Projekta ID
22-TA-2740Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
16.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 26.lpp. (sadaļa - Korupcijas apkarošana – Konvencijas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos 3. fāzes novērtējuma ziņojums)
"- Sagatavotas Latvijas rakstiskā divu gadu ziņojuma par OECD WGB Latvijas 3. fāzes ziņojuma sadaļas par FM kompetencē esošo rekomendāciju izpildes gaitu. Kopumā no FM resoram piekrītošajām 12 rekomendācijām par ieviestām (pilnībā vai daļēji) atzītas 9 rekomendācijas, par vienas no atlikušo rekomendāciju (11a) ieviešanas gaitu Latvijai pēc diviem gadiem atkārtoti jāziņo darba grupai.
- Lai ieviestu 11(a) rekomendāciju, saskaņā ar kuru ieteikts (i) piemērot biržas sarakstos neiekļautiem uzņēmumiem līdzīgu tiesisko regulējumu kā biržas sarakstā iekļautiem uzņēmumiem, un (ii) stimulēt uzņēmumus veikt neatkarīgu iekšējo izmeklēšanu un ziņot kompetentajām iestādēm, ja rodas aizdomas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanu – Finanšu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju ir sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem Komerclikumā, kuri konceptuāli atbalstīti Komerclikuma darba grupas 2021. gada 7. oktobra sēdē. Grozījumi paredzēs pienākumu sabiedrībai veikt iekšējo revīziju, ja sabiedrības valde ir saņēmusi no zvērināta revidenta informāciju par nepilnībām sabiedrības darbības vidē, tajā skaitā iekšējās kontroles sistēmā, kas var radīt būtiskus neatbilstības riskus, tajā skaitā, korupcijas risku. Tieslietu ministrijā plāno uzsākt Komerclikuma grozījumu virzību 2022. gada otrajā pusē."
Lūdzam svītrot minēto teksta daļu, ņemot vērā, ka arī pārējo rekomendāciju izpilde ir progresā un nav saprotama specifisku rekomendāciju izcelšana. Kā arī vēršam uzmanību, ka rekomendācijas izpildi jāvērtē OECD WGB. Rosinām nodrošināt vienotu pieeju neizpildīto vai daļēji izpildīto rekomendāciju ieviešanas atspoguļošanā.
"- Sagatavotas Latvijas rakstiskā divu gadu ziņojuma par OECD WGB Latvijas 3. fāzes ziņojuma sadaļas par FM kompetencē esošo rekomendāciju izpildes gaitu. Kopumā no FM resoram piekrītošajām 12 rekomendācijām par ieviestām (pilnībā vai daļēji) atzītas 9 rekomendācijas, par vienas no atlikušo rekomendāciju (11a) ieviešanas gaitu Latvijai pēc diviem gadiem atkārtoti jāziņo darba grupai.
- Lai ieviestu 11(a) rekomendāciju, saskaņā ar kuru ieteikts (i) piemērot biržas sarakstos neiekļautiem uzņēmumiem līdzīgu tiesisko regulējumu kā biržas sarakstā iekļautiem uzņēmumiem, un (ii) stimulēt uzņēmumus veikt neatkarīgu iekšējo izmeklēšanu un ziņot kompetentajām iestādēm, ja rodas aizdomas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanu – Finanšu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju ir sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem Komerclikumā, kuri konceptuāli atbalstīti Komerclikuma darba grupas 2021. gada 7. oktobra sēdē. Grozījumi paredzēs pienākumu sabiedrībai veikt iekšējo revīziju, ja sabiedrības valde ir saņēmusi no zvērināta revidenta informāciju par nepilnībām sabiedrības darbības vidē, tajā skaitā iekšējās kontroles sistēmā, kas var radīt būtiskus neatbilstības riskus, tajā skaitā, korupcijas risku. Tieslietu ministrijā plāno uzsākt Komerclikuma grozījumu virzību 2022. gada otrajā pusē."
Lūdzam svītrot minēto teksta daļu, ņemot vērā, ka arī pārējo rekomendāciju izpilde ir progresā un nav saprotama specifisku rekomendāciju izcelšana. Kā arī vēršam uzmanību, ka rekomendācijas izpildi jāvērtē OECD WGB. Rosinām nodrošināt vienotu pieeju neizpildīto vai daļēji izpildīto rekomendāciju ieviešanas atspoguļošanā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 26.lpp. (sadaļa - Korupcijas apkarošana – Konvencijas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos 3. fāzes novērtējuma ziņojums)
"- Tieslietu ministrija informē, ka nepieciešamie grozījumi Krimināllikumā (likumprojekts “Grozījumi Krimināllikumā” Nr. 1230/Lp13) un grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” (likumprojekts “Grozījums likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”” Nr. 1231/Lp13) tika pieņemti 2022. gada 7. aprīlī un stājās spēkā 2022. gada 4. maijā. Ar grozījumiem Krimināllikumā tika izslēgts Krimināllikuma 322. pants "Starpniecība kukuļošanā", ņemot vērā, ka tas laika gaitā ir zaudējis savu nozīmi, jo atbilstoši starptautiskajām rekomendācijām kukuļdevējs un starpnieks ir iesaistīti vienā noziedzīgā nodarījumā, un kaitējums, ko tie rada, uzskatāms par līdzvērtīgu. Savukārt ar grozījumiem Likumā par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību tika iekļauts jauns 19.3 pants, kurā tiek skaidrots viens no kukuļošanas ar starpniecību veidiem."
