Projekta ID
23-TA-2977Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kontekstā ar izziņas 12. punktā izteikto FM komentāru, atkārtoti aicinām papildināt anotāciju ar īsu skaidrojumu par šo noteikumu 2.pielikumā noteikto nozaru un darbību, kurām nav paredzēts atbalsts, iekļaušanas pamatojumu, skaidrojot no kādiem apsvērumiem izriet, ka šajā pielikumā noteiktās nozares un darbības nav atbalstāmas 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" ietvaros. Vēršam uzmanību, ka šāds skaidrojums nav sniegts šo noteikumu, kuri ir apstiprināti MK 2023.gada 7.novembrī, anotācijas sākotnējā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām EM pārskatīt apakšsadaļā "Risinājuma apraksts. Produktivitātes un eksporta un apjoma rādītāju uzkrāšana" ietverto darba spēka produktivitātes formulu, ņemot vērā to, ka darba algu palielināšana atbalsta projektu ietvaros pēc būtības neatspoguļo produktivitātes kāpumu. Papildus vēršam uzmanību, ka CSP interneta vietnē sadaļā "Nacionālie konti – produktivitātes rādītāji"
ir ietverti dažādi apakšrādītāji, tajā skaitā darbaspēka produktivitāte, kas mūsuprāt ir tas ko, ko mēs parasti saprotam, runājot par “produktivitāti”. Savukārt Eurostat no darbaspēka produktivitātes definīcijas, - atalgojums uz darbinieku definēts kā papildrādītājs, lai palīdzētu analīzei, - kā bāzes rādītājs, uz kura pamata rēķina Vienības darbaspēka izmaksas (Unit Labour Costs). Eurostat darba ražīguma rādītāji ir rādītāju kopums, lai analizētu darbaspēka izmantošanu ražošanas procesā. Parasti darba ražīgumu mēra kā attiecību starp izlaidi un darbaspēka ieguldījumu (piemēram, personas, nostrādātās stundas). Pamatojoties uz augstāk minēto, aicinām EM izvērtēt, vai ir nepieciešama produktivitātes un darba spēka produktivitātes rādītāju izdalīšana vai izteikt darba spēka produktivitāti kā 1 darbinieka darba stundas produktivitāti vai pievienotā vērtība uz vienu darbinieku, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar CSP ekspertiem.
ir ietverti dažādi apakšrādītāji, tajā skaitā darbaspēka produktivitāte, kas mūsuprāt ir tas ko, ko mēs parasti saprotam, runājot par “produktivitāti”. Savukārt Eurostat no darbaspēka produktivitātes definīcijas, - atalgojums uz darbinieku definēts kā papildrādītājs, lai palīdzētu analīzei, - kā bāzes rādītājs, uz kura pamata rēķina Vienības darbaspēka izmaksas (Unit Labour Costs). Eurostat darba ražīguma rādītāji ir rādītāju kopums, lai analizētu darbaspēka izmantošanu ražošanas procesā. Parasti darba ražīgumu mēra kā attiecību starp izlaidi un darbaspēka ieguldījumu (piemēram, personas, nostrādātās stundas). Pamatojoties uz augstāk minēto, aicinām EM izvērtēt, vai ir nepieciešama produktivitātes un darba spēka produktivitātes rādītāju izdalīšana vai izteikt darba spēka produktivitāti kā 1 darbinieka darba stundas produktivitāti vai pievienotā vērtība uz vienu darbinieku, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar CSP ekspertiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam EM anotācijā sniegt skaidrojumu/pamatojumu 32.6. un 32.7. apakšpunktā ietverto sasniedzamo rādītāju vērtības celšanai no 5 % uz 10% , kā skaidrot, kas būs, ja minētie rādītāji netiks sasniegti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" plānotajā 32.6., 32.7., 32.8. apakšpunktā un 77.1 , 77.2 punktā salāgot terminoloģiju, jo 32.6., 32.7., 32.8. apakšpunktā minēta gala labuma guvēju noslēgumu atskaites iesniegšana, savukārt 77. 1 un 77.2 punktā minēta gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšana. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai un kā šie termini atšķiras, lai nodrošinātu skaidru normu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja komersants ir sasniedzis vai līdz ar jauna atbalsta piešķiršanu pārsniegs Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo robežvērtību viena vienota uzņēmuma līmenī, uz to būs jāattiecina ne tikai šo noteikumu 91.3. un 91.4. apakšpunktā minētā atbalsta intensitāte, bet arī jāpiemēro šajos apakšpunktos minētais atbalsta regulējums. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt 60.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
60. Atbalstu komersantiem šo noteikumu 58. punktā minētajai darbībai sniedz, ievērojot šo noteikumu 91.3. un 91.4. apakšpunktā minēto maksimālo atbalsta intensitāti un atbalsta regulējumu, ja komersants ir sasniedzis vai līdz ar jauna atbalsta piešķiršanu pārsniegs Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo robežvērtību viena vienota uzņēmuma līmenī. Šajā gadījumā pārējās šo noteikumu 57. punktā minēto darbību attiecināmās izmaksas komersants sedz no saviem līdzekļiem vai iepirkuma līguma ar pasūtītāju ietvaros.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus par trīs gadu laika posma noteikšanu un nodrošinātu korektu atbilstību Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkta nosacījumiem, lūdzam precizēt MK noteikumu 83.punktu, piemēram, izsakot to šādā redakcijā: "Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī."
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt MK noteikumu projekta 88.punktu, norādot, ka finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētajām nozarēm un darbībām.
Piedāvātā redakcija
-