Atzinums

Projekta ID
25-TA-2089
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
29.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Sabiedrības interesēs iesaistīto personu aizsardzības likums
Priekšlikums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Tieslietu ministrijas izstrādātu likumprojektu “Sabiedrības interesēs iesaistīto personu aizsardzības likums” (turpmāk – likumprojekts) un sniedz atzinumu.
LPA augstu novērtē likumprojekta mērķi un atzinīgi vērtē pasākumus pilsoniskās telpas un pilsoniskās sabiedrības aizsardzībā, ieviešot Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2024/1069 (turpmāk – direktīvas) prasības nacionālajā likumdošanā. Vienlaikus aicinām izskatīt LPA rekomendācijas likumprojekta pilnveidei.
Aicinām precizēt likumprojekta 1. pantu, precizējot, ka aizsardzība tiek nodrošināta gan fiziskām, gan juridiskām personām, izskatot to šādā redakcijā:
“Likuma mērķis ir nodrošināt aizsardzību fiziskām un juridiskām  personām, pret kurām tiesā ir celta acīmredzami nepamatota prasība vai prasība ļaunprātīgos nolūkos, saistībā ar šo personu darbošanos sabiedrības interesēs (turpmāk arī – atbildētāji).”

Aicinām papildināt likumprojekta 2. pantā noteikto sabiedrības interešu jautājumu tvērumu, papildinot to arī ar tādām jomām kā dzimumu līdztiesība, aizsardzība pret dzimumbalstītu vardarbību un nediskriminēšana, un tiesiskuma, biedrošanās, mediju brīvības un plurālisma aizsardzība.
Aicinām likumprojekta 3. pantu saskaņot ar likumprojekta mērķi, izsakot to šādā redakcijā: “Acīmredzami nepamatota prasība vai ļaunprātīgos nolūkos celta prasība pret personu saistībā ar tās darbošanos sabiedrības interesēs ir prasība, kas nav celta, lai patiesi aizstāvētu savas aizskartās vai apstrīdētās civilās tiesības vai ar likumu aizsargātās intereses tiesā, bet kuras galvenais mērķis ir novērst, ierobežot personu darbošanos sabiedrības interesēs vai sodīt par to, bieži vien izmantojot nevienlīdzīgu pušu spēku samēru.”
Aicinām likumprojekta 4. pantu papildināt, nosakot, ka prasītājam ir pienākumus atbildētājam atlīdzināt arī ļaunprātīgas vai acīmredzami nepamantotas prasības rezultātā radušos kaitējumus, tai skaitā arī reputācijas, nosakot to naudiskā izteiksmē, kā arī noteikt laika ierobežojumus tiesas sēžu rīkošanai vai tiesas lēmuma pieņemšanai, ja konstatēts, ka prasība celta saistībā ar personas darbošanos sabiedrības interesēs.
Ir būtiski, ka atbildētājam tiek nodrošināts efektīvs atbalsts, ņemot vērā, ka reizēm ļaunprātīgās tiesvedībās pret sabiedrības līdzdalību prasītāji apzināti atsauc vai groza prasību vai procesuālos dokumentus, lai izvairītos no tā, ka tiesa piespriež izmaksu atlīdzināšanu lietas dalībniekam, kuram spriedums ir labvēlīgs, kā tas arī atrunāts Direktīvas 34. pantā.

Aicinām likumprojekta 5. pantā neiekļaut atrunu, ka tikai biedrības vai nodibinājumi, ja tas saskan ar to darbības mērķiem, var atbalstīt personu pret kuru tiesā celta prasība saistībā ar personas darbošanos sabiedrības interesēs. Vēršam uzmanību, ka biedrību statūtos definētie mērķi var būt ļoti plaši un nekonkrēti, un pilnībā neatspoguļo biedrības un nodibinājuma darbību, tostarp īstenotās aktivitātes, kompetences un zināšanas, tādēļ aicinām izteikt likumprojekta 5. pantu šādā redakcijā:
“Biedrības un nodibinājumi, tostarp arodbiedrības un to apvienības, kā arī citi subjekti, var atbalstīt personu, pret kuru tiesā ir celta prasība saistībā ar šīs personas darbošanos sabiedrības interesēs, ja šī persona tam piekrīt, vai pēc tiesas pieprasījuma sniegt tādu informāciju minētajā tiesvedībā, kas varētu palīdzēt tiesai noskaidrot, vai saistībā ar personas darbošanos sabiedrības interesēs pret viņu ir celta acīmredzami nepamatota prasība vai tā celta ļaunprātīgos nolūkos.”
Tāpat aicinām likumprojekta 5. pantu papildināt, konkrētāk nosakot kādu atbalstu atbildētājam biedrības un nodibinājumi var sniegt, sniedzot lietā būtisku informāciju un iestājoties lietā atbildētāja atbalstam tiesvedībā, tostarp sniedzot arī finansiālu atbalstu, kas netiktu aplikts ar Iedzīvotāju ienākumu nodokli.
Kopumā aicinām likumprojekta tvērumu paplašināt, ka aizsardzība pret ļaunprātīgos nolūkos celtām prasībām pret personu saistībā ar tās darbošanos sabiedrības interesēs, ir attiecināma ne tikai uz civillietām vai komerclietām, bet arī administratīvajām un krimināllietām, lai nodrošinātu visaptverošu un efektīvu tiesisko aizsardzību personām, kas darbojas sabiedrības interesēs.
Piedāvātā redakcija
-