Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-875
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Reklāmas asociācija, Latvijas Raidorganizāciju asociācija, Latvijas Preses izdevēju asociācija
Atzinums iesniegts
11.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Biedrība Latvijas Reklāmas asociācija, Biedrība Latvijas Raidorganizāciju asociācija un Biedrība Latvijas Preses izdevēju asociācija (turpmāk kopā Asociācijas) ir lielākās nevalstiskās organizācijas Latvijā, kas pārstāv medijus un reklāmas jomu, un to intereses. Asociācijas jau iepriekš ir izteikušas iebildumus pret ierosinātajiem grozījumiem un atkārtoti vēlas vērst uzmanību to, ka esošie grozījumi ir nesamērīgi un nesasniegs mērķi.
Asociācijas aktīvi piedalījās "Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna 2020.–2022. gadam", jau apspriešanas procesā norādot uz to, ka virkne tajā laikā plānoto likumprojektu grozījumu nesasniegs to primāro mērķi – alkohola pirkumu un attiecīgi patēriņa mazināšanos, bet drīzāk veicinās alkohola pirkumus, jo reklāma būs tikai tuvāk patērētāja lēmuma pieņemšanas vietai – mazumtirdzniecības vietā - veikalā. Asociācijas ir jau norādījušas uz to, ka šāds aizliegums faktiski kropļos mediju reklāmas tirgu, kurā darbojas gan Latvijā, gan ārzemēs reģistrēti mediji un faktiski arī citi reklāmas kanāli, ieskaitot mazumtirdzniecības vietas tai skaitā tīmekļvietnes un mobilās lietotnes.
 Tiek radīts alkohola cenu un atlaižu piedāvājumu reklāmai gandrīz ekskluzīvs un ietekmīgs kanāls – alkohola tirdzniecības vieta. Plānotais aizliegums reklamēt alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu piedāvājumus visos medijos – presē, interneta vidē, kinoteātros un elektroniskajos medijos, radīs situāciju, ka visa alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma, kas līdz šim bija dažādu izkliedēta mediju vidē, tiks koncentrēta vienīgi tirdzniecības vietās, kas no reklāmas izvietošanas un ietekmes perspektīvas ir visietekmīgākā reklāmas vieta, jo tā atrodas vistuvāk lēmuma par pirkuma izdarīšanu vietai. Ar šādu aizliegumu faktiski tiks radīts alkohola dzērienu cenu un atlaižu piedāvājumu reklāmai ekskluzīvs komunikācijas kanāls – tirdzniecības vietas, taču netiks panākts grozījumu primārais mērķis - alkohola pirkumu samazināšanās, jo cenu un atlaižu reklāma lielā koncentrācijā pārcelsies tuvāk alkoholisko dzērienu pirkuma vietai – kasei.
 Reklāmas aizliegums neattiecas uz ārzemēs reģistrētajiem medijiem, kas arī piedalās reklāmas tirgū un kurus patērē Latvijas iedzīvotāji. Ar plānotajiem grozījumiem tiek panākta situācija, ka Latvijas iedzīvotājus reklāma sasniegs, izmantojot ārzemēs reģistrētos medijus, kamēr Latvijā reģistrētajos medijos šāda reklāma būs aizliegta. Tādējādi tiks radīta nevienlīdzīga un netaisnīga situācija, kad Latvijas Republikā reģistrēti mediji tiks pārregulēti, savukārt Latvijā pieejami citu valstu mediji atradīsies izdevīgākā situācijā. Turklāt Veselības ministrija nav ņēmusi vērā to, ka Latvijā reģistrētajiem medijiem faktiski nav iespējas pārorientēties uz citiem tirgiem, jo, piemēram, elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem ar licenci ir noteikta raidīšanas valoda un vieta – latviešu valoda un Latvija, kas tos vienlaikus pakļauj visām Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām.
Nav ņemta vērā interneta reklāmas specifika, ka visi Latvijas interneta lietotāji, tiem nokļūstot tiešsaistē, ir daļa no globālās digitālās reklāmas tīkla, un tos sasniedz reklāma ne tikai no Latvijas, bet no citām jurisdikcijām. Turklāt reklāma parādās ierīces (datora vai viedierīces) galalietotāja ekrānā un tā ir ārpus Latvijas jurisdikcijas kontroles.
Tiek radītas nevienlīdzīgas konkurences pozīcijas, ļaujot reklamēties tiešsaistes mazumtirdzniecības vietās un mobilajās lietotnēs, kas faktiski ir tiešsaistes medijiem pielīdzināmi reklāmas kanāli, skatoties no komunikācijas kanāla perspektīvas, bet aizliedzot reklāmu visos medijos.
Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, aicinām Likumprojektu “Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā” nepapildināt ar likuma 36. panta otro daļu ar 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-