Atzinums

Projekta ID
24-TA-491
Atzinuma sniedzējs
Satversmes aizsardzības birojs
Atzinums iesniegts
11.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka starpvalstu līguma projektā ir ietverti jautājumi, kas skar Satversmes aizsardzības biroja kompetenci, SAB sniedz savu atzinumu un izsaka iebildumu par līguma projekta angļu valodas un latviešu valodas teksta redakciju, kā arī par līguma A pielikuma punkta redakciju. Vienlaikus SAB sniedz priekšlikumu līguma projekta 12.punkta redakcijai angļu valodā, attiecīgi lūdzot precizēt līguma tekstu un A pielikumu latviešu valodā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Starptautiskā līguma projekts svešvalodā
Iebildums
Lūdzam papildināt līguma pielikumu "A" "Resource Responsibilities of the Framework Nations" 3. punktu ar jaunu e) apakšpunktu SAB piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"e) Oversight and inspections on the protection of classified information."
3.
Starptautiskā līguma projekts svešvalodā
Iebildums
Lūdzam līguma projekta 12. punkta "12.Security" saturu mainīt, dzēšot esošo projekta punkta tekstu un aizstājot to ar jaunu tekstu SAB piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
With regard to the protection of NATO, EU and national classified information, the Host Nation of each MND N element shall be responsible for the security oversight of that MND N element. The oversight decisions made by the Host Nation NSA shall be binding to MND N. 

Taking into account the multi-national nature of MND N operation, the NSAs of the Framework Nations shall consult in a coordinated manner. The NSAs of the Framework Nations shall agree in writing on the terms of reference of security oversight coordination.

The MND N element shall operate within the Central Registry System of their host nation, unless other arrangements have been made and agreed upon by the Host Nation NSA.

Computer Information System (CIS) Security oversight may not be dependent on the Host Nation principle, but rather on the principle of CIS provider nation. Agreement on CIS Security oversight shall be done in writing by the NSAs of the Framework Nations.

NATO Security Policy shall be the applicable regulatory framework with regard to the protection of NATO classified information. National law shall be the applicable regulatory framework with regard to the protection of other types of classified information and may be applied to NATO classified information, insofar such application does not contradict the general principles of NATO Security Policy and does not create an unproportional burden on the operation of MND N.