Lūdzam svītrot minēto teksta daļu, ņemot vērā, ka arī pārējo rekomendāciju izpilde ir progresā un nav saprotama specifisku rekomendāciju izcelšana. Kā arī vēršam uzmanību, ka rekomendācijas izpildi jāvērtē OECD WGB. Rosinām nodrošināt vienotu pieeju neizpildīto vai daļēji izpildīto rekomendāciju ieviešanas atspoguļošanā.
"- Tieslietu ministrija informē, ka nepieciešamie grozījumi Krimināllikumā (likumprojekts “Grozījumi Krimināllikumā” Nr. 1230/Lp13) un grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” (likumprojekts “Grozījums likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”” Nr. 1231/Lp13) tika pieņemti 2022. gada 7. aprīlī un stājās spēkā 2022. gada 4. maijā. Ar grozījumiem Krimināllikumā tika izslēgts Krimināllikuma 322. pants "Starpniecība kukuļošanā", ņemot vērā, ka tas laika gaitā ir zaudējis savu nozīmi, jo atbilstoši starptautiskajām rekomendācijām kukuļdevējs un starpnieks ir iesaistīti vienā noziedzīgā nodarījumā, un kaitējums, ko tie rada, uzskatāms par līdzvērtīgu. Savukārt ar grozījumiem Likumā par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību tika iekļauts jauns 19.3 pants, kurā tiek skaidrots viens no kukuļošanas ar starpniecību veidiem."
Lūdzam svītrot minēto teksta daļu, ņemot vērā, ka arī pārējo rekomendāciju izpilde ir progresā un nav saprotama specifisku rekomendāciju izcelšana. Kā arī vēršam uzmanību, ka rekomendācijas izpildi jāvērtē OECD WGB. Rosinām nodrošināt vienotu pieeju neizpildīto vai daļēji izpildīto rekomendāciju ieviešanas atspoguļošanā.
Piedāvātā redakcija
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 25.lpp. (sadaļa - Korupcijas apkarošana – Konvencijas par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos 3. fāzes novērtējuma ziņojums)
"OECD WGB atzinīgi vērtēja to, ka vienā starptautiskās kukuļošanas lietā pieņemts spriedums, kā arī ka Latvijas tiesībaizsardzības iestāžu lietvedībā ir lietas pret juridiskajām personām gan saistībā ar kukuļošanu, gan naudas atmazgāšanu. OECD WGB arī pozitīvi vērtēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un Finanšu izlūkošanas dienesta sadarbību. OECD norādīja, ka ir ievērojams progress naudas atmazgāšanas novēršanā un identificēšanā, kas panākts ieviešot institucionālas reformas, palielinot Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku skaitu un veicot citus pasākumus.
Vienlaikus OECD WGB norādīja, ka Latvijā nevienai finanšu institūcijai vēl nav piemērota kriminālatbildība par naudas atmazgāšanu, kā arī Latvijā trūkst lietu par naudas atmazgāšanu, kas saistīta ar kukuļošanu. OECD WGB arī pauda nožēlu, ka līdz rekomendāciju izpildes novērtējuma brīdim Latvija vēl nebija pieņēmusi nepieciešamos grozījumus, lai precizētu tiešu nodomu kukuļošanas gadījumos, tādējādi nodrošinot pilnīgu atbilstību Konvencijas 1. pantam."
KNAB precizē faktu: 2020.gada 27.novembrī minētaja kriminālprocesā starp prokurori un juridisko personu noslēgta vienošanās piemērot piespiedu ietekmēšanas līdzekli – naudas piedziņu 180 minimālo mēnešalgu apmērā jeb 77 400 eiro un atcelt arestu juridiskās personas naudas līdzekļiem.
"OECD WGB atzinīgi vērtēja to, ka vienā starptautiskās kukuļošanas lietā pieņemts spriedums, kā arī ka Latvijas tiesībaizsardzības iestāžu lietvedībā ir lietas pret juridiskajām personām gan saistībā ar kukuļošanu, gan naudas atmazgāšanu. OECD WGB arī pozitīvi vērtēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un Finanšu izlūkošanas dienesta sadarbību. OECD norādīja, ka ir ievērojams progress naudas atmazgāšanas novēršanā un identificēšanā, kas panākts ieviešot institucionālas reformas, palielinot Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku skaitu un veicot citus pasākumus.
