Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1982
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Olimpiskā komiteja
Atzinums iesniegts
29.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "2. PRIEKŠLIKUMI TURPMĀKAJAI RĪCĪBAI" 9. rindkopas un kopumā:

14.    Ņemot vērā augstāk izklāstītos apsvērumus un sniegtos komentārus, uzskatām šādu grozījumu virzīšanu par tiesību aktiem un principiem neatbilstošu, sasteigtu un, līdz ar to, šādā formātā – neatbalstāmu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "2. PRIEKŠLIKUMI TURPMĀKAJAI RĪCĪBAI" 6. rindkopas:

13.    Lūdzam skatīt 1. komentāru attiecībā uz “viena federācija – viena organizācija – viens līgums” principu. Naudas balvu par izciliem sasniegumiem sportā izmaksu kārtība var tikt izstrādāta, veicot nepieciešamo apspriešanu nozares ietvaros, nodrošinot sporta organizāciju un sabiedrības iesaisti, kā arī ievērojot saprātīgus izstrādes termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "2. PRIEKŠLIKUMI TURPMĀKAJAI RĪCĪBAI" 4. rindkopas:

12.    Vadoties kā no tiesiskās paļāvības un labas pārvaldības, tā no procesuālās ekonomijas, principiem nav racionāli izskaidrojams, kādēļ, saglabājot LOK un sporta federāciju kopīgi izstrādāto, ar IZM saskaņoto un šobrīd īstenoto Latvijas Olimpiskās vienības sportistu atbalsta sistēmu, jāmaina šīs sistēmas administrētājs. Ņemot vērā atbalsta sistēmas cikliskumu (Olimpiskā četrgade), tās efektivitāte būtu vērtējama, ņemot vērā Parīze 2024 un Milāna-Kortīna 2026 rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "2. PRIEKŠLIKUMI TURPMĀKAJAI RĪCĪBAI" 2. rindkopas:

11.    LOK neatbalsta mehānisku valsts budžeta apakšprogrammu apvienošanu, jo šobrīd katrai no tām noteikti atšķirīgi mērķi, sasniedzamie rezultatīvie rādītāji un sadales kritēriji, kas atbilst Sporta likumam un Sporta politikas pamatnostādnēm 2022. – 2027. gadam. Šādas apvienošanas nepieciešamība vēl jo vairāk nav izprotama situācijā, kurā paredzēts, ka valsts budžeta līdzekļu sadali apakšprogrammas līmenī tāpat veiks IZM. Papildus bažas rada Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reformas vadības grupas izveide, kas paredzēta pēc attiecīga Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas tas ir – pie iepriekšējās Informatīvā ziņojuma versijas paustie apsvērumi attiecībā uz nozares pārstāvju – sporta federāciju – rīcībā Informatīvā ziņojuma sagatavošanas brīdī neesošo informāciju par jaunajiem vienotajiem kritērijiem un kārtību, kura no 2023. gada 1. janvāra varētu tikt piemērota valsts budžeta finansējuma aprēķināšanai un piešķiršanai sporta federāciju pamatdarbībai, pasākumiem, sportistu un treneru atbalstam, ir apstiprinājušies. Atbalstot LNSP iesaisti šādu – nozarei būtisku – lēmumu pieņemšanā, vienlaikus jānorāda uz iepriekš IZM vadībā jau notikušu (neveiksmīgu) mēģinājumu veikt universālu kritēriju izstrādi un atkārtoti apstiprinājušos faktu, ka lēmuma diskutēšanas brīdī nozares pārstāvju rīcībā informācijas par šādiem kritērijiem nav.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "2. PRIEKŠLIKUMI TURPMĀKAJAI RĪCĪBAI" 1. rindkopas:

10.    Lūdzam skatīt 1. komentāru attiecībā uz “viena federācija – viena organizācija – viens līgums” principu un 5. komentāru attiecībā uz deleģēto uzdevumu pārskatīšanu un sabiedrisko organizāciju salīdzinošo izvērtējumu, kas ir spēkā neatkarīgi no Informatīvā ziņojuma 2. versijā (sadaļā pirms 8. komentāra) iekļautajiem papildus apsvērumiem
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 11. rindkopas:

9.    Ievērojot labas pārvaldības principu un Valsts pārvaldes iekārtas likumu nepieciešams objektīvs un citām institūcijām un nozares pārstāvjiem pieejams izvērtējums. Pastāv iespēja, ka Latvijas Sporta muzeja valsts pārvaldes uzdevumus efektīvāk spēj veikt cita organizācija/ privāto tiesību juridiska persona.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 10. rindkopas:

8.    Lūdzam skatīt 5. komentāru attiecībā uz deleģēto uzdevumu pārskatīšanu un sabiedrisko organizāciju salīdzinošo izvērtējumu, kas veicams izvērstā veidā. Vienlaikus atzīmējams, ka LSFP biedri nav LOK, Latvijas Olimpiskā vienība, Latvijas Olimpiešu sociālais fonds, Latvijas Olimpiskā akadēmija un Latvijas Olimpiešu klubs. Pilnībā atbalstot IZM deklarēto decentralizācijas pieeju attiecībā uz nevalstiskā sporta sektora pārvaldību un Eiropas sporta modeļa sekmīgu ieviešanu, tomēr lūdzam kā skatīt 4. komentāru attiecībā uz pseidoneatkarīga sabiedriskā partnera izvēli, tā arī norādām uz acīmredzamu pretrunu – konstatējot sporta organizāciju autonomās pašu vadības būtisko lomu Eiropas sporta modelī, vienlaikus kā priekšrocība tiek identificēta sadarbības organizācijas izpildinstitūcijas locekļiem piemītošs valsts amatpersonas statuss.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 9. rindkopas:

7.    Lūdzam skatīt 1. komentāru attiecībā uz “viena federācija – viena organizācija – viens līgums” principu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 8. rindkopas

6.    Atbilstoši Tiesībsarga sniegtajai labas pārvaldības principa definīcijai (privātpersonas tiesību un tiesisko interešu ievērošana no valsts pārvaldes puses, demokrātiski lēmumu pieņemšanas procesi u.c.) un ņemot vērā LOK un citu iesaistīto sporta organizāciju iebildumus, Informatīvā ziņojuma un sagatavoto normatīvo aktu grozījumu projektu pakete, pretēji iepriekš plānotajam, tika izskatīta nozares vadošās sabiedriskās konsultatīvās institūcijas – Latvijas Nacionālās sporta padomes (LNSP) – 2022. gada 11. augusta sēdē un, pretēji sākotnēji sagatavotajam lēmuma projektam, nesaņēma LNSP atbalstu, pieņemot zināšanai sēdes ietvaros izteiktos viedokļus un IZM sniegtās atbildes un skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 6. rindkopas:

5.    Neraugoties uz Informatīvā ziņojuma 2. versijā pievienoto papildus skaidrojumu attiecībā uz nevalstisko sporta organizāciju apvienībām uzticēto uzdevumu pārskatīšanas mērķiem (lietderīga rīcība ar valsts budžeta līdzekļiem) vēl jo projām nav secināms, vai šāda deleģēto uzdevumu objektīva pārskatīšana attiecībā uz visām Informatīvā ziņojuma tvērumā iekļautajām sabiedriskajām sporta organizācijām ir veikta pirms šī Informatīvā ziņojuma sagatavošanas? Ja jā, vai iespējams iepazīties ar tās izvērstiem rezultātiem un visām minētajām organizācijām šobrīd (t.i. Informatīvā ziņojuma sagatavošanas brīdī) piemītošo priekšrocību/ trūkumu analīzi, tai skaitā un jo īpaši aktuālo spēju pilnvērtīgi veikt kā šobrīd deleģētos, tā nākotnē iespējams paredzētos (atbilstoši šim Informatīvajam ziņojumam) uzdevumus? Uzskatām, ka šādam izvērtējumam jābūt šī Informatīvā ziņojuma būtiskai sastāvdaļai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 5. rindkopas:

4.    LOK jau kopš 2021. gada 18. maija (vēstule “Par Valsts sekretāru sanāksmē izsludināto pamatnostādņu projektu”) vairākkārtīgi piedāvājusi IZM Valsts kontroles ieteikumiem atbilstošu, kā arī pašas IZM konstatēto situāciju risinošu viena kanāla finansēšanas modeli Olimpisko un neolimpisko sporta veidu federācijām atsevišķi, nodrošinot, ka viena sporta veida federācija saņem valsts budžeta finansējumu tikai no viena finanšu avota. Izpildvaras “vēlme” pēc noteikta sadarbības partneru skaita nav leģitīms normatīvā regulējuma iniciatīvas pamats. Ņemot vērā, ka Latvijas Sporta federāciju padome (LSFP) nodarbojas faktiski tikai ar valsts budžeta līdzekļu sadali un atsevišķu IZM deleģēto funkciju izpildi, konstatējams, ka, nododot ievērojamu daļu valsts sporta budžeta finansējuma šīs organizācijas rokās de facto tiek atjaunota IZM Sporta pārvalde, kas, pēc savas būtības, ir pretrunā IZM paustajam attiecībā uz sabiedrisko partneru iesaisti un nevalstiskā sektora nostiprināšanu. Vienlaikus atzīmējam, ka LOK 2022. gada 20. maijā izteiktais priekšlikums par valsts budžeta līdzekļu sadali IZM Sporta departamentā no IZM puses tika noraidīts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” sadaļas "1. ESOŠĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS" 3. rindkopas:

3.    Lūdzam skatīt 1. komentāru attiecībā uz “viena federācija – viena organizācija – viens līgums” principu. Trūkumi Valsts kontroles revīzijas ietvaros konstatēti atsevišķu sporta federāciju atskaitēs, pie kam Informatīvā ziņojuma sastādīšanas brīdī konstatētie trūkumi pilnībā novērsti. LOK tāpat Valsts kontroles noteiktajos termiņos ir pilnībā ieviesusi Valsts kontroles revīzijas ziņojumā sniegtos ieteikumus, nostiprinot sporta federāciju finanšu aprites uzraudzību, kā arī veicot citus, tai skaitā izglītojošus, pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” (informatīvā ziņojuma) 2. attēla:

2.    Pievienotā shēma ir kļūdaina un neatbilst faktiskajai situācijai arī šī Informatīvā ziņojuma 2. versijas sagatavošanas brīdī. LOK kopš 2021. gada, IZM uzdevumā un sadarbībā ar Valsts kontroli, konsolidējusi valsts budžeta apakšprogrammu 09.21.00 “Augstas klases sasniegumu sports” atbilstoši Sporta likumā noteiktajām programmām, kā arī Sporta politikas pamatnostādnēm, optimizējot finansēšanas modeli LOK un saistītajām organizācijām, un nostiprinot Olimpisko sporta veidu federāciju pastāvību, tai skaitā ieviešot “viena federācija – viens līgums” principu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie Informatīvā ziņojuma „Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra” (Informatīvā ziņojuma) ievada:

1.    Sporta politikas pamatnostādņu 2022. - 2027. gadam uzdevumā 1.2. patiesi noteikts samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu, nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu. Nedz Sporta politikas pamatnostādnes 2022. - 2027. gadam, nedz Informatīvajā ziņojumā pieminētais Valsts kontroles revīzijas ziņojums nenosaka nepieciešamību visām sporta veidu federācijām saņemt finansējumu no vienas organizācijas. Tas ir, katrai federācijai jāsaņem finansējums no ne vairāk kā vienas organizācijas (novēršot dažādus finanšu aprites riskus), taču šādas organizācijas kopumā var būt, ir un objektīvu iemeslu dēļ arī turpmāk būs vairākas un sporta veidu federācijas var saņemt no tām finansējumu, vadoties no attiecīgām pazīmēm (Olimpiskās, neolimpiskās, pielāgotais sports, sporta spēles), pie kam katra federācija – tikai no vienas organizācijas. Tāpat būtiski atšķiras šajā Informatīvajā ziņojumā un iepriekš (tai skaitā Sporta politikas pamatnostādņu 2022. - 2027. gadam tapšanas gaitā, kā arī ar Izglītības un zinātnes ministriju noslēgtajos sadarbības līgumos) formulētā izpratne par “sporta federācijas pamatdarbības” jēdzienu. Informatīvajā ziņojumā tas tiek attiecināts uz visu sporta federācijas darbību un tiek nepamatoti paplašināts attiecināmā finansējuma pārdales nolūkos, kamēr iepriekš šis jēdziens attiecināts uz sporta federācijas minimālo, tai skaitā administratīvo, funkciju apjomu, bez kuru veikšanas tās eksistence Sporta likuma izpratnē praktiski nav iespējama. Federācijas pamatdarbības finansējumā līdz šim nav ticis ietverts finansējums federācijas darbam augstu sasniegumu sporta, jaunatnes sporta, sporta pasākumu un citos būtiskos virzienos, kas tieši neiekļaujas minētajā minimālās pamatdarbības apjomā. Uzskatām, ka tiek veikta nepamatota, ar nozari nediskutēta jēdzienu un, līdz ar to, federāciju darbības raksturīgo rādītāju, interpretācija un aizvietošana.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
15.    Biedrība “Latvijas Olimpiskā komiteja” atbalsta IZM viedokli attiecībā uz turpmāku valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtības uzlabojumu nepieciešamību, kā arī labas pārvaldības principu ievērošanas aktualizāciju visu Latvijas sportam būtiskās programmas īstenojošo organizāciju sadarbības ietvarā, vienlaikus uzskatot IZM šobrīd piedāvāto risinājumu par sasteigtu un tā nekavējošas ieviešanas sekas par nepietiekami prognozējamām un, iespējams, kaitīgām tieši augstu sasniegumu sporta sadaļā, tādēļ aicina Ministru kabinetu:

1.    Pieņemt zināšanai IZM Informatīvo ziņojumu “Par valsts sporta budžeta līdzekļu administrēšanas kārtību no 2023. gada 1. janvāra”;

2.    2023. – 2027. gadā saglabāt valsts budžeta apakšprogrammu 09.21.00 “Augstas klases sasniegumu sports” esošajā apmērā, nodrošinot Latvijas Olimpiskās komitejas Olimpiskās sagatavošanās programmu, pasākumu un LOK saistīto organizāciju – Latvijas Olimpiskās vienības un Latvijas Olimpiešu sociālā fonda – darbību, atbilstoši Sporta likumā un Sporta politikas pamatnostādnēs 2022. – 2027. gadam un citos normatīvajos aktos noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-