums būtu bijis saturiski uzlabojams, uz ko LVM norādīja izvērtējuma tapšanas gaitā (LVM 09.06.2020.e-pasts LASA par izvērtējuma melnrakstu). Līdzīgu viedokli par LASA sagatavoto izvērtējumu LVM nosūtīja vēstulē ministrijai  21.06.2021.







 
Piedāvātā redakcija
LVM rosina rast iespēju noteikumu anotācijas 1.2. iedaļā “Mērķa apraksts” izvērstāk skaidrot pamatojumu, kādēļ tiek nošķirta/nodalīta koksnes pelnu izcelsme no siltuma enerģijas ražotāju koksnes sadedzināšanas iekārtām un citiem avotiem.

Tāpat LVM aicina rast iespēju noteikumos skaidrāk definēt argumentāciju pieejai par regulējuma attiecināšanu uz relatīvi šauru pelnu pielietojuma jomu. Vienlaikus aicinām iekļaut izklāstu ar redzējumu par to, kā tiks veidots normatīvais regulējums par pelnu kā atkritumu kā beigu statusa noteikšanu to pielietojumam citās tautsaimniecības jomās (piemēram, lauksaimniecībā, mežsaimniecībā).
Ņemot vērā iepriekš minēto, vienlaikus izprotot, ka noteikumu tvēruma definēšana ir ministrijas kompetence, noteikumu turpmākajā izstrādē aicinām iepazīties ar papildu informācijas avotiem. T.i., esošajā, visai šaurā tvēruma –  ceļu un ielu būvniecībai un cementa, betona, potaša un kaustiskā potaša ražošanai – gadījumā par daudz plašāko iespējamo pelnu pielietojumu izmantošanu ceļu būvē priekšstats gūstams, piemēram, vietnē - https://www.fhwa.dot.gov/pavement/recycling/fach02.cfm , kā arī, piemēram, “Pelnu izmantošana meža autoceļos” gala ziņojumā (https://www.lvm.lv/petijumi-un-publikacijas/pelnu-izmantosana-meza-autocelos?view=attachments). Savukārt, potenciāli paplašinot noteikumu projekta tvērumu attiecībā uz pelnu izmantošanu mežsaimniecībā – “Koku augšanas apstākļu uzlabošanas pētījumu programma” (https://www.lvm.lv/petijumi-un-publikacijas/koku-augsanas-apstaklu-uzlabosanas-programma-2016-2021-gadam-2021-gads).

Aicinām izvērtēt lietderīgumu noteikumos ietvert plašāku pelnu pielietojuma loku.