Vienlaikus OECD WGB norādīja, ka Latvijā nevienai finanšu institūcijai vēl nav piemērota kriminālatbildība par naudas atmazgāšanu, kā arī Latvijā trūkst lietu par naudas atmazgāšanu, kas saistīta ar kukuļošanu. OECD WGB arī pauda nožēlu, ka līdz rekomendāciju izpildes novērtējuma brīdim Latvija vēl nebija pieņēmusi nepieciešamos grozījumus, lai precizētu tiešu nodomu kukuļošanas gadījumos, tādējādi nodrošinot pilnīgu atbilstību Konvencijas 1. pantam."
KNAB precizē faktu: 2020.gada 27.novembrī minētaja kriminālprocesā starp prokurori un juridisko personu noslēgta vienošanās piemērot piespiedu ietekmēšanas līdzekli – naudas piedziņu 180 minimālo mēnešalgu apmērā jeb 77 400 eiro un atcelt arestu juridiskās personas naudas līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
"OECD WGB atzinīgi vērtēja to, ka vienā starptautiskās kukuļošanas lietā pieņemts spriedums noslēgta vienošanās par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu juridiskajai personai, kā arī ka Latvijas tiesībaizsardzības iestāžu lietvedībā ir lietas pret juridiskajām personām gan saistībā ar kukuļošanu, gan naudas atmazgāšanu. OECD WGB arī pozitīvi vērtēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un Finanšu izlūkošanas dienesta sadarbību. OECD norādīja, ka ir ievērojams progress naudas atmazgāšanas novēršanā un identificēšanā, kas panākts ieviešot institucionālas reformas, palielinot Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku skaitu un veicot citus pasākumus.
Vienlaikus OECD WGB norādīja, ka Latvijā nevienai finanšu institūcijai vēl nav piemērota kriminālatbildība par naudas atmazgāšanu, kā arī Latvijā trūkst lietu par naudas atmazgāšanu, kas saistīta ar kukuļošanu. OECD WGB arī pauda nožēlu, ka līdz rekomendāciju izpildes novērtējuma brīdim Latvija vēl nebija pieņēmusi nepieciešamos grozījumus, lai precizētu tiešu nodomu kukuļošanas gadījumos, tādējādi nodrošinot pilnīgu atbilstību Konvencijas 1. pantam.
Vienlaikus OECD WGB norādīja, ka Latvijā nevienai finanšu institūcijai vēl nav piemērota kriminālatbildība par naudas atmazgāšanu, kā arī Latvijā trūkst lietu par naudas atmazgāšanu, kas saistīta ar kukuļošanu. OECD WGB arī pauda nožēlu, ka līdz rekomendāciju izpildes novērtējuma brīdim Latvija vēl nebija pieņēmusi nepieciešamos grozījumus, lai precizētu tiešu nodomu kukuļošanas gadījumos, tādējādi nodrošinot pilnīgu atbilstību Konvencijas 1. pantam.
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 18.lpp. (sadaļa - OECD attiecības ar trešajām valstīm un organizācijām (ārējās attiecības))
"Jāuzsver Latvijas Ekonomikas ministrijas eksperta Kaspara Ņesterova darbs OECD MVU digitalizācijas projektā Moldovas atbalstam, kā arī Valsts kancelejas pārstāves Ineses Kušķes un KNAB pārstāves Diānas Kazinas darbs pie Austrumu partnerības valstu pretkorupcijas izvērtējumiem. Latvijas interesēs ir strādāt pie tā, lai tiktu veicināta strukturāla sadarbība ar Eirāzijas reģiona valstīm, tādejādi veicinot tālāku reģiona attīstību un tuvošanos OECD standartiem un labajai praksei, jo īpaši risinot izaicinājumus, kurus ir izgaismojis Krievijas karš pret Ukrainu (t.sk., enerģētiskā drošība, eksporta dažādošana)."
KNAB aicina uzturēt vienveidīgu pieeju ekspertu vārdu (ne)minēšanai visā informatīvā ziņojuma tekstā, ņemot vērā, ka citviet informatīvajā ziņojumā (piemēram, 40.lpp) netiek minēti ekspertu vārdi.
"Jāuzsver Latvijas Ekonomikas ministrijas eksperta Kaspara Ņesterova darbs OECD MVU digitalizācijas projektā Moldovas atbalstam, kā arī Valsts kancelejas pārstāves Ineses Kušķes un KNAB pārstāves Diānas Kazinas darbs pie Austrumu partnerības valstu pretkorupcijas izvērtējumiem. Latvijas interesēs ir strādāt pie tā, lai tiktu veicināta strukturāla sadarbība ar Eirāzijas reģiona valstīm, tādejādi veicinot tālāku reģiona attīstību un tuvošanos OECD standartiem un labajai praksei, jo īpaši risinot izaicinājumus, kurus ir izgaismojis Krievijas karš pret Ukrainu (t.sk., enerģētiskā drošība, eksporta dažādošana)."
KNAB aicina uzturēt vienveidīgu pieeju ekspertu vārdu (ne)minēšanai visā informatīvā ziņojuma tekstā, ņemot vērā, ka citviet informatīvajā ziņojumā (piemēram, 40.lpp) netiek minēti ekspertu vārdi.
Piedāvātā redakcija