Atzinums

Projekta ID
23-TA-2315
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
14. Lai nodrošinātu inovatīva produkta vērtēšanu sabiedrība “Altum” izmanto Ekonomikas ministrijas izstrādātu metodiku, kas saskaņota ar Aizsardzības ministriju.
Iebildums
Ņemot vērā, ka MKN projekts paredz, ka inovatīvu produktu vērtēšanai EM izstrādās atsevišķu metodiku, kuru saskaņos ar AIM, aicinām šādu metodiku, pirmkārt, saskaņot arī ar LZP, otrkārt, izstrādāt paralēli ar MKN projektu, lai nekavētu programmas ieviešanu tad, kad tā tiks apstiprināta Ministru kabinetā. Tā kā MKN projekts paredz, ka metodika tiks apstiprināta vēlāk, tas paildzina laiku, kad programmu varēs uzsākt īstenot, jo būs jāpanāk vienošanās par vienu būtisku programmas elementu.
Papildus norādām, ka šobrīd nav skaidrs, vai inovāciju vērtēšanas metodika jāievēro Altum, LZP vai AIM un kā tas korelē ar atzinumu, ko Altum saņem no AIM un LZP (t.sk., kontekstā ar noteikumu projekta 16.punktu un 34.punktu). Šo noteikumu projekta 34.punkta formulējumi, ka sabiedrība “Altum” “var vērsties pie”/ “var lūgt” LZP un AIM izsniegt atzinumu par komersanta projekta atbilstību sniedz iespēju nepareizi interpretēt, ka atzinums nav būtisks šīs programmas ieviešanas elements, turklāt, MKN projekts paredz atzinuma nepieciešamību izvērtēt sabiedrībai “Altum” (“ja rodas šaubas”). Tas rada nepareizu iespaidu, ka atzinumu izstrāde varētu notikt neregulāri un tikai īpašos gadījumos, tādējādi, iespējams, AIM un LZP nevar korekti novērtēt nepieciešamos resursus un kapacitāti atzinuma izstrādei šīs programmas ietvaros.
Bez skaidrības par to, kā tiek vērtēti potenciālie projekti, nebūs iespējams sniegt atbalstu. Aicinām pārrunāt ar programmas īstenošanā tieši vai pastarpināti iesaistītajām pusēm  par to lomu un kapacitāti programmas īstenošanā, turklāt, ņemot vērā, ka tematiskais virziens ir inovācijas un duālais pielietojums, tad jāsaprot, kā atzinumā sniegto informāciju jēgpilni salāgot ar, piemēram, izmaksu pozīcijām u.tml. Iepriekš minētais ir saistīts arī ar šo noteikumu 15.punktu, kur izvēlētā pieteikšanās procesa organizēšana, var ietekmēt to, kādas gatavības līmeņa projektiem tiks rezervēts finansējums, kamēr tiek veikts izvērtējums, t.sk., inovāciju vērtēšanas daļā, kas piekrīt AIM un LZP.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
29. Ekonomikas ministrija sadarbībā ar sabiedrību "Altum" izstrādās un tīmekļvietnē publicēs metodiku par kapitāla atlaides piemērošanu.
Iebildums
Tā kā MKN projekts paredz, ka Ekonomikas ministrija sadarbībā ar sabiedrību "Altum" izstrādās un tīmekļvietnē publicēs metodiku par kapitāla atlaides piemērošanu, tad, pirmkārt, arī šī metodika ir jāizstrādā paralēli MKN projektam, lai nekavētu programmas ieviešanu, un, otrkārt, ņemot vērā pieredzi citās Ekonomikas ministrijas programmās, ierosinām, ka kapitāla atlaides piemērošanas metodikai ir jābūt pievienotai MK Noteikumu projekta pielikumā vai ļoti skaidri definētai pašā MK Noteikumu projektā, lai visām iesaistītajām pusēm, it īpaši klientiem, ir skaidri nosacījumi, t.sk. par to, kuri dati tiktu/ netiktu ņemti vērā MKN projektā minēto rādītāju novērtēšanā un, attiecīgi, saprastu, vai kapitāla atlaide ir vai nav piemērojama.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
7. Izmantojot pasākuma ietvaros atmaksāto publisko finansējumu līdz 50 000 000 euro (klientu maksājumus un pamatsummas atmaksas), sabiedrība "Altum" var:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MKN projekta izstrādes laikā vairākkārt ir mainījies EM redzējums par programmas finansiālajiem nosacījumiem, taču vienlaikus ir izteikts aicinājums sabiedrībai Altum uzsākt Programmas rādītāju novērtējuma (PRN) izstrādi, sabiedrība Altum Ekonomikas ministrijai ir skaidrojusi, ka PRN izstrādi ir lietderīgi uzsākt tikai tad, kad programmas finansiālie nosacījumi ir skaidri definēti un vairs netiks mainīti (š.g. 27. septembrī e-pastā lūdzām akceptu šiem nosacījumiem, lai savlaicīgi uzsāktu darbu pie novērtējuma sagatavošanas, taču apstiprinājumu neesam saņēmuši). Pirms PRN sagatavošanas nav iespējams noteikt  vairākus programmas finansiālos nosacījumus, piemēram, tādus, kas saistīti ar papildu finansējuma piesaistes apmēru (Valsts kases aizdevums vai cits finansējums), nepieciešamo atmaksu finansējuma izmantošanu kādā no programmas ieviešanas elementiem (piem., risku segumam, vai pārvaldības maksai pēc ERAF attiecināmības perioda beigām, u.tml.). Ekonomikas ministrijas norādes par tiem ir būtiskas, lai PRN izstrāde notiktu pēc iespējas precīzāk, it īpaši ņemot vērā, ka MKN projektā atbalsts paredzēts trīs finanšu instrumentu veidiem – gan aizdevumam ar kapitāla atlaidi inovāciju un duālajā sadaļā, gan aizdevumam (bez kapitāla atlaides) pētniecības un attīstības sadaļā. Ievērojot iepriekš minēto nevaram komentēt, vai noteikumu projekta 7.punktā norādītais atmaksātā publiskā finansējuma apmērs ir korekts.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
