Atzinums

Projekta ID
24-TA-2163
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka SAM 3.1.1.8.pasākuma plānotajās attiecināmajās izmaksu aktivitātēs nav paredzēts finansējums digitālo vārtu iegādei un uzstādīšanai. Tādēļ lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā minēto, papildinot to ar informāciju kā tiks nodrošināta nepieciešamās infrastruktūras izveide.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 4.lp. norādīts, ka "LVRTC paredz pieprasīt no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) starpmaksājumu 2024.gada beigās/2025.gada sākumā, kas nosegtu izdevumus par pirmā starpnodevuma izveidi un ekspluatāciju līdz 2026.gadam."
Lūdzma precizēt minēto rindkopu ņemot vērā, ka CFLA ir tiesīga veikt avansa un starpposma maksājumus tikai pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas, un, ja ir zināms, aicinām norādīt 2025.gadā plānoto maksājumu apmēru, kas var līdzēt, aktualizējot ES fondu prognozes turpmākajiem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 2.lp. norādīts, ka "jau 2024. gadā LVRTC izveidos transportlīdzekļu elektroniskās organizēšanas rīku iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmai, paredzot noteiktas prasības speciālo, ārpus rindas pārbaudāmo kravu (bīstamās, ātri bojājošās kravas, diplomātu kravas u.tml.). Aicinām izvērtēt, vai plānotos darbus iespējams veikt ziņojumā noteiktajā termiņā, nepieciešamības gadījumā precizējot iekļauto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma 1.lp. norādīts, ka "Pirmā posma ietvaros trīs mēnešu laikā tiks ieviesta elektroniskā rinda visās ārējās sauszemes robežas autoceļu RŠV".  Aicinām papildināt, no kura brīža noteikts periods ieviest elektronisko rindu (piem., no e-pakalpojuma ieviešanas produkcijas vidē, vai tml.). 
Tāpat ziņojuma 1.lp. norādītas plānotās integrācijas otrā posma ietvaros ar vairākām informācijas sistēmām. Aicinām izvērtēt, vai procesu automatizācijas nolūkos ir izmantojamas DAGR platformas iespējas.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.-2.lpp. norādīts, ka : "...par otrā posma realizāciju atbildīgā institūcija būs Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests), attiecīgi deleģējot VIS pārzini, kas izveidos, attīstīs un uzturēs RKPEPS. … Valsts deleģētos pārvaldes uzdevumus un pienākumus Satiksmes ministrija noteiks, slēdzot deleģēšanas līgumu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Attiecīgie valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi LVRTC un ATD tiks noteikti līdz ar grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā, nosakot deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par transportlīdzekļu rindas ārējās robežas šķērsošanai organizēšanas kārtību."
No informatīvā ziņojuma nav skaidrs, vai arī otrā posma ietvaros plānoto darbību izpildītājs būs LVRTC vai ATD, un, vai finanšu līdzekļu piešķiršana šo darbību veicējam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja otrā posma ietvaros plānotās darbības netiks īstenotas valsts deleģētās funkcijas ietvaros, šo darbību veikšana neatbilst Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2.sadaļā norādītajam valsts varas īstenošanas jēdzienam, un tādējādi pakalpojumu sniedzējs (otrā posma ietvaros plānoto darbību veicējs), kas būtu saimnieciskas darbības veicējs, būtu jāizvēlas atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu konkursa procedūrā, lai tam varētu izslēgt komercdarbības atbalstu. Lūdzam attiecīgi ar šo informāciju papildināt informatīvo ziņojumu. Ja otrā posma ietvaros plānotās darbības tiks īstenotas valsts deleģētās funkcijas ietvaros, lūdzam papildināt informatīvā ziņojumu ar informāciju, norādot atsauci uz konkrētu normatīvo aktu, kurā deleģējums ietverts, kā arī iekļaut informāciju, kas paskaidro, ka otrā posma ietvaros plānotās darbības tiks īstenotas valsts deleģētās funkcijas ietvaros un to veikšana atbilst Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2.sadaļā norādītajam valsts varas īstenošanas jēdzienam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka Valsts deleģētos pārvaldes uzdevumus un pienākumus Satiksmes ministrija noteiks, slēdzot deleģēšanas līgumu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Attiecīgie valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi LVRTC un ATD tiks noteikti līdz ar grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā, nosakot deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par transportlīdzekļu rindas ārējās robežas šķērsošanai organizēšanas kārtību. Attiecīgi arī informatīvajā ziņojumā nepieciešams noteikt, kam Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) deleģēs valsts pārvaldes uzdevumus. 
Lūdzam papildināt minēto rindkopu, to izsakot šādā redakcijā “Savukārt par risinājuma otrā posma realizāciju atbildīgā institūcija būs Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests). Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) sadarbībā ar Iekšlietu ministriju (Valsts robežsardzi) deleģēs VIS pārzini - LVRTC personā  RKPEPS izveidei, attīstīšanai un uzturēšanai pēc attiecīgo grozījumu veikšanas Latvijas Republikas valsts robežas likumā”. 


