Atzinums

Projekta ID
22-TA-2360
Atzinuma sniedzējs
AS Sadales tīkls
Atzinums iesniegts
05.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildums (AS “Sadales tīkls” -05.05.2022.)
AS "Sadales tīkls" (turpmāk - ST) ir izskatījusi tiesību aktu portālā Labklājības ministrijas sagatavoto likumprojektu "Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums" (turpmāk – likumprojekts) un izsaka šādu iebildumu::
ST vēsturiski ir izveidojusies situācija, ka ST īpašumā ir daži nekustamie īpašumi, kurus lieto klienti un kuriem ST sniedz siltumapgādes pakalpojumu. ST nav licencēts vai reģistrēts siltumenerģijas ražotājs, tirgotājs vai siltumapgādes sistēmas operators, kā arī tā neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem" 3. punktā noteiktajiem kritērijiem, kad būtu nepieciešama sniegtā pakalpojuma reģistrēšana vai licencēšana. Līdz ar to šādā gadījumā par pakalpojuma sniegšanas nosacījumiem siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs un lietotājs vienojas savstarpēji civiltiesiskā kārtā.
Ņemot vērā, ka ST siltumenerģijas tarifus neapstiprina nedz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, nedz pašvaldība, tad atbilstoši likumprojekta 3. pantam, lai ST saņemtu kompensāciju, ST kopā ar kompensācijas pieprasījumu Būvniecības valsts kontroles birojam būtu jāiesniedz kompensācijas aprēķina pareizību apstiprinošs zvērināta revidenta atzinums (7.panta piektā daļa). ST norāda, ka zvērināta revidenta piesaistīšana atsevišķos gadījumos var būt ekonomiski nepamatota un nelietderīga, jo īpaši tajos gadījumos, kad izdevumi par zvērināta revidenta piesaistīšanu pārsniegtu klientiem sniedzamā atbalsta apmēru (klienta saņemtais atbalsts būtu mazāks nekā izmaksas par zvērināta revidenta sniegto pakalpojumu). ST jau iepriekšējā atbalsta periodā (no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. aprīlim) identificēja, ka zvērināta revidenta izmaksas salīdzinājumā pret sniedzamo atbalstu ir nesamērīgi augstas. ST ieskatā būtu jārod ekonomiski pamatots un līdzsvarots zvērināta revidenta piesaistīšanas mehānisms, kur tā piesaistīšana neradītu lielākus izdevumus nekā potenciālo ieguvumu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ST lūdz precizēt likumprojekta 3.panta (ar kuru tiek izteikta 7.panta piektā daļa jaunā redakcijā) regulējumu, nosakot izņēmuma gadījumu, ka šādos gadījumos, kad zvērināta revidenta izmaksas nav samērīgas pret sniedzamā atbalsta apmēru atbalsta periodā, valsts kompensē zvērināta revidenta izmaksas vai Būvniecības valsts kontroles birojā nebūtu iesniedzams zvērināta revidenta atzinums.
ST piedāvā divus iespējamos risinājumus likumprojekta 3. panta (7.panta piektā daļas) izteikšanai šādā redakcijā:
•           (5) Lai siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs saņemtu kompensāciju par šā panta ceturtajā daļā minēto maksas samazinājumu, attiecīgais siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs kopā ar kompensācijas pieprasījumu Būvniecības valsts kontroles birojam iesniedz kompensācijas aprēķina pareizību apstiprinošo zvērināta revidenta atzinumu. Siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs neiesniegt zvērināta revidenta atzinumu, ja zvērināta revidenta iesniegtie finanšu piedāvājumi pārsniedz 50% no katram objektam piešķiramā atbalsta apojma.
•           (5) Lai siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs saņemtu kompensāciju par šā panta ceturtajā daļā minēto maksas samazinājumu, attiecīgais siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs kopā ar kompensācijas pieprasījumu Būvniecības valsts kontroles birojam iesniedz kompensācijas aprēķina pareizību apstiprinošo zvērināta revidenta atzinumu. Valsts kompensē siltumapgādes pakalpojuma sniedzējiem faktiskos zvērināta revidenta sniegtā pakalpojuma izmaksas. Lai saņemtu valsts kompensāciju, siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs iesniedz Ekonomikas ministrijā zvērināta revidenta izmaksu pamatojošos dokumentus.

 
Piedāvātā redakcija
-