Atzinums

Projekta ID
24-TA-1501
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu (grozījumu) projekta 13.punktu: anotācijā ir noteikts plašāks tvērums, proti, “… nav pieļaujams brīvi pieejamās vietās izvietot iekšējā ugunsdzēsības ūdensvada sistēmas ugunsdzēsības krānus, šļūtenes, stobrus …”, nekā tas ir noteikts noteikumu (grozījumu) projekta 13.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam neiekļaut anotācijā atsauci uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vēstuli, proti, “[1] Saskaņots ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta 30.12.2015 vēstuli Nr. 22-1.22/1950 “Par tehnisko risinājumu izskatīšanu”.” pēc ugunsdrošības risinājumu apraksta anotācijas pamattekstā, jo tas rada maldīgu priekšstatu par to, kas tieši tika saskaņots.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
3. Ieslodzījuma vietas telpas, kuras izvietotas ieslodzījuma vietas pamata nožogojuma iekšpusē un kurās ilgstoši atrodas ieslodzītie, aprīko ar neveramiem logiem ar triecienizturīgu stiklu un metāla restēm no ārpuses. Dūmu izvadi ugunsgrēka gadījumā atļauts paredzēt caur izsitamiem logiem ar metāla restēm no ārpuses.
Iebildums
Redakcionāli (arī tehnisko prasību ziņā) abi teikumi ir pretrunīgi, jo nav saprotams, kurās telpās būs neizsitami logi un kurās būs izsitami logi, jo abas prasības ir pretrunīgas, tajā pat laikā arī tiesību akta anotācijā nav precizētas vai paskaidrotas minētās prasības. Atbilstoši Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība” prasībām, ir noteiktas telpas/būves, kurās jāparedz būves dūmaizsardzība. Ņemot vērā 4.punkta prasību – kā tas korelē ar 3.punkta prasību?

Īsti nav saprotams mērķis šai redakcijai. Dūmu izvade tāpat būs jāparedz kāpņu telpās un visās telpās, izņemot 3.punkta pirmajā teikumā minētajās, jo atbilstoši 4.punktam, tur var būt citi risinājumi (bet arī nav skaidrs, vai 3.punktā 1 teikumā un 4.punktā minētās kameras ir viens un tas pats).

Lūdzam papildināt anotāciju, kā arī pilnveidot minētā punkta redakciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
10. Ieslodzījuma vietas telpas, kurās ilgstoši atrodas ieslodzītie, aprīko ar automātisko ugunsgrēka atklāšanas un trauksmes signalizācijas sistēmu. Ugunsgrēka trauksmes izziņošanas laiks nav ilgāks par 10 minūtēm. Ugunsgrēka trauksmes izziņošanu atļauts neparedzēt ieslodzīto kamerās.
Iebildums
Atbilstoši Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība” 181.punkta prasībām - Automātiskās ugunsaizsardzības sistēmas balss, skaņas vai vizuālās signalizācijas ierīces var neparedzēt būvēs un telpās, kurās uzturas personas, kurām kompetentas institūcijas ir ierobežojušas pārvietošanās brīvību, kā arī ārstniecības un aprūpes iestāžu telpās, kurās uzturas cilvēki, kas nav spējīgi patstāvīgi evakuēties. Ugunsgrēka izziņošanu šādās būvēs un telpās paredz saskaņā ar projektēšanas uzdevumu.

Jau pašlaik šī prasība ir noteikta Latvijas būvnormatīvā LBN 201-15 "Būvju ugunsdrošība", kā arī tā ir precīzāk definēta. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ieskatā nav nepieciešama prasību dublēšana divos tiesību aktos. Redakcionāli redakcija nav korekta, jo šādā redakcijā nav noteikts kādu izziņošanu var neparedzēt – no automātiskās balss ugunsgrēka izziņošanas sistēmas vai automātiskās ugunsgrēka atklāšanas un signalizācijas sistēmas.