12. Atbalstu inovatīvu produktu izstrādei no 300 000 euro līdz 5 000 000 euro sniedz kombinēta finanšu instrumenta veidā kā:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka kombinētais finanšu instruments (ar kapitāla atlaidi) komersantiem ir pieejams ANM digitalizācijas atbalsta programmā, kur maksimālā atlaide ir 200 tūkstoši euro, aicinām inovatīvu/ duālu produktu izstrādei noteikt minimālo aizdevuma summu sākot no 700 tūkstošiem euro, lai neradītu situāciju, ka klientiem ir jāizvēlas starp divām pēc būtības ļoti līdzīgām programmām, un programmas tādējādi savā starpā konkurē par klientu projektiem. Augstāka minimālā aizdevuma sliekšņa noteikšana nodrošinātu, ka kapitāla atlaide 30% no aizdevuma šajā programmā pārsniedz ANM digitalizācijas programmā paredzēto maksimālo kapitāla atlaides apmēru (200 tūkstoši euro).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
15. Iesniedzot pieteikumu atbalsta saņemšanai duāla pielietojuma inovatīvu produktu izstrādei drošības un aizsardzības jomā, gala saņēmējs var nodrošināt sākotnējo Aizsardzības ministrijas atzinumu par pieteiktā produkta atbilstību duāla pielietojuma inovatīvam produktam drošības un aizsardzības jomā, bet, ja šāds atzinums nav iesniegts, sabiedrība "Altum" var vērsties Aizsardzības ministrijā šāda atzinuma saņemšanai.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 15. punkta un 36.7. apakšpunkta redakciju attiecībā uz piebildi "ja šāds atzinums nav iesniegts, sabiedrība "Altum" var vērsties Aizsardzības ministrijā šāda atzinuma saņemšanai". Proti, no minētajām normām izriet, ka gala saņēmējs var nodrošināt (attiecīgi nav pienākuma nodrošināt) sākotnējo Aizsardzības ministrijas atzinumu par pieteiktā produkta atbilstību duāla pielietojuma inovatīvam produktam drošības un aizsardzības jomā. Izrietoši gadījumā, ja gala saņēmējs nav nodrošinājis sākotnējo Aizsardzības ministrijas atzinumu, tad akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk - sabiedrība "Altum") vajadzētu būt pienākumam vērsties Aizsardzības ministrijā šāda atzinuma saņemšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 15. punktā un 36.7. apakšpunktā vārdus "sabiedrība "Altum" var vērsties" ar vārdiem "sabiedrība "Altum" vēršas".

Papildus lūdzam salāgot anotācijā iekļautos skaidrojumus par atzinumu sniegšanu ar noteikumu projektā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
36.9. Latvijas Zinātnes padomes atzinumu, ka biznesa projekta rezultātā tiks radīts inovatīvs produkts vai ka biznesa projekta ietvaros ir iekļautas ar biznesa projekta mērķi saistītas pētniecības un attīstības aktivitātes, ievērojot šo noteikumu 16. un 34.punktu.
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt noteikumu projekta 36.9. apakšpunktu kā atsevišķu punktu. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 16. un 34. punkta izriet, ka Latvijas Zinātnes padomes atzinumu lūdz sabiedrība "Altum", nevis gala saņēmējs. Savukārt no noteikumu projekta 36. punkta ievaddaļas izriet, ka 36. punkta apakšpunktos uzskaitītos dokumentus iesniedz gala saņēmējs līdz ar pieteikumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Skaidrojam, ka de minimis atbalsta uzskaites sistēmā nav iespējams aplūkot informāciju par konkrētai darbībai piešķirto de minimis atbalstu, jo sistēma satur informāciju, kas nepieciešama de minimis atbalsta uzskaitei, tas ir, piešķirtā atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti (ja attiecināms), atbalsta sniedzēju, atbalsta programmu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu. Neviena no spēkā esošajām de minimis atbalsta regulējuma normām neparedz pienākumu dalībvalstij uzkrāt informāciju, kādām konkrētām darbībām atbalsts tiek piešķirts. Tā ir zināma tikai atbalsta sniedzējam un saņēmējam ārpus de minimis atbalsta uzskaites sistēmas. Attiecīgi lūdzam svītrot anotācijā iekļauto informāciju par to, ka pirms atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējs, izvērtējot de minimis atbalsta uzskaites sistēmā esošo informāciju, pārliecināsies, vai konkrētajām darbībām par vienām un tām pašām izmaksām atbalsts jau nav saņemts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula 2018/1046).
Attiecīgi lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā precizēt atsauces uz Regulu 2018/1046, to vietā norādot atsauces uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot anotācijas 1.3.sadaļā (gan apakšsadaļā “Risinājuma apraksts”, gan tās punktā “Rādītāji”) un 2.2.4.apakšsadaļā norādītās rādītāja “Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas” vērtības. Vēršam uzmanību, ka līdzīgs komentārs tika izteikts arī pie noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi”” (24-TA-797), kā arī lūdzam Ekonomikas ministriju iesniegt aktuālo 1.2.1.specifiskā atbalsta mērķa rādītāju pasi.
Piedāvātā redakcija
-