Projekta ID
24-TA-1661Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
18.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izskatīt Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledžas (turpmāk - koledža) viedokli un sniegt skaidrojumu anotācijā.
Koledža vērš uzmanību uz anotācijā norādīto:
Ir ņemts vērā, ka ir šādi ISCED-A (sasniegumu) līmeņi:
ISCED 0 līmenis: zemāka nekā pamatizglītība.
ISCED 1. līmenis: pamatizglītība.
ISCED 2. līmenis: zemākā vidējā izglītība
ISCED 3. līmenis: augstākā vidējā izglītība.
ISCED 4. līmenis: pēcvidusskolas izglītība, kas nav augstākā izglītība.
ISCED 5. līmenis: Īsa cikla augstākā izglītība
SCED 6. līmenis: bakalaura vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 7. līmenis: maģistra vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 8. līmenis: doktora grāds vai līdzvērtīgs līmenis.
Anotācijā arī norādīts, ka projekts sagatavots, ievērojot Profesionālās izglītības likuma 16.2. un 16.3. pantā noteikto, ka tehnikums un mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums vai mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei.
Profesionālās izglītības likums nosaka, ka profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilst tāda paša līmeņa Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim, savukārt MK 07.02.2023. noteikumos Nr.52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi’" noteikts, ka elektroniski sagatavotas profesionālās kvalifikācijas apliecības neatņemama sastāvdaļa ir tai pievienots elektroniski sagatavots sekmju izraksts.
Jāatzīmē, ka uz augstāko izglītību attiecināmais 5 KL tieši tā pat tiek fiksēts augstskolu un koledžu diplomā vai tālākizglītības apliecībās un tam atbilstošajā sekmju izrakstā vai diploma pielikumā. Turklāt, saskaņā ar ESG, augstskola un koledža visos izglītības un iegūto kvalifikāciju apliecinošajos dokumentos, sadaļā "izglītības programmas īstenošanas ilgums un apjoms" norāda apgūto apjomu kredītpunktos nevis stundās kā tas, saskaņā ar Izglītības likumu, ir paredzēts līdz 4 sasniegumu līmenim.
Rodas pamatotas bažas, ka tehnikumiem un mākslu skolām tiks paplašinātas tiesības īstenot tālākizglītības veidā profesionālo kvalifikāciju, kas pēc būtības un arī Anotācijā ietvertajā sasniegumu līmeņa klasifikācijā, ir attiecināma uz līmeni, kas šīm izglītības iestādēm nepiekrīt īstenot.
Tas pats jautājums ir par 5 KL tālākizglītības programmu licencēšanu un akreditāciju. Koledžās un augstskolās tā ir AIKA pārziņā, ne IKVD kompetencē. Nav pietiekams skaidrojums, vai sākot no 6 KL līdz 8 KL šī licencēšana arī nebūs AIKA kompetence? Ja tā, tad ir jāskaidro, kāpēc viena no augstākā līmeņa kvalifikācijām Latvijā tiek nošķirta no pārējām.
Koledža uzskata, ka šādā veidā tiek izpludināta atšķirība starp augstskolu un tehnikumu. Tas var maldināt reflektantus un darba devējus, kuri, neraugoties uz nepieciešamību pēc profesionālo kvalifiikāciju apguvušajiem, nebūs apguvuši salīdzināmu kvalifikācijas līmeni (tehnikums un augstskola).
Koledža vērš uzmanību uz anotācijā norādīto:
Ir ņemts vērā, ka ir šādi ISCED-A (sasniegumu) līmeņi:
ISCED 0 līmenis: zemāka nekā pamatizglītība.
ISCED 1. līmenis: pamatizglītība.
ISCED 2. līmenis: zemākā vidējā izglītība
ISCED 3. līmenis: augstākā vidējā izglītība.
ISCED 4. līmenis: pēcvidusskolas izglītība, kas nav augstākā izglītība.
ISCED 5. līmenis: Īsa cikla augstākā izglītība
SCED 6. līmenis: bakalaura vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 7. līmenis: maģistra vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 8. līmenis: doktora grāds vai līdzvērtīgs līmenis.
Anotācijā arī norādīts, ka projekts sagatavots, ievērojot Profesionālās izglītības likuma 16.2. un 16.3. pantā noteikto, ka tehnikums un mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums vai mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei.
Profesionālās izglītības likums nosaka, ka profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilst tāda paša līmeņa Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim, savukārt MK 07.02.2023. noteikumos Nr.52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi’" noteikts, ka elektroniski sagatavotas profesionālās kvalifikācijas apliecības neatņemama sastāvdaļa ir tai pievienots elektroniski sagatavots sekmju izraksts.
Jāatzīmē, ka uz augstāko izglītību attiecināmais 5 KL tieši tā pat tiek fiksēts augstskolu un koledžu diplomā vai tālākizglītības apliecībās un tam atbilstošajā sekmju izrakstā vai diploma pielikumā. Turklāt, saskaņā ar ESG, augstskola un koledža visos izglītības un iegūto kvalifikāciju apliecinošajos dokumentos, sadaļā "izglītības programmas īstenošanas ilgums un apjoms" norāda apgūto apjomu kredītpunktos nevis stundās kā tas, saskaņā ar Izglītības likumu, ir paredzēts līdz 4 sasniegumu līmenim.
Rodas pamatotas bažas, ka tehnikumiem un mākslu skolām tiks paplašinātas tiesības īstenot tālākizglītības veidā profesionālo kvalifikāciju, kas pēc būtības un arī Anotācijā ietvertajā sasniegumu līmeņa klasifikācijā, ir attiecināma uz līmeni, kas šīm izglītības iestādēm nepiekrīt īstenot.
Tas pats jautājums ir par 5 KL tālākizglītības programmu licencēšanu un akreditāciju. Koledžās un augstskolās tā ir AIKA pārziņā, ne IKVD kompetencē. Nav pietiekams skaidrojums, vai sākot no 6 KL līdz 8 KL šī licencēšana arī nebūs AIKA kompetence? Ja tā, tad ir jāskaidro, kāpēc viena no augstākā līmeņa kvalifikācijām Latvijā tiek nošķirta no pārējām.
Koledža uzskata, ka šādā veidā tiek izpludināta atšķirība starp augstskolu un tehnikumu. Tas var maldināt reflektantus un darba devējus, kuri, neraugoties uz nepieciešamību pēc profesionālo kvalifiikāciju apguvušajiem, nebūs apguvuši salīdzināmu kvalifikācijas līmeni (tehnikums un augstskola).
Piedāvātā redakcija
-
