Projekta ID
21-TA-614Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Informējam, ka Finanšu ministrija uztur iepriekš izteiktos iebildumus attiecībā uz Latvijas Piektā nacionālā atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2022.-2025.gadam (turpmāk – rīcības plāns) 2.rīcības virziena 5.3.pasākuma a) apakšpunktu "veicināta informācijas pieejamība par valstij un pašvaldībām piederošiem nekustamajiem īpašumiem".
Atbilstoši rīcības plāna ievaddaļā norādītajam šī pasākuma pamatojumam iedzīvotājiem un nevalstiskajam sektoram ir interese iepazīties ar informāciju par valsts un pašvaldību nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi interesentiem jau šobrīd šāda informācija ir pieejama iestāžu tīmekļvietnēs atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlijā noteikumos Nr.445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā” noteiktajam, vai arī publicēta ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto. Vienlaikus visa informācija par publisku personu nekustamajiem īpašumiem ir pieejama Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas sistēmā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Līdz ar to Finanšu ministrijas ieskatā informācijas pieejamība ir nodrošināta.
Vienlaikus papildus norādām, ka rīcības plānā paredzētais pasākums nosaka apkopojumu par publiski pieejamu informāciju par valsts un pašvaldību nekustamajiem īpašumiem (kritēriji – nosaukums, informācijas apraksts, turētājs, Interneta adrese, par maksu vai bez tās). Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kur minētais apkopojums ir nodrošināms un kā tas nodrošinās noteikto mērķi? Vienlaikus vēršam uzmanību uz jau iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
Tāpat nav saprotams atbildības sadalījums par 2. un 3.darbības rezultāta izpildi. Komunikāciju ar iedzīvotājiem attiecībā uz iestādes valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem veic iestāde, kuras valdījumā vai pārvaldīšanā ir attiecīgais nekustamais īpašums. Finanšu ministrija nevar veikt komunikāciju par atsavinātu publisku personu, t.sk. pašvaldību, nekustamajiem īpašumiem. Papildus vēršam uzmanību, ka iepriekš minētais regulējums attiecas arī uz pašvaldībām.
Atbilstoši rīcības plāna ievaddaļā norādītajam šī pasākuma pamatojumam iedzīvotājiem un nevalstiskajam sektoram ir interese iepazīties ar informāciju par valsts un pašvaldību nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi interesentiem jau šobrīd šāda informācija ir pieejama iestāžu tīmekļvietnēs atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlijā noteikumos Nr.445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā” noteiktajam, vai arī publicēta ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto. Vienlaikus visa informācija par publisku personu nekustamajiem īpašumiem ir pieejama Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas sistēmā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Līdz ar to Finanšu ministrijas ieskatā informācijas pieejamība ir nodrošināta.
Vienlaikus papildus norādām, ka rīcības plānā paredzētais pasākums nosaka apkopojumu par publiski pieejamu informāciju par valsts un pašvaldību nekustamajiem īpašumiem (kritēriji – nosaukums, informācijas apraksts, turētājs, Interneta adrese, par maksu vai bez tās). Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kur minētais apkopojums ir nodrošināms un kā tas nodrošinās noteikto mērķi? Vienlaikus vēršam uzmanību uz jau iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
Tāpat nav saprotams atbildības sadalījums par 2. un 3.darbības rezultāta izpildi. Komunikāciju ar iedzīvotājiem attiecībā uz iestādes valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem veic iestāde, kuras valdījumā vai pārvaldīšanā ir attiecīgais nekustamais īpašums. Finanšu ministrija nevar veikt komunikāciju par atsavinātu publisku personu, t.sk. pašvaldību, nekustamajiem īpašumiem. Papildus vēršam uzmanību, ka iepriekš minētais regulējums attiecas arī uz pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lai apmierinātu sabiedrības interesi un nodrošinātu sabiedrības tiesības uz informāciju par valsts un pašvaldību budžetu izpildi un, ņemot vērā, ka šobrīd normatīvajos aktos nav skaidri noregulēts valsts un pašvaldību budžetu maksājumu publicēšanas apjoms un ierobežojumi (piemēram, i) kurš ir informācijas īpašnieks, ii) vai ir tiesības un kādā apmērā publicēt tiesībsargājošo iestāžu maksājumus, ierosinām izteikt plāna projekta 5.apņemšanās 5.3.punkta b) apakšpunkta trešo apakšpunktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
5.3. Sabiedrībai nozīmīgu datu pieejamība noteiktās jomās:
b) turpināsies izvērtējumi un darbs pie šādu datu publicēšanas atvērto datu formā:
- valsts un pašvaldību budžetu izlietojuma dati, ievērojot budžeta definētās jomas (anonimizēta
informācija par budžeta līdzekļu izlietojumu sadalījumā pa budžeta tipiem, programmām,
apakšprogrammām, funkcijām un izdevumu ekonomiskajām kategorijām).
b) turpināsies izvērtējumi un darbs pie šādu datu publicēšanas atvērto datu formā:
- valsts un pašvaldību budžetu izlietojuma dati, ievērojot budžeta definētās jomas (anonimizēta
informācija par budžeta līdzekļu izlietojumu sadalījumā pa budžeta tipiem, programmām,
apakšprogrammām, funkcijām un izdevumu ekonomiskajām kategorijām).