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Pēc Finanšu ministrijas rīcībā esošās informācijas 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" ietvaros sākotnēji tiks īstenoti tā saukta "zaļā koridora" projekti, jeb projekti ar augstu gatavības pakāpi. Vēršam uzmanību, ka "zaļā koridora" projektu sarakstā tika iekļauts projekts "Robežšķērsošanas risinājumu pirmā kārta". Norādām, ka sākotnēji īstenojamo projektu sarakstā nav informācijas par ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma, un robežšķērsošanas vietas kontroles procesa elektronizētas pārvaldības risinājumu 2.posmu, tādējādi lūdzam papildināt IZ ar informāciju, kādā veidā ir plānots īstenot un finansēt abus posmus paralēli. Nepieciešamības gadījumā lūdzam sazināties ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.-2.lpp. norādīts: "Pirmā posma iepriekšējās pieteikšanās e-pakalpojuma risinājuma ietvaros izstrādātās VIS pārzinis būs ATD, bet par otrā posma realizāciju atbildīgā institūcija būs Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests), attiecīgi deleģējot VIS pārzini, kas izveidos, attīstīs un uzturēs RKPEPS.
Valsts deleģētos pārvaldes uzdevumus un pienākumus Satiksmes ministrija noteiks, slēdzot deleģēšanas līgumu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Attiecīgie valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi LVRTC un ATD tiks noteikti līdz ar grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā, nosakot deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par transportlīdzekļu rindas ārējās robežas šķērsošanai organizēšanas kārtību."
Lūdzam precizēt minēto tekstu, norādot, ka arī Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) attiecīgos valsts pārvaldes uzdevumus deleģēs Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteiktajā kārtībā. Tāpat lūdzam norādīt, kam attiecīgos valsts pārvaldes uzdevumus deleģēs Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojuma 5.lp. aiz  tabulas “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums (euro)” papildināt ar informāciju, ka MK 23.07.2024. sēdes protokola Nr. 30 57. §  10.punktā jau tika pieņemts zināšanai, kā tiks risināts jautājums par uzturēšanas izmaksām pirmā posma nodevumam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
No pašreizējās protokollēmuma 4. punkta redakcijas nav skaidrs jēdziena "transporta joma" tvērums. Šis jēdziens vai nu būtu skaidrojams informatīvajā ziņojumā, vai arī attiecīgais teksts būtu izslēdzams no protokollēmuma 4. punkta un precizējama 4. punkta redakcija. 

 
Piedāvātā redakcija
4. Satiksmes ministrijai (valsts akciju sabiedrībai “Latvijas valsts radio un televīzijas centrs”) pirms projekta otrā posma īstenošanas uzsākšanas izstrādāt plānotā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājuma  arhitektūras aprakstu, tās ieviešanas plāna ietvaros paredzot robežas šķērsošanas risinājumu projekta abu kārtu īstenošanu.
 
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam protkollēmuma projekta 5.punktu izteikt šādā redakcijā: “Satiksmes ministrija nodrošinās finansējumu 30 000 euro apmērā 2024.gadam valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” informatīvās kampaņas nodrošināšanai saistībā ar robežšķērsošanas iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izveidi Latvijas ārējās robežas šķērsošanai no budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” prioritārajam pasākumam “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”
Attiecīgi lūdzam arī precizēt ziņojuma 2.lp. sniegto informāciju, kā arī ziņojumā norādīt, ka finansējuma piešķiršana informatīvās kampaņas nodrošināšanai atbilst prioritārā pasākuma “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma” mērķim.
Piedāvātā redakcija
-