Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
21-TA-333
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
03.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.punktā noteiktās problēmas Nr.2 risinājuma aprakstā norādīts, ka "[..] Ievērojot, ka teorētiski pastāv iespēja iepirkuma komisiju izveidot uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz pat vairākus gadus, institūciju iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmas ietvaros ir nepieciešams paredzēt, ka pasūtītājs ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtē uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus. [..]".
Tā kā ārējā normatīvajā aktā nav noteikts pienākums institūciju iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmas ietvaros paredzēt iepirkuma komisijas, kas izveidota uz noteiktu laikposmu, pārvērtēšanu ne retāk kā reizi 12 mēnešos, pastāv risks, ka attiecīgā anotācijā ietvertā rekomendācija netiks ievērota. Līdz ar to netiktu sasniegts arī anotācijā noteiktais mērķis - nodrošināt, ka pasūtītāja vadošās amatpersonas biežāk kā līdz šim pārvērtē, vai iepirkuma komisija ir kompetenta attiecīgā iepirkuma veikšanai un vai nav saskatāmi acīmredzami interešu konflikta riski.
Ņemot vērā minēto, aicinām anotācijā noteikto rekomendāciju iestrādāt ADJIL kā pienākumu - ADJIL 28.pantu papildināt ar ceturto daļu, nosakot, ka pasūtītājs ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtē uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus.
Piedāvātā redakcija
papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pasūtītājs ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtē uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus.".
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
ADJIL 38.panta otrā daļa tostarp paredz pasūtītājam pienākumu ieinteresētajiem piegādātājiem izsūtīt vai izsniegt dokumentus, ja vien dokumentu pieprasījums saņemts laikus pirms pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa. Tomēr ADJIL nedefinē termiņu laikus saņemtam dokumentu pieprasījumam, tādējādi pieļaujot pasūtītāju atšķirīgu interpretāciju. Lai no tā izvairītos, aicinām izvērtēt un atrunāt vēlāko termiņu (dienu), kādā ieinteresētajiem piegādātājiem pieļaujams veikt dokumentu pieprasījumu, piemēram, ne vēlāk kā septiņas dienas pirms pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 38. panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja pasūtītājs nenodrošina brīvu un tiešu elektronisku pieeju iepirkuma procedūras dokumentiem un visiem papildus nepieciešamajiem dokumentiem, pasūtītājs tos izsūta vai izsniedz ieinteresētajiem piegādātājiem sešu dienu laikā pēc tam, kad saņemts šo dokumentu pieprasījums, ievērojot nosacījumu, ka dokumentu pieprasījums saņemts laikus pirms pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa, bet ne vēlāk kā septiņas dienas pirms pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām. Vienlaikus ieinteresētajiem piegādātājiem tiek nodrošināta iespēja iepazīties ar iepirkuma procedūras dokumentiem pie pasūtītāja, sākot no attiecīgās iepirkuma procedūras izsludināšanas brīža. Ja iepirkuma procedūras dokumenti satur ierobežotas pieejamības vai aizsargājamu informāciju, tiek ievēroti šā likuma 10. un 21. panta nosacījumi.".
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.punktā noteiktās problēmas Nr.2 risinājuma aprakstā norādīts, ka "[..] Ievērojot, ka teorētiski pastāv iespēja iepirkuma komisiju izveidot uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz pat vairākus gadus, institūciju iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmas ietvaros ir nepieciešams paredzēt, ka pasūtītājs ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtē uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus. [..]".
Tā kā ārējā normatīvajā aktā nav noteikts pienākums institūciju iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmas ietvaros paredzēt iepirkuma komisijas, kas izveidota uz noteiktu laikposmu, pārvērtēšanu ne retāk kā reizi 12 mēnešos, pastāv risks, ka attiecīgā anotācijā ietvertā rekomendācija netiks ievērota. Līdz ar to netiktu sasniegts arī anotācijā noteiktais mērķis - nodrošināt, ka pasūtītāja vadošās amatpersonas biežāk kā līdz šim pārvērtē, vai iepirkuma komisija ir kompetenta attiecīgā iepirkuma veikšanai un vai nav saskatāmi acīmredzami interešu konflikta riski.
Ņemot vērā minēto, aicinām iepriekš citēto anotācijas teikumu pārfrāzēt, nosakot ADJIL ietvert pienākumu pasūtītājam ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtēt uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus.
Piedāvātā redakcija
Ievērojot, ka teorētiski pastāv iespēja iepirkuma komisiju izveidot uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz pat vairākus gadus, ADJIL 28.pantu nepieciešams papildināt ar ceturto daļu, nosakot, ka pasūtītājs ne retāk kā reizi 12 mēnešos pārvērtē uz noteiktu laikposmu, kas pārsniedz 12 mēnešus, izveidotu iepirkuma komisiju kompetences atbilstības jautājumus un potenciālus interešu konflikta riskus.