Projekta ID
25-TA-2085Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 3.panta astoto daļu šo likumu nepiemēro, ja tā piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai. Par būtisku valsts drošības interešu aizsardzību katrā konkrētajā gadījumā lemj Ministru kabinets. Šā izņēmuma piemērošanas pamats nav ne steidzamība, nedz arī aizsargājama informācija pati par sevi, ja tās aizsardzību var nodrošināt iepirkuma procedūrās saskaņā ar šo likumu vai aizsardzības un drošības jomas iepirkumus regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Lūdzam sniegt detalizētu skaidrojumu un ietvert detalizētu pamatojumu anotācijā par Publisko iepirkumu likuma 3.panta astotajā daļā ietvertā izņēmuma piemērošanu, proti, kā konkrētajā gadījumā regulējuma piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai.
Tas vien, ka Ogres novada Lauberes pagastā (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1610938) ir konstatēta mājas cūku saslimšana ar Āfrikas cūku mēri un PVD vairākkārt Iepirkumu uzraudzības biroja elektronisko iepirkumu sistēmā ir izsludinājis iepirkuma procedūru atklātā konkursā (piemēram, Iepirkuma identifikācijas Nr. PVD 2024/01/AK, izbeigts bez rezultāta 12.07.2024, un Iepirkuma identifikācijas Nr. PVD 2025/03/AK, izbeigts bez rezultāta 16.04.2025) par ĀCM uzliesmojumu seku likvidāciju, pats par sevi nav uzskatāms par pamatojumu, lai piemērotu konkrēto izņēmumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 8.panta pirmo daļu un septīto daļu sarunu procedūru pasūtītājs ir tiesīgs piemērot, ja:
1) atklātā vai slēgtā konkursā nav iesniegti piedāvājumi vai pieteikumi vai ir iesniegti iepirkuma līgumam neatbilstoši piedāvājumi, kas bez būtiskiem grozījumiem neatbilst iepirkuma procedūras dokumentos noteiktajām prasībām, vai iesniegti kvalifikācijas prasībām neatbilstošu un no iepirkuma procedūras izslēdzamu kandidātu pieteikumi un ja netiek būtiski mainīti sākotnējie iepirkuma līguma izpildes noteikumi. Pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma pasūtītājs tai nosūta iepirkuma procedūras ziņojumu. Ja atklāts vai slēgts konkurss izbeigts vai pārtraukts, jo piedāvājumi noraidīti saskaņā ar šā likuma 41. panta vienpadsmito daļu, sarunu rezultātā noslēgtā līguma līgumcena nedrīkst pārsniegt jebkuru no šādām vērtībām:
a) atklātā vai slēgtā konkursa iepirkuma procedūras dokumentos pasūtītāja norādīto līgumcenu, kas noteikta kā piedāvājuma atbilstības prasība,
b) 150 procentus no atklātā vai slēgtā konkursa iepirkuma procedūras dokumentos norādītās paredzamās līgumcenas;
2) pasūtītājam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām. Minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības.
Papildus lūdzam pamatot, kāpēc konkrētajā gadījumā nav piemērojamas citas atvieglotas iepirkumu procedūras, piemēram, sarunu procedūra.
Lūdzam sniegt detalizētu skaidrojumu un ietvert detalizētu pamatojumu anotācijā par Publisko iepirkumu likuma 3.panta astotajā daļā ietvertā izņēmuma piemērošanu, proti, kā konkrētajā gadījumā regulējuma piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai.
Tas vien, ka Ogres novada Lauberes pagastā (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1610938) ir konstatēta mājas cūku saslimšana ar Āfrikas cūku mēri un PVD vairākkārt Iepirkumu uzraudzības biroja elektronisko iepirkumu sistēmā ir izsludinājis iepirkuma procedūru atklātā konkursā (piemēram, Iepirkuma identifikācijas Nr. PVD 2024/01/AK, izbeigts bez rezultāta 12.07.2024, un Iepirkuma identifikācijas Nr. PVD 2025/03/AK, izbeigts bez rezultāta 16.04.2025) par ĀCM uzliesmojumu seku likvidāciju, pats par sevi nav uzskatāms par pamatojumu, lai piemērotu konkrēto izņēmumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 8.panta pirmo daļu un septīto daļu sarunu procedūru pasūtītājs ir tiesīgs piemērot, ja:
1) atklātā vai slēgtā konkursā nav iesniegti piedāvājumi vai pieteikumi vai ir iesniegti iepirkuma līgumam neatbilstoši piedāvājumi, kas bez būtiskiem grozījumiem neatbilst iepirkuma procedūras dokumentos noteiktajām prasībām, vai iesniegti kvalifikācijas prasībām neatbilstošu un no iepirkuma procedūras izslēdzamu kandidātu pieteikumi un ja netiek būtiski mainīti sākotnējie iepirkuma līguma izpildes noteikumi. Pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma pasūtītājs tai nosūta iepirkuma procedūras ziņojumu. Ja atklāts vai slēgts konkurss izbeigts vai pārtraukts, jo piedāvājumi noraidīti saskaņā ar šā likuma 41. panta vienpadsmito daļu, sarunu rezultātā noslēgtā līguma līgumcena nedrīkst pārsniegt jebkuru no šādām vērtībām:
a) atklātā vai slēgtā konkursa iepirkuma procedūras dokumentos pasūtītāja norādīto līgumcenu, kas noteikta kā piedāvājuma atbilstības prasība,
b) 150 procentus no atklātā vai slēgtā konkursa iepirkuma procedūras dokumentos norādītās paredzamās līgumcenas;
2) pasūtītājam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām. Minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības.
Papildus lūdzam pamatot, kāpēc konkrētajā gadījumā nav piemērojamas citas atvieglotas iepirkumu procedūras, piemēram, sarunu procedūra.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd finansējuma apmērs, kas nepieciešams Āfrikas cūku mēra uzliesmojuma apkarošanas pasākumu īstenošanai cūku novietnē ir balstīts izmaksu prognozē, kā arī to, ka finansējums tiks pieprasīts atbilstoši faktam un Finanšu ministrijas sniegto komentāru par šobrīd norādītajiem izmaksu aprēķiniem, lūdzam rīkojuma projekta 3.punktu papildināt ar piebildi šādā redakcijā: “nodrošinot, ka iesniegtais finansējuma pieprasījums ir pamatots ar šā rīkojuma 1.punktā minēto darbību saistītām un samērīgām izmaksām.”
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam attiecībā uz anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju par prognozēto izmaksu apmēru pievienot anotācijas pielikumā aprēķinus, kas no Zemkopības ministrijas tika saņemti elektroniski, kā arī vienlaikus pievienojamos aprēķinus papildināt ar šādiem skaidrojumiem:
- pamatot iesaistīto darbinieku skaitu dzīvnieku nogalināšanā (4) un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanā, pārstrādē un likvidēšanā (6);
- pamatot ar aprēķinu ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanu, pārstrādi un likvidēšanu norādītās utilizācijas rūpnīcas amortizācijas, konteineru amortizācijas un remontu, kā arī līķu savākšana-transportēšana-uzkraušana-izkraušana-dezinfekcija amortizācijas izmaksas, tai skaitā skaidrojot to sasaisti ar pasākumu īstenošanu (vēršam uzmanību, ka minētās amortizācijas un remontu izmaksas norādītas par kopējo summu 291 736,66, kas ir gandrīz puse (48,6%) no maksimālās izmaksu summas saistībā ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanu, pārstrādi un likvidēšanu);
- pamatot ar aprēķinu ar dzīvnieku nogalināšanu saistītās automašīnas un tehnikas dezinfekcijas izmaksas, kā arī personāla izmaksas (viesnīca, ēdināšana un aizsargtērpi, palīgmateriāli);
- skaidrot, vai un kāpēc daļu no plānotajām izmaksām nav iespējams segt no Zemkopības ministrijas budžetā piešķirtajiem līdzekļiem (apakšprogrammas 20.01.00 “Pārtikas nekaitīguma un dzīvnieku veselības valsts uzraudzība un kontrole” un apakšprogrammas 70.06.00 “Izdevumi citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošanai” ietvaros infekciju slimību apkarošanai plānotā finansējuma).
- pamatot iesaistīto darbinieku skaitu dzīvnieku nogalināšanā (4) un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanā, pārstrādē un likvidēšanā (6);
- pamatot ar aprēķinu ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanu, pārstrādi un likvidēšanu norādītās utilizācijas rūpnīcas amortizācijas, konteineru amortizācijas un remontu, kā arī līķu savākšana-transportēšana-uzkraušana-izkraušana-dezinfekcija amortizācijas izmaksas, tai skaitā skaidrojot to sasaisti ar pasākumu īstenošanu (vēršam uzmanību, ka minētās amortizācijas un remontu izmaksas norādītas par kopējo summu 291 736,66, kas ir gandrīz puse (48,6%) no maksimālās izmaksu summas saistībā ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu transportēšanu, pārstrādi un likvidēšanu);
- pamatot ar aprēķinu ar dzīvnieku nogalināšanu saistītās automašīnas un tehnikas dezinfekcijas izmaksas, kā arī personāla izmaksas (viesnīca, ēdināšana un aizsargtērpi, palīgmateriāli);
- skaidrot, vai un kāpēc daļu no plānotajām izmaksām nav iespējams segt no Zemkopības ministrijas budžetā piešķirtajiem līdzekļiem (apakšprogrammas 20.01.00 “Pārtikas nekaitīguma un dzīvnieku veselības valsts uzraudzība un kontrole” un apakšprogrammas 70.06.00 “Izdevumi citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošanai” ietvaros infekciju slimību apkarošanai plānotā finansējuma).
Piedāvātā redakcija
-