Lūdzam precizēt punktu un papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
13. Ēkās un teritorijās, kurās atrodas ieslodzītie, ugunsdrošībai nozīmīgu inženiertehnisko sistēmu manuālās tālvadības iedarbināšanas ierīces atļauts izvietot ieslodzītiem nepieejamās vietās.
Iebildums
Nav saprotams, vai tvērumā paredzēts iekļaut sistēmas, kas neskaitās kā ugunsdrošībai nozīmīgas inženiertehniskās sistēmas, bet ir saistītas ar ugunsdrošību, piemēram, manuālās ierīces durvju atvēršanai evakuācijas ceļā u.c.
Lūdzam papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
13. Ēkās un teritorijās, kurās atrodas ieslodzītie, ugunsdrošībai nozīmīgu inženiertehnisko sistēmu manuālās tālvadības iedarbināšanas ierīces atļauts izvietot ieslodzītiem nepieejamās vietās.
Iebildums
Anotācijā nepieciešams iekļaut skaidrojumu, par kādām sistēmām ir plānots noteikt šādu prasību, jo šīs ir projektēšanas prasības un atbilstoši nozarē pieņemtajai terminoloģijai ir pieņemti sistēmu nosaukumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
14. Ēkās, kurās atrodas ieslodzītie, atļauts neparedzēt izejas uz jumtu un uz jumta atļauts neparedzēt parapetu, nožogojumu, jumta drošības sistēmas vai drošības stiprinājumus.
Iebildums
Latvijas būvnormatīvos nav noteiktas prasības izejām uz jumtu. Ir noteiktas prasības izejām uz jumtu no kāpņu telpām vai bēniņiem.
Lūdzam precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
14. Ēkās, kurās atrodas ieslodzītie, atļauts neparedzēt izejas uz jumtu un uz jumta atļauts neparedzēt parapetu, nožogojumu, jumta drošības sistēmas vai drošības stiprinājumus.
Iebildums
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests šādu redakciju neatbalsta. No ugunsdzēsības un ugunsgrēku dzēšanas aspekta Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam taktisko iespēju īstenošanai var būt nepieciešamas gan izejas uz jumtu ko kāpņu telpām vai bēniņiem (ja tādi ir paredzēti), gan arī parapets, nožogojums, jumta drošības sistēmas vai drošības stiprinājumi uz jumta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
Anotācijā nav sniegta informācija par 16.punktā noteiktajiem kritērijiem attiecībā uz evakuējamo cilvēku skaitu un maksimāli pieļaujamo evakuācijas ceļa garumu.

Lūdzam precizēt punktu un anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
“Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu” – normu dublēšana. Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība” 101.6.apakšpunkta prasība nosaka, ka Evakuācijas izejas nodrošina evakuējamo cilvēku drošu izkļūšanu no būves un tās telpām tieši uz āru zemes virsmas līmenī vai caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Tehniskās komisijas katrs lēmums tiek pieņemts balstoties uz būvobjekta ugunsdrošības risinājumiem, vērtējot tos kopsakarā.
Ja tiesību normu grozījumi sekmēs būvobjekta ugunsdrošības risinājumu maiņu, varētu rasties nepieciešamība atkārtoti skaņot atkāpes no būvniecību regulējošo normatīvo aktu prasībām Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
Anotācijas mērķis ir apzināt sekas un ietekmi, ko radīs tiesību akta projekts.
Anotācijā nav iekļauts problēmas apraksts un apraksts, kā šī tiesību norma to atrisina, līdz ar ko nav iespējams izvērtēt iespējamās sekas un ietekmi, kā arī korelāciju ar Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība” prasībām.
Ņemot vērā augstāk minēto, attiecībā uz būvobjekta “Jaunā cietuma komplekss” Alsungas ielā 29, Liepājā, ugunsdrošības risinājumiem, nav iespējams noteikt iespējamo savstarpējo korelāciju ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Tehniskās komisijas sēdēs saskaņotajām atkāpēm no būvniecību regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
Nav saprotams, kas šī punkta izpratnē ir ēkas daļa. Piemēram, vai tas var būt viens stāvs?
Vai ēkas daļas ir domātas kā reāli nodalītas (ar konstrukcijām) vai ir domātas domājamās ēkas daļas?
Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
16. No ēkas daļām, kurās atrodas ieslodzīto kameras, atļauts paredzēt vienu evakuācijas izeju, ja evakuējamo skaits nepārsniedz 50, evakuācijas ceļa garums nepārsniedz 45 metrus un attiecīgajā ēkas daļā pastāvīgi atrodas ieslodzījuma vietas amatpersona. Evakuācijas izeju atļauts paredzēt caur citu ugunsdrošības nodalījumu.
Iebildums
Prasība nav skaidra.
Vienota terminoloģija: ieslodzīto kameras; un telpas, kurās ilgstoši atrodas ieslodzītie. Vai ar to ir domāts viens un tas pats, vai tās ir dažādas telpas?
Piedāvātā redakcija
-