Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2670
Atzinuma sniedzējs
SIA Bolt Services LV
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Igaunijā reģistrēts uzņēmums Bolt Operations OÜ (reģistrācijas numurs: 14532901) kā Bolt Food platformas operātors Latvijā, un Latvijā reģistrēts uzņēmums SIA Bolt Services LV (reģistrācijas numurs: 40203175392), kurš sniedz Bolt Operations OÜ biznesa atbalstu Latvijā (abi kopā - Bolt), ir iepazinušies ar Valsts kancelejā iesniegtajiem Zemkopības ministrijas izstrādātajiem grozījumiem Ministru kabineta noteikumos Nr.545 “Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā” (turpmāk - Grozījumi).  

1. Grozījumu tvērums ietver šauru personu loku 
Ar Grozījumiem Ministru kabineta noteikumu Nr.545 5.1 punkts tika papildināts, nosakot, ka “pēc mācību kursa noklausīšanās darbinieks kārto rakstveida pārbaudes darbu”.  Proti, gramatiski interpretējot minēto punktu, ir secināms, ka rakstveida pārbaudes darbs var tikt uzdots ļoti šauram personu lokam - darbiniekiem. Savukārt  Darba likuma 3. pants nosaka, ka "Darbinieks ir fiziskā persona, kas uz darba līguma pamata par nolīgto darba samaksu veic noteiktu darbu darba devēja vadībā."
Attiecīgi Ministru kabineta noteikumu Nr. 545 5.¹ punkta tvērums neietver citas personas, kuras neatbilst  "darbinieka" definīcijai. Tādējādi šo prasību nevar attiecināt uz piegādes kurjeriem, kuri piegādes pakalpojumus veic pašnodarbināto personu statusā. 

2. Alternatīvie risinājumi un samērīgums pret ieguvumiem nav izvērtēti
Grozījumu anotācijā ir norādīts, ka Grozījumu izstrādes procesā alternatīvie risinājumi, kā arī prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem nav izvērtēti. Tas skaidri norāda, ka ES pamatprincipi - proporcionalitātes un samērīguma princips -  Grozījumu izstrādes procesā netika ņemti vērā.
Tādējādi pamatots un joprojām neatspēkots ir arguments, ka prasība piegādes kurjeriem iziet tādas pašas apmācības un kārtot testus kā pārtikas apstrādātājiem (pavāriem vai restorāna personālam) pārkāpj proporcionalitātes principu, jo:
a) ir nesamērīga – uzliek kurjeriem nepamatotu ekonomisko un administratīvo slogu;
b) nav pamatota un nepieciešama mērķa sasniegšanai, jo ar pārtikas drošību saistītos riskus jau novērš restorāni, kuriem likums uzdod ievērot stingras pārtikas drošības un higiēnas prasības, iesaiņojot pārtiku. Turklāt, atbilstoši Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) sniegtajai informācijai, no vairāk kā 1000 PVD saņemtajām sūdzībām tikai divas bija par piegādes kurjeru darbību (https://www.lsm.lv/aizliegtais-panemiens/video/341250). Tādējādi statistikas dati apliecina, ka pārtikas drošības un higiēnas pārkāpumi kurjeru vidū nav izplatīta problēma, lai attaisnotu tikpat liela administratīva sloga uzlikšanu kurjeriem kā pavāriem un restorānu personālam.

3. Uzņēmumu paškontroles tiesības
Pārtikas aprites uzraudzības likuma 8.panta (1) daļa nosaka "Pārtikas uzņēmuma pienākums ir veikt paškontroli un novērst jebkuru darbību vai procesu, kas var nelabvēlīgi ietekmēt pārtikas nekaitīgumu". Minētā panta formulējums uzsver likumdevēja gribu piešķirt uzņēmumiem "paškontroles" tiesības noteikt, kādus pasākumus ieviest, lai sasniegtu likumā izvirzīto mērķi. 
Šīs pašnoteikšanās tiesības ir cieši saistītas ar samērīguma un proporcionalitātes principu, jo tieši uzņēmumam kā nozares pārstāvim ir pieejama nepieciešamā informācija un visaptverošs nozares problēmu redzējums. Tas ļauj objektīvi izvērtēt situāciju un ierosināt tādus pasākumus, kas ir vispiemērotākie, efektīvākie un mazāk ierobežojoši nozares dalībniekiem.
Turklāt pašnoteikšanās princips ietver arī elastību pielāgot un grozīt ieviestos pasākumus atbilstoši reālajai situācijai. Šādu elastību liedz normatīvais regulējums, kas visbiežāk nosaka vienotu risinājumu visiem gadījumiem, neņemot vērā konkrētās situācijas specifiku un faktiskās vajadzības. Rezultātā tiek veicināta neefektivitāte un radīts nevajadzīgs ekonomiskais slogs. 
Tādējādi ar likumu noteikt vienādas apmācības gan kurjeriem, gan pavāriem nozīmētu atņemt uzņēmumiem likumā paredzēto paškontroles iespēju panākt mērķi ar mazāk ierobežojošiem un efektīvākiem līdzekļiem.
Papildus norādām, ka ne Lietuvā, ne Igaunijā, ne Polijā - tuvākās valstis, kurās darbojas Bolt Food platforma -  ar likumu nav ieviesta prasība piegādes kurjeriem iziet higiēnas apmācības un kārtot testu. Piemēram, Igaunijas Pārtikas likuma 29.pants nosaka, ka pārtikas apritē iesaistītajām personām (piemēram, restorānam vai transporta uzņēmumam) pašām ir jāapmāca savi darbinieki par pārtikas drošību. Savukārt 27. panta 3. punktā teikts, ka “darbiniekam, kurš tieši neapstrādā pārtiku, jāzina un jāievēro pārtikas higiēnas prasības tādā apjomā, kāds nepieciešams pārtikas drošības nodrošināšanai”. Igaunijas likuma un prakses piemērs atspoguļo uzņēmumu paškontroles, pašnoteikšanās, proporcionalitātes un samērīguma principus, kurus ierosinām ievērot arī Latvijas tiesiskajā regulējumā un praksē.

4.  Bolt ieviestie pasākumi paškontroles ietvaros 
Atbilstoši likumdevēja gribai piešķirt uzņēmumiem paškontroles tiesības, ka izskaidrots augstāk, Bolt kā nozares pārstāvis jau ir ieviesis vairākus pasākumus, lai veicinātu piegādes kurjeru informētību par ar pārtikas piegādi saistītiem riskiem un higiēnas prasībām. Kā piemēram:
Sadarbībā ar PVD tika izstrādātas kurjeriem paredzētas ar higiēnas un pārtikas drošību saistītās vadlīnijas, ar kurām kurjeriem jāiepazīstas pirms reģistrācijas Bolt Food platformā. 
Visos četros Bolt Market veikalos ir ierīkota kurjeru somu tīrīšanas vietas ar bezmaksas tīrīšanas līdzekļiem.
Bolt Food klientu sūdzību gadījumos, Bolt ievieš papildus kurjeru apmācības. Piemēram, sūdzības gadījumā par izlijušu dzērienu kurjers saņem informāciju kā pareizi novietot dzērienus.
Papildus vēršam uzmanību, ka Bolt pārtrauc sadarbību un izslēdz no Bolt Food platformas kurjerus, par kuriem tiek saņemtas atkārtotas klientu un/vai partneru (veikalu un restorānu) sūdzības. 
Norādām, ka Bolt ir atvērts turpmākai sadarbībai ar atbildīgajām iestādēm, lai ieviestu jaunus vai uzlabotu jau esošus pasākumus higiēnas un pārtikas drošības standartu celšanai kurjeru vidū, nodrošinot efektīvu likumā noteiktu mērķu sasniegšanu, tai pašā laikā neradot nepamatotu papildus slogu un ierobežojumus industrijai.

5. Grozījumu  spēkā stāšanās datuma pagarināšana
Grozījumu projekts nosaka, ka noteikumi stāsies spēkā 2025. gada 1. maijā. Ņemot vērā, ka nozarei nepieciešams laiks, lai pilnvērtīgi sagatavotos paredzētajām pārmaiņām, lūdzam pagarināt Grozījumu spēkā stāšanās datumu līdz 2025.gada 1. septembrim
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk