Atzinums

Projekta ID
22-TA-903
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Precizēt Informatīvā ziņojuma 4.sadaļā “Pakalpojumu saņemšanas un lietojamības perspektīvas” norādīto informāciju.
Izvērtējot LVRTC pausto viedokli, ka eParaksts mobile līgumu noformēšana Pilsonības un  migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) teritoriālajās nodaļās nepalielinās PMLP administratīvo slogu, secināms, ka jāprognozē tieši pretējais. Paredzot kā vienu no būtiskiem rezultatīvo rādītāju ietekmējošiem faktoriem ievērojamu starp klientiem un LVRTC par eParaksts mobile  noslēgto līgumu skaitu (īpaši 304 890 noslēgtu līgumu 2023.gadā un 118 580 noslēgtu līgumu 2024.gadā), ko klātienē būtu jāveic PMLP teritoriālajās nodaļās personu apliecinoša dokumenta izsniegšanas procesa ietveros,  jāparedz arī katra klienta apkalpošanai paredzētā laika un līdz ar to gan personas apliecības saņēmēja laika, gan PMLP cilvēkresursu patēriņa pieaugums. Pat pie nosacījuma, ka iepazīties ar līgumā ietvertajām tiesībām un pienākumiem, persona nevēlēsies tieši šī līguma parakstīšanas brīdī, jāparedz papildus laiks, piemēram, līgumu parakstīšanai un informācijas sniegšanai klientam par līguma saturu, kā arī par eParaksts mobile piekļuves rekvizītu saņemšanas kārtību, tehniska atbalsta un pretenziju sniegšanas iespējām. (Lēšams, ja informācijas sniegšanai par katru no 304 890  plānotajiem līgumiem 2023.gadā PMLP klientu apkalpošanas zālē patērētu tikai 3 minūtes, šāds laika resurss var būt pietiekams 91467 jaunu personu apliecinošu dokumentu noformēšanai.)
Tāpat arī LVRTC skaidrojumā minētais arguments, ka  nodrošinot eParaksts mobile līgumu parakstīšanu PMLP filiālēs arī PMLP pusē tiktu samazināts administratīvais slogs, jo samazinātos potenciālo datu pārbaužu skaits, kas jāveic PMLP atsaucoties uz LVRTC noslēgtajiem līgumiem ar klientu, secināms, ka arī gadījumā, ja administratīvais slogs, izsaucot personas datu pārbaudi no Fizisko personu reģistra, samazināsies LVRTC pusē, tas noteikti nesamazinās PMLP pusē.
Papildus vēršam uzmanību, ka LVRTC sagatavotā informācija par eParaksts izmantošanas iespējām (bukletu un citu informatīvu materiālu veidā), PMLP teritoriālajās nodaļās apmeklētājiem jau ir tikusi sniegta un PMLP to var nodrošināt arī turpmāk, ja LVRTC sagatavos jaunus informatīvos materiālus.
Papildus, ievērojot arvien plašāku automatizētu procesu pielietojumu (piemēram, tuvā lauka sakaru (near field communication (NFC)) protokolu kopumu, ko LVRTC indikatīvi plāno jau 2023.gada ietvaros) gadījumos, kad automatizētie procesi ne vien personas apliecību turētājiem, bet arī eParaksts mobile lietotājiem neizdodas veiksmīgi, jāparedz papildus resursi un administratīvā sloga pieaugums arī ar eParaksts mobile darbību vai piekļuves iespējām saistītu reklamāciju izskatīšanai.
Īpaši šobrīd, kad 2023.gadā un 2024.gadā tiek plānots būtisks apmeklētāju skaita pieaugums PMLP teritoriālajās nodaļas, ņemot vērā ciklisko personu apliecinošo dokumentu derīguma termiņa beigšanos šajos gados, kā arī nepieciešamību nodrošināt iespēju saņemt personas apliecību personu lokam, kam personas apliecība būs obligāta, sākot no 2023.gada 1.maija,  personas apliecību saņemšanai nepieciešams maksimāli ekonomiski plānot PMLP teritoriālajās nodaļās patērējamo laiku katra personu apliecinoša dokumenta noformēšanai.
Ievērojot, ka nepieciešams nodrošināt programmatūras izmaiņas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmā, lai eParaksts mobile līgumu noformēšanu klātienē nodrošinātu PMLP teritoriālajās nodaļās personu apliecinoša dokumenta izsniegšanas procesa ietveros bez būtiska cilvēkresursu patēriņa pieauguma, optimāli to paredzēt līdz ar jaunas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas ieviešanu, kuras izstrāde tiek plānota nākamā ERAF projekta ietveros. Līdz ar to eParaksts mobile līgumu noformēšana klātienē PMLP teritoriālajās nodaļās personu apliecinoša dokumenta izsniegšanas procesa ietveros ir iespējams paredzēt no 2025.gada.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā iekļautos aprēķinus, svītrojot izdevumus amortizācijai. Ievērojot to, ka finansējums Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), kas nepieciešams, lai segtu izdevumus (subsīdijas un dotācijas) valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" par uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniegšanu, tiek piešķirts kā  dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, izdevumi amortizācijai nav plānojami.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā  19. lappusē iekļauto tabulu, ņemot vērā:
1) likuma “Par vidēja termiņa ietvara likumu 2021., 2022. un 2023. gadam” 26.pantā noteikto, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu (ieņēmumus no dividendēm) 2021. gadā (par 2020. pārskata gadu) ne mazāk kā 1 546 386 euro (ieskaitot uzņēmumu ienākuma nodokli par dividenžu izmaksu), 2022. gadā (par 2021. pārskata gadu) ne mazāk kā 1 546 386 euro (ieskaitot uzņēmumu ienākuma nodokli par dividenžu izmaksu) un 2023. gadā (par 2022. pārskata gadu) ne mazāk kā 1 910 232 euro (ieskaitot uzņēmumu ienākuma nodokli par dividenžu izmaksu);

2) MK rīkojumā Nr.644 un  Ministru kabineta 2022. gada 20.septembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 48 42. §) noteikto.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Precizēt Informatīvā ziņojuma 8.lpp. (3.2. punktā) un 12.lpp. (4.sadaļā) norādīto, ka sākot ar 2023.gada 1.janvāri personas apliecība ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, atbilstoši Personu apliecinošu dokumentu likumā noteiktajam, ka personas apliecība ir obligāts personu apliecinošs dokuments sākot ar 2023.gada 1.maiju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Papildināt ziņojumu ar tabulu, kurā būtu atspoguļoti jau pieņemtie lēmumi par finansēšanas apjomiem un finansēšanas avotiem (MK rīkojums Nr.644 un saistītais Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdes protokollēmums (prot. Nr. 48 42. §)) un papildu nepieciešamais finansējums sadalījuma pa finansēšanas avotiem (VAS  “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” maksājumi valsts pamatbudžeta ieņēmumos par valsts kapitāla izmantošanu un finansējums, kas izskatāms valsts budžeta saskaņošanas procesā);
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20 septembra rīkojumam Nr.644  “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 347 "Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu "Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai"" (turpmāk – MK rīkojums Nr.644) un Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdē nolemtajam (prot. Nr. 48 42. §);
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aizstāt ziņojuma 5. sadaļas tabulās vārdus “Valsts budžetā iekļautais finansējums” ar vārdiem “Finansēšanas avots: ieņēmumi no nodevas par pasu izsniegšanu un ieņēmumi no nodevas par personas apliecību izsniegšanu”;
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Iekšlietu ministrijas 2022. gada 20. jūnija atzinumam informatīva ziņojuma projekts ir papildināts ar jaunu sadaļu "Projekta ietvaros izstrādātās tehnoloģiskās infrastruktūras attīstība", taču vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta sēdē dotajam uzdevumam (prot. Nr.40, 21.§, 6.punkts), proti, Satiksmes ministrijai kā valsts akciju sabiedrības „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” kapitāla daļu turētājai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Iekšlietu ministriju veikt izvērtējumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta „E-Identitātes un e-paraksta risinājumu attīstība” (turpmāk - Projekts) ietvaros izveidotās infrastruktūras tālākas izmantošanas iespējām (darbības turpināšanu vai jaunas infrastruktūras izveidi un tās iespējamiem finansēšanas modeļiem) un satiksmes ministram līdz 2022.gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu. Iepazīstoties ar informatīvā ziņojuma tvērumu, konstatējams, ka jaunā sadaļa nesatur informāciju atbilstoši dotajam uzdevumam, proti, tajā nav ietverts izvērtējums par Projektā izveidotās infrastruktūras tālākās izmantošanas iespējām (derīgumu, atbilstību, funkcionalitāti, tehnisko stāvokli, nepieciešamajiem pasākumiem tās izmantošanas turpināšanai/nomaiņai t.uml), kā arī nav ietverts iespējamo finansēšanas modeļu izvērtējums Projekta ietvaros izveidotās infrastruktūras darbības turpināšanai vai nomaiņai (un tā iespējamajiem resursu avotiem).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur iepriekš izteiktos iebildumus, kuri atspoguļoti Projekta izziņā un nav ņemti vērā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Papildināt protokollēmuma projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā:
"4.Lai nodrošinātu finansējumu fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai laika periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam,  noteikt, ka:
4.1.finansējuma avoti  ir šādi:
4.1.1. 2024., 2025. un 2026. gadā katru gadu 3 720 366 euro atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdē nolemtajam (prot. Nr. 48 42. § 6.punts);
4.1.2. 2024. gadā 339 571 euro, 2025. gadā 481 783 euro un 2026. gadā 622 997 euro valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" dividenžu maksājumi  valsts pamatbudžeta ieņēmumos par valsts kapitāla izmantošanu;
4.2. jautājumu par finansējumu 2024.gadā 775 849 euro apmērā, 2025.gadā 998 285 euro apmērā un 2026.gadā 1 219 158 euro apmērā jāizskata likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gada” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Izteikt protokollēmuma projekta 3.punktu šādā redakcijā:
"Pieņemt zināšanai, ka fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai laika periodā no 2024.gada līdz 2026.gadam kopējais nepieciešams finansējums ir 2024.gadā 4 835 786 eiro ar PVN, 2025.gadā 5 200 434 eiro ar PVN un 2026.gadā 5 562 521 eiro ar PVN”
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Svītrot protokollēmuma projekta 4.punktu.
Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra sēdē  (prot. Nr. 48 42. §) 8.punkts) jau ir dots šāds izdevums -  Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju pēc informatīvā ziņojuma par Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta "E-Identitātes un e-paraksta risinājumu attīstība" ietvaros izveidotās infrastruktūras tālākas izmantošanas iespējām (tiesību akta lieta Nr. 22-TA-903) izskatīšanas Ministru kabinetā atbilstoši pieņemtajiem lēmumiem, ja nepieciešams, sagatavot un iekšlietu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā rīkojuma projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2011. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 347 "Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu "Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai"", precizējot finansējumu samaksas veikšanai valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" par sertifikācijas pakalpojumiem.

Tādējādi atkārtoti dot uzdevumu, sagatavot grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 27.jūlija rīkojumā Nr.347 "Par informācijas sistēmas darbības koncepcijas aprakstu "Pasu sistēmas un Vienotās migrācijas informācijas sistēmas attīstība elektronisko identifikācijas karšu un elektronisko uzturēšanās atļauju (karšu) izsniegšanai"", nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Svītrot protokollēmuma projekta 5.punktu, ievērojot šajā atzinumā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
 Protokollēmuma projekta 5. punkts paredz jautājumu par papildus nepieciešamo valsts budžeta finansējumu fizisko personu identitātes nodrošināšanai elektroniskā vidē un kvalificēta elektroniskā paraksta platformas un risinājumu uzturēšanai nepieciešamo finansējumu 2024.,2025. un 2026.gadā izskatīt turpmāko gadu gadskārtējā un vidējā termiņa budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, savukārt, protokollēmuma 7. punkts paredz uzdevumu Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) līdz 2023.gada 1.septembrim noslēgt vienošanos pie 2016.gada 29.decembrī starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" noslēgtā deleģēšanas līguma par uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniegšanu 2024.-2026. gadam, respektīvi deleģēšanas līguma noslēgšana ir paredzēta pirms lēmumu pieņemšanas par papildu nepieciešamo valsts budžeta finansējumu, kas ir pretrunā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību 24. panta trešo daļu, proti, budžeta iestādes var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, nepārsniedzot saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Izteikt protokollēmuma projekta 6.punktu šādā redakcijā (attiecīgi precizējot punktu numerāciju):
“Iekšlietu ministrijai likumprojekta "Par valsts budžetu 2024.gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā un Pārresoru koordinācijas centrā prioritārā pasākuma pieteikumu atbilstoši šā protokollēmuma 4.2.apašpunktā noteiktajam.”
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai noteikto kompetenci, tā izstrādāja Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu, kurā ir ietverts regulējums par nacionālo elektronisko identifikācijas līdzekli. Līdz ar to nav saprotams, kāpēc kā atbildīgā institūcija par Ministru kabineta rīkojuma projektu par uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu nodrošināšanu nākamajam 10 gadu periodam ir nosakāma Iekšlietu ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Papildus izsakām priekšlikumu precizēt Informatīvā ziņojuma 4.sadaļā termina “pieteikums” lietojumu gadījumos, kad tas lietots termina “iesniegums personu apliecinoša dokumenta noformēšanai” vietā
 
Piedāvātā redakcija
-