Atzinums

Projekta ID
23-TA-3037
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas 2020.gada 20.februārī Čehijai sniegtais skaidrojums e-State Aid WIKI vietnē, ka, ja ar atjaunīgo energoresursu izmantojošu enerģiju ražojošu iekārtu saražoto elektroenerģiju vismaz 80% apmērā gada griezumā izmanto pašpatēriņam un ja objektā netiek veikta saimnieciskā darbība, tad publisko līdzekļu piešķiršana šādu iekārtu iegādei nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu, nav attiecināms uz elektromobiļu uzlādes infrastruktūru. Līdz ar to, lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par noteikumu projekta 15.3.apakšpunktā ietverto nosacījumu saistībā ar noteikumu projekta 22.11.apakšpunktā minētās aktivitātes - elektromobiļu uzlādes infrastruktūras iegādes, piegādes, uzstādīšanas un pieslēgšanas elektrotīklam - īstenošanu, lūdzam tajā skaidri norādīt, ka uzstādītā elektromobiļu uzlādes infrastruktūra tiek izmantota pašpatēriņa vajadzībām 100 procentu apmērā, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
15.3. vismaz 80 procenti no gadā saražotās elektroenerģijas, īstenojot šo noteikumu 22.8. apakšpunktā minēto aktivitāti, un 100 procentu apmērā uzstādītā elektromobiļu uzlādes infrastruktūra, īstenojot šo noteikumu 22.11. apakšpunktā minēto aktivitāti, tiek izmantota pašpatēriņa vajadzībām, Vides investīciju fondam veicot šo nosacījumu uzraudzību projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā);
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteiktajām neattiecināmajām projekta izmaksām un lūdzam svītrot 28.1., 28.4., 28.5., 28.6., 28.7., 28.8. un 28.9. punktus.  Projekta neattiecināmajās izmaksās ir iekļaujamas tikai tādas izmaksas, kas nepieciešamas projekta atbalstāmo darbību īstenošanai, ja projekta izmaksas pārsniedz tam pieejamo finanšu instrumenta finansējumu, bet tās ir tieši saistītas ar 22.punktā noteikto atbalstāmo aktivitāti un nepieciešamas projekta mērķa sasniegšanai. Tādējādi nodrošinot vienlīdzīgu pieeju ar  Eiropas Savienības līdzfinansētajiem projektiem, kuros ir stingri atrunāts, kādas izmaksas ir iekļaujamas projektā kā papildu izmaksas:  izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar investīciju projektu noteikumiem vai pārsniedz attiecināmo izmaksu ierobežojumus, bet ir saistītas ar projekta pilnvērtīgu mērķa sasniegšanu.  Līdz ar to visas pārējās aktivitātes un izmaksas, kas nav saistītas ar Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansētā projekta mērķa sasniegšanu  ir īstenojamas un finansējamas kā atsevišķas ārpus projekta  aktivitātes, neiekļaujot tās minētajā projektā kā sastāvdaļu. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 36.panta otrās daļas 3.punktu  pašvaldības, ja nepieciešams,  var saņemt aizņēmumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzfinansēto projektu īstenošanai ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta attiecināmo izmaksu kopsummu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka pašvaldību aizņēmumi projektu īstenošanai tiek ņemti galvenokārt Valsts kasē,  līdz ar to 28.7.punktā  minētie izdevumi nav attiecināmi uz pašvaldībām. Turklāt attiecībā uz 28.6. punktu, pašvaldības saskaņā ar valsts budžeta likumu nevar uzņemties  finanšu līzinga saistības. Aizņēmumi ir iespējami tikai kapitālajiem izdevumiem, savukārt uzturēšanas izdevumi , kas minēti notikumu 28.9.puntā ir sedzami no kārtējā gada pašvaldības budžeta. Valsts budžeta finansētām iestādēm un pašvaldībām nav tiesību uzņemties saistības bez finansiāla seguma.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas 2020.gada 20.februārī Čehijai sniegtajam skaidrojumam e-State Aid WIKI vietnē, ja ar atjaunīgo energoresursu izmantojošu enerģiju ražojošu iekārtu saražoto elektroenerģiju vismaz 80% apmērā gada griezumā izmanto pašpatēriņam un ja objektā netiek veikta saimnieciskā darbība, tad publisko līdzekļu piešķiršana šādu iekārtu iegādei nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu (minētais nosacījums šobrīd ir ietverts noteikumu projekta 12.punktā un 15.3.apakšpunktā). Līdz ar to, lai nodrošinātu noteikumu projekta 12.punktā un 15.3.apakšpunktā ietverto nosacījumu un noteikumu projekta 83.punktā ietvertās nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normas savstarpējo saskaņotību, lūdzam noteikumu projekta 83.punktā dzēst vārdus "un tādējādi tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts", jo šajā gadījumā atgūšana būs veicama jau uzreiz situācijā, kad nesaimniecisks projekts tā dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) būs kļuvis par saimniecisku, nevērtējot, vai ir konstatējama vienlaicīga Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju izpilde.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir ietverts skaidrojums, ka Projekta iesniedzējs var pretendēt uz finanšu instrumenta finansējumu, ja tiek nodrošināta noteikumu projekta 15. punktā noteikto nosacījumu izpilde. Projekta iesniedzējam jānodrošina, ka vismaz 80 procenti no gadā saražotās elektroenerģijas, īstenojot šo noteikumu 22.8. apakšpunktā minēto aktivitāti, un uzstādītā elektromobiļu uzlādes infrastruktūra, īstenojot šo noteikumu 22.11. apakšpunktā minēto aktivitāti, tiek izmantota pašpatēriņa vajadzībām, lai atbalsts par projekta iesniegumā norādītajām aktivitātēm netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts. Lai nodrošinātu korektu minētā skaidrojuma interpretāciju, pirmkārt, lūdzam to precizēt atbilstoši Finanšu ministrijas izteiktajam iebildumam pie noteikumu projekta 15.3.apakšpunkta, precizējot, ka uzstādītā elektromobiļu uzlādes infrastruktūra tiks izmantota pašpatēriņa vajadzībām 100% apmērā (lūdzam šo informāciju precizēt visā anotācijas tekstā). Otrkārt, atbilstoši izteiktajam iebildumam pie noteikumu projekta 83.punkta lūdzam precizēt skaidrojuma beigu daļu, jo, izpildot iepriekš minētos nosacījumus attiecībā uz infrastruktūras izmantošanu, publisko līdzekļu piešķiršana minēto aktivitāšu veikšanai nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzu pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļas 2. - 5.punktos un to apakšpunktos norādīto informāciju, kā arī 6.punktā norādīto  finansiālās ietekmes apmēru uz valsts un pašvaldību budžetu noteikumu projekta īstenošanas rezultātā, ņemot vērā noteikumu projekta 19.punktā noteikto 20 %  finansējuma saņēmēja līdzfinansējuma apmēru.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijā iekļauto sadaļu par demarkācijas nodrošināšanu ar skaidri izsekojamu informāciju, ka tiks nodrošināta demarkācija projektu/objektu līmenī ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākumu "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās", kurā kā finansējuma saņēmējs plānota ir arī Iekšlietu ministrija. 


 
Piedāvātā redakcija
-