Projekta ID
24-TA-3031Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
20.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Kā jau iepriekš LPS rosināja, mazinot birokrātiju un administratīvo slogu, aicinām izmantot valstī izveidoto centralizēto tehnoloģisko platformu iespējas.
Būtiski ir, ka iestādes saņem konkrētus datus no sistēmas nevis pieeja sistēmai.
Kā jau informājām saskaņošanas sanāksmē, tad uzskatām, ka iestādei jāizvērtē nepieciešamība pēc konkrētu datu apjoma un piekļuve šiem datiem jāiegūst caur Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR) Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma | VDAA. DAGR platformā jau šobrīd ir pieejami sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sistēmas dati par trūcīgām un maznodrošinātām personām Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā pieejamās datu kopas | VDAA. Iestādei atliek vien "savā pusē" noorganizēt tehnisko risinājumu šo datu saņemšanai. Papildus ieguvums, izmantojot DAGR kā datu avotu, ir arī iespēja sistēmā VIRSIS organizēt pieteikumu iesniegšanu un elektroniskās vienošanās slēgšanu starp institūcijām par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmantošanu, jeb citiem vārdiem sakot, nav jāslēdz tiešās datu apmaiņas līgumi un vienošanās iestādei ar 42 pašvaldībām. VIRSIS nodrošina, ka pašvaldības aktivizē pieejas tiesības konkrētai iestādei uz konkrētiem datiem ar vienu klikšķi Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma | VDAA.
Tādējādi aicinām paredzēt iespēju izmantot valstī izveidoto centralizēto tehnoloģisko platformu iespējas, attiecīgi to atspoguļot likumprojektā un anotācijā.
Būtiski ir, ka iestādes saņem konkrētus datus no sistēmas nevis pieeja sistēmai.
Kā jau informājām saskaņošanas sanāksmē, tad uzskatām, ka iestādei jāizvērtē nepieciešamība pēc konkrētu datu apjoma un piekļuve šiem datiem jāiegūst caur Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR) Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma | VDAA. DAGR platformā jau šobrīd ir pieejami sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sistēmas dati par trūcīgām un maznodrošinātām personām Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā pieejamās datu kopas | VDAA. Iestādei atliek vien "savā pusē" noorganizēt tehnisko risinājumu šo datu saņemšanai. Papildus ieguvums, izmantojot DAGR kā datu avotu, ir arī iespēja sistēmā VIRSIS organizēt pieteikumu iesniegšanu un elektroniskās vienošanās slēgšanu starp institūcijām par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmantošanu, jeb citiem vārdiem sakot, nav jāslēdz tiešās datu apmaiņas līgumi un vienošanās iestādei ar 42 pašvaldībām. VIRSIS nodrošina, ka pašvaldības aktivizē pieejas tiesības konkrētai iestādei uz konkrētiem datiem ar vienu klikšķi Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma | VDAA.
Tādējādi aicinām paredzēt iespēju izmantot valstī izveidoto centralizēto tehnoloģisko platformu iespējas, attiecīgi to atspoguļot likumprojektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Par likumprojekta 4.pantu (likuma 5.pants).
Uz saskaņošanas sanāksmi Tieslietu ministrija bija precizējusi šā panta redakciju, ņemot vērā LPS sākotnēji paustās bažas par plānoto vienošanos noslēgšanas kārtību, proti, 5.panta sākumā bija ietverts teksts "uz abpusējas vienošanas pamata." Tostarp saskaņošanas sanāksmē, TM pārstāvji vērsa uzmanību, ka norma ir precizēta un regulējums līdz ar to ir skaidrs.
Šobrīd precizētajā saskaņošanā teksts "uz abpusējas vienošanās pamata" likuma 5.panta pirmās daļas 6.punktā atkal ir izslēgts, kaut arī saskaņošanas sanāksmē tāds rosinājums ne no viena klātesošā neizskanēja- gluži pretēji.
Rosinām ne tikai anotācijā, bet arī likuma tekstā skaidri ierakstīt tekstu- "uz abpusējas vienošanās pamata", normu virzot tādā redakcijā, kādā tā tika prezentēta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē.
Uz saskaņošanas sanāksmi Tieslietu ministrija bija precizējusi šā panta redakciju, ņemot vērā LPS sākotnēji paