Atzinums

Projekta ID
24-TA-1340
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
1. Atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība”, lai nodrošinātu bērnu zobārstniecības centra izveidi.
Iebildums
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam, visām publiskajām kapitālsabiedrībām un to “ meitām” ir jāveic juridisko un ekonomisko izvērtējumu, t.sk. ietekmes uz konkurenci novērtējums. VADDA izpratnē, Rīgas Stradiņu universitātes (turpmāk – RSU) Stomatoloģijas institūtam (turpmāk-SI) bija šāds novērtējums jāveic. Mūsuprāt, SI ir labākā pozīcijā kā citas iestādes, t.sk. reģionos, kuras arī nodrošina bērnu zobārstniecību, jo infrastruktūra tiks izmantota arī tādiem pakalpojumiem, kur tirgus ir pašpietiekams jau šobrīd, piemēram, Anotācijā norādīts:  “Pēc būvniecības ieceres RSU plāno dubultot valsts apmaksātas zobārstniecības pakalpojumu pieejamība bērniem SI no 24 540 bērniem līdz 48 000 bērniem. Palielinot pieejamību zobu higiēnistu pakalpojumiem….”. Lai arī stratēģiski svarīgi valsts un pašvaldību līmenī ir nodrošināt zobārstniecības pakalpojumus bērniem, tāpat VADDA neapšauba RSU SI lomu medicīnas nozarē, tomēr Bērnu zobārstniecības centra izveide nerisina nepietiekošā finansējuma piesaisti un neveicina pieejamību pēc būtības.
Apropriācijas pārdales rezultātā novirzītais finansējums tieši kropļos tirgu, jo izveidoto infrastruktūru plāno izmantot gan zobārstniecības pakalpojumiem, gan zobārstniecības studiju procesam, par ko maksā valsts caur budžeta vietām vai maksas studenti paši (iespējams, SI ir priekšrocības piesaistīt rezidentus), gan pētījumiem, par ko saņem naudu vēl caur citām programmām. Turklāt rezidentiem atalgojumu arī maksā valsts, neraugoties, ka NVD apmaksātajā pakalpojuma tarifā ir iekļauts arī atalgojums, tāpat NVD apmaksātajā pakalpojuma tarifā ir iekļautas amortizācijas izmaksas par infrastruktūru.
Ņemot vērā minēto, VADDA iebilst rīkojuma projekta tālākai virzībai un uzskata, ka Veselības ministrijai vispirms ir jāveic plānotās rīcības izvērtējums par tās ietekmi uz konkurenci, jākonsultējas ar Konkurences padomi, kā arī jāveic konsultācijas ar privātā sektora pārstāvjiem, kas veic zobārstniecības pakalpojumus, tai skaitā bērnu zobārstniecības pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-