Projekta ID
24-TA-1447Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
19.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par:
Informatīvajā ziņojuma III daļas 2.3.punkts (23 lpp.) nosaka:
Pašvaldībās visiem bērniem netiek nodrošināta iespēja saņemt līdzvērtīgu maltīti
Pašlaik katra pašvaldība izstrādā savu ēdienkarti, jo tām ir dažādas virtuvju aprīkojuma iespējas. Ēdienkartes tiek veidotas tā, lai primāri ievērotu MK noteikumu Nr. 172 prasības, nepietiekamu uzsvaru liekot uz vietējo produktu iekļaušanu. SPKC ir izstrādājis paraugēdienkartes izglītības iestāžu izglītojamajiem, un tās ir publicētas SPKC tīmekļvietnē[1].
Priekšlikums:
Aicināt Slimību profilakses un kontroles centru izstrādāt ēdienkartes arī pirmsskolas izglītības iestāžu izglītojamajiem vecuma grupā 1,5-3 gadi (ēdienkartēs ietverot brokastis, pusdienas un launagu).
Informatīvajā ziņojuma III daļas 2.3.punkts (23 lpp.) nosaka:
Pašvaldībās visiem bērniem netiek nodrošināta iespēja saņemt līdzvērtīgu maltīti
Pašlaik katra pašvaldība izstrādā savu ēdienkarti, jo tām ir dažādas virtuvju aprīkojuma iespējas. Ēdienkartes tiek veidotas tā, lai primāri ievērotu MK noteikumu Nr. 172 prasības, nepietiekamu uzsvaru liekot uz vietējo produktu iekļaušanu. SPKC ir izstrādājis paraugēdienkartes izglītības iestāžu izglītojamajiem, un tās ir publicētas SPKC tīmekļvietnē[1].
Priekšlikums:
Aicināt Slimību profilakses un kontroles centru izstrādāt ēdienkartes arī pirmsskolas izglītības iestāžu izglītojamajiem vecuma grupā 1,5-3 gadi (ēdienkartēs ietverot brokastis, pusdienas un launagu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 16.lpp.
Saskaņā ar LĒA sniegto informāciju un aplēsēm attiecībā uz skolēnu pusdienu finansējumu, ja finansēšanas grozā ietvertu vairāk klašu un palielinātu izmantoto resursu efektivitāti, skolēnu pusdienu cenu būtu iespējams samazināt, pamatojoties uz šādiem aspektiem:
vienots finansēšanas modelis lielākam klašu skaitam dotu iespēju ieviest pašapkalpošanās principu. Pašapkalpošanās ieviešana ir atkarīga no skolas mācību darba organizācijas un ēdnīcas tehniskajām iespējām, taču, to ieviešot, iespējams būtiski samazināt pārtikas atkritumus;
Priekšlikums:
Izvērtēt pašvaldības dibināto izglītības iestāžu virtuves un ēdnīcas tehnisko nodrošinājumu. Apzināt nepieciešamo finansējuma apjomu infrastruktūras attīstībai.
Ēdināšanas organizācijas principu maiņai pašvaldībām nepieciešams mērķa finansējums izglītības infrastruktūras attīstībai – virtuves un ēdnīcas vides uzlabošanai.
Saskaņā ar LĒA sniegto informāciju un aplēsēm attiecībā uz skolēnu pusdienu finansējumu, ja finansēšanas grozā ietvertu vairāk klašu un palielinātu izmantoto resursu efektivitāti, skolēnu pusdienu cenu būtu iespējams samazināt, pamatojoties uz šādiem aspektiem:
vienots finansēšanas modelis lielākam klašu skaitam dotu iespēju ieviest pašapkalpošanās principu. Pašapkalpošanās ieviešana ir atkarīga no skolas mācību darba organizācijas un ēdnīcas tehniskajām iespējām, taču, to ieviešot, iespējams būtiski samazināt pārtikas atkritumus;
Priekšlikums:
Izvērtēt pašvaldības dibināto izglītības iestāžu virtuves un ēdnīcas tehnisko nodrošinājumu. Apzināt nepieciešamo finansējuma apjomu infrastruktūras attīstībai.
Ēdināšanas organizācijas principu maiņai pašvaldībām nepieciešams mērķa finansējums izglītības infrastruktūras attīstībai – virtuves un ēdnīcas vides uzlabošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma III daļas 1.punktā (16 lpp.) piedāvāts risinājums:
uzlabot esošo skolēnu ēdināšanas finansēšanas modeli, izvērtējot iespējas turpmākajos gados pakāpeniski paplašināt bezmaksas vai daļēji valsts un pašvaldību līdzfinansētu pusdienu saņēmēju loku vismaz līdz 9. klasei, lai bērniem izglītības iestādēs būtu vienlīdzīgas iespējas saņemt kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdienu, kas pagatavots no paaugstinātas kvalitātes pārtikas produktiem.
Priekšlikums:
Informatīvā ziņojuma pielikumā norādīts, ka turpmākajos gados plānots pieprasīt nepieciešamo papildu finansējuma no valsts budžeta. Tas vienlaikus arī nozīmē, ka, pie esošā finansēšanas modeļa 50%/50%, tikpat liels finanšu līdzekļu apjoms būs nepieciešams no pašvaldību budžetiem. Pirms virzīt izskatīšanai šo priekšlikumu, kurš tuvākajos gados būtiski noslogos un ietekmēs pašvaldību budžetus, iespējams vairākām pašvaldībām pat neizpildāms pasākums, iesakām 2024.gadā prasīt pašvaldību aprēķinus un viedokļus par šāda jautājuma turpmāko virzību.
uzlabot esošo skolēnu ēdināšanas finansēšanas modeli, izvērtējot iespējas turpmākajos gados pakāpeniski paplašināt bezmaksas vai daļēji valsts un pašvaldību līdzfinansētu pusdienu saņēmēju loku vismaz līdz 9. klasei, lai bērniem izglītības iestādēs būtu vienlīdzīgas iespējas saņemt kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdienu, kas pagatavots no paaugstinātas kvalitātes pārtikas produktiem.
Priekšlikums:
Informatīvā ziņojuma pielikumā norādīts, ka turpmākajos gados plānots pieprasīt nepieciešamo papildu finansējuma no valsts budžeta. Tas vienlaikus arī nozīmē, ka, pie esošā finansēšanas modeļa 50%/50%, tikpat liels finanšu līdzekļu apjoms būs nepieciešams no pašvaldību budžetiem. Pirms virzīt izskatīšanai šo priekšlikumu, kurš tuvākajos gados būtiski noslogos un ietekmēs pašvaldību budžetus, iespējams vairākām pašvaldībām pat neizpildāms pasākums, iesakām 2024.gadā prasīt pašvaldību aprēķinus un viedokļus par šāda jautājuma turpmāko virzību.
Piedāvātā redakcija
-
