Atzinums

Projekta ID
24-TA-2110
Atzinuma sniedzējs
Vidzemes plānošanas reģions
Atzinums iesniegts
06.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministram K. Briškenam
elektroniski: satiksmes.ministrija@sam.gov.lv
Rail Baltica projekta departamenta direktoram G.Silovam
elektroniski: Gatis.Silovs@sam.gov.lv

zināšanai: Viedās administrācijas un reģionālās
attīstības ministrei I. Bērziņai
elektroniski:  inga.berzina@varam.gov.lv


Iebildumi par informatīvo ziņojumu “Par Latvijas dzelzceļa tīkla attīstību
2021.-2027.gada Eiropas Savienības daudzgadu budžeta periodā”

Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padome (turpmāk – VPR) 06.09.2024. sēdē izskatīja valdības tiesību aktu portālā (turpmāk - TAP portāls) izsludināto tiesību aktu projektu nr. 24-TA-2110 “Informatīvais ziņojums “Par Latvijas dzelzceļa tīkla attīstību 2021.-2027.gada Eiropas Savienības daudzgadu budžeta periodā”.

VPR vērš uzmanību uz to, ka tieši dzelzceļš kā “sabiedriskā transporta mugurkauls” ir  būtisks Reģiona attīstībai. Līdzšinējā prakse liecina, ka dzelzceļa transportam kļūstot efektīvākam, t.sk. palielinot vilcienu kustības ātrumu, pielāgojot vilcienu kustības laika grafiku klientu vajadzībām, modernizējot vilcienu sastāvus un radot papildus ērtības, palielinās dzelzceļa pasažieru skaits un iedzīvotāju mobilitāte. Piemēram, ieviešot ekspreša reisus līnijā Rīga - Cēsis, vilcienu satiksmes pasažieru skaits ir palielinājies par 35%. Iedzīvotāju vidū ir vērojama tendence par savu dzīves vietu izvēlēties pilsētas un pagastus, kas atrodas pietiekami tuvu dzelzceļa stacijām un vilcienu pieturas punktiem.

Kopš 2023.gada oktobra Cēsu novada pašvaldība sadarbībā ar Siguldas un Valmieras novada pašvaldībām un plašu iesaistīto pušu loku īsteno iniciatīvu par pirmā Bioreģiona izveidi Latvijā. Tas paredz veidot dzīvestelpu, kas tiek apsaimniekota un attīstīta ilgtspējīgi, līdzsvarojot dabas un cilvēka vajadzības. Bioreģiona viens no būtiskiem elementiem ir videi draudzīgas transporta sistēmas attīstība, kas saskan arī ar Vidzemes plānošanas reģiona attīstības programmā 2022-2027 definētajiem mērķiem.

Atgādinām, ka VPR  21.07.2023. (izejošā vēstule 21.07.2023. Nr. 1.6/401), komentējot  Indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2023.g. – 2027.gadam, lūdza papildināt attīstības plānu, iekļaujot, ka līdz 2026.gadam tiek nodrošināta bateriju vilcienu ekspluatācijas un uzlādes infrastruktūra ne tikai līdz Siguldai, bet līdz Valmierai, tādējādi pakāpeniski nomainot novecojušos dīzeļvilcienus un pārejot uz videi draudzīgu pārvietošanos, kā tas uzsvērts šajā attīstības plānā.

Diemžēl šobrīd valdības plānos, tai skaitā šajā tiesību aktu projektā vairs netiek paredzētas nekādas investīcijas Vidzemes virzienā, tajā skaitā Satiksmes ministrija ierosina (skatīt – tiesību aktu projekta 10.lpp) veikt paredzēto finanšu līdzekļu pārdali un atzīt par spēku zaudējušiem 2024.gada 9.janvāra Ministru kabineta noteikumus Nr.30 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.4. pasākuma "Bezemisiju vilcieni" īstenošanas noteikumi”, kuri paredzēja ES fondu finansējumu vismaz divu bezemisijas vilcienu iegādi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Vidzemes plānošanas reģions nesaskaņo un lūdz nevirzīt šādā redakcijā tālākai izskatīšanai izsludināto tiesību aktu projektu nr. 24-TA-2110 “Informatīvais ziņojums “Par Latvijas dzelzceļa tīkla attīstību 2021.-2027.gada Eiropas Savienības daudzgadu budžeta periodā”, neparedzot nekādus finanšu līdzekļus dzelzceļa infrastruktūras un mobilitātes attīstībai Vidzemes plānošanas reģionā.

Attīstības padomes priekšsēdētājs                                                                  Guntis Gladkins


I.Suija-Markova, t.26425688
G.Kalniņa-Priede t.29477997

ŠIS DOKUMENTS IR ELEKTRONISKI PARAKSTĪTS AR DROŠU ELEKTRONISKO PARAKSTU UN SATUR LAIKA ZĪMOGU
 
Piedāvātā redakcija
-