Atzinums

Projekta ID
23-TA-1064
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām finansējuma atspoguļošanai izmantot piemēru normu redakcijām par plānoto un pieejamo finansējumu no Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiska atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā:
12. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir XX euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms XX euro), tai skaitā ERAF finansējums XX euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms XX euro) un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā XX euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms XX euro). Maksimālā ERAF finansējuma intensitāte ir 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, nepārsniedzot izmaksu un ieguvumu analīzē aprēķināto finansējuma deficīta procentuālo apmēru, un nacionālais līdzfinansējums nav mazāks par 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām finansējuma atspoguļošanai izmantot piemēru normu redakcijām par plānoto un pieejamo finansējumu no Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiska atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā:
Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā XX euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – XX euro apmērā, privāto līdzfinansējumu – XX euro apmērā.

Lūdzu ņemt vērā, ka atbilstoši ES kohēzijas politikas programmas Latvijai 2021. - 2027.gadam papildinājumam kopējā attiecināmā finansējuma summa bez elastības finansējuma ir 3 663 896 euro un nacionālais līdzfinansējums bez elastības finansējuma ir 549 585 euro.

Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotācijas 1.3. un 3.sadaļā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka  finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, kas radīsies īstenojot projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka Vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 10.2.apakšpunktā noteikts šādi: "Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus)".
Līdz ar to lūdzam nodrošināt minētā ierobežojuma iekļaušanu Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā norādīta informācija nesatur pamatotu argumentus vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai personāla atlīdzības izmaksām, jo to piemērošana tieši veicinās projekta sekmīgu īstenošanu, lūdzam projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām piemērot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem. Vienotās likmes piemērošanas gadījumā tās apmērs ir saskaņojams ar VI un apraksts iekļaujams anotācijā.
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 17.7.apakšpunktā precizēt kārtības nosaukumu, izsakot to tādā pašā redakcijā kā tas ir noteikts noteikumu projekta 21.4.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izmaksu attiecināmības termiņa (2022.gada 25.novembris) pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī finansējuma saņēmējs parakstīs interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projektā 22.punktu precizēt šādā redakcijā, kā arī izvērtēt iespēju sadalīt punktu atsevišķos punktos labākai uztverei:
Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas, sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajam aktam par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā var piešķirt finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo, un sadarbības iestāde avansa pieprasījumu apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā. Sadarbības iestāde, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.”
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu ilgtspēja un uzturēšana pēc projekta noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par kārtību, kādā finansējuma saņēmējam būs iespēja pieteikties un saņemt avansa un starpposma maksājumus, ņemot vērā noteikumu projektā minēto regulējumu.
Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut piešķiramā avansa maksimālā apjoma pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 1.4.vadlīniju "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 4.punktu, lūdzam MK noteikumu anotācijā ietvert arī informāciju par plānotā ES fonda finansējuma dalījumu pa intervences kategorijām, ievērojot programmas SAM līmenī noteiktos intervences kodus: intervences laukums, finansējuma veids, teritoriālie sasniegšanas mehānismi, ESF+ sekundārās tēmas, dzimumu līdztiesība.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu ar vārdiem "un plānoto" pirms vārda "finansējumu", ņemot vērā noteikumu projekta 7.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kas ir privātais finansējums (finansējuma avots, tā izcelsme), kā arī noteikumu 9. punktā norādītie "privātie līdzekļi".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdus "par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā" ar vārdiem "par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 17.1.apakšpunktā vārdu "un" pirms vārda "informācijas", ņemot vērā nostiprināto attiecīgās sistēmas nosaukumu Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā un tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Vēršam uzmanību uz Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 19.1.apakšpunktā noteikto, proti, ka saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu PVN ir attiecināmas šādos gadījumos:
1) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN). Savukārt gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir valsts atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā;
2) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), ja tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem PVN jomā;
3) Gala saņēmēju veiktas investīcijas Finanšu instrumentu kontekstā.

Ņemot vērā augstāk minēto, aicinām izvērtēt, vai 18.punkta redakcija nebūtu precizējama, piemēram, dzēšot nosacījumu "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā", tādejādi izmantojot vienkāršotu PVN attiecināšanas metodi projektos, kuru kopējās attiecināmās izmaksas ir mazākas par 5 milj. (ieskaitot PVN), vienlaikus pie nosacījuma, ja pasākumā netiks izmantots valsts atbalsts (t.sk. de minimis). Attiecīgi, ja tiks piemērots vienkāršots PVN attiecināšanas modelis, lūdzam anotācijā papildināt ar skaidrojumu, norādot, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu vai atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9.panta trešajai daļai uzraudzības procesā piesaistīt tiešās pārvaldes iestādes, kuru darbības joma saistīta ar plānošanas dokumentos minētajām nozarēm (piemēram, no Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas (MilCERT), Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas (CERT.LV) Nacionālo bruņoto spēku Zemessardzes  Kiberaizsardzības vienības (KAV) u.c.). Šādas sadarbības mērķis ir projekta rezultātu kvalitātes novērtēšana atbilstoši nozares specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21.4.apakšpunktu, norādot  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projektā iekļaut informāciju, ka atbalstāms ir ne tikai zaļais publiskais iepirkums, bet arī sociāli atbildīgais publiskais iepirkums un inovatīvais publiskais iepirkums.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros plānots veikt IKT ieguldījumus, lūdzam sniegt skaidrojumu vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, t.sk. īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, t.sk. risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
Ja nepieciešams lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgo informāciju vai sniegt skaidrojumu izziņā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" trešo rindkopu, ka publicitātes pasākumi tiek nodrošināti saskaņā arī ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" otrajā rindkopā vārdus "Finanšu ministrijas" ar vārdiem "vadošās iestādes".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projekta valsts akciju sabiedrība „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” tiek noteikts kā potenciālais finansējuma saņēmējs, kuram ar noteikumiem tiks uzlikti papildus pienākumi, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļas 6. punktā precizēt 2024. gadam norādīto finansējuma kopsummas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 1.4.vadlīniju "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 15.punktu, lūdzam papildināt anotācijas 8.2. sadaļu par pasākuma ietekmi uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” , “Klimatdrošināšana” , “Energoefektivitāte pirmajā vietā”  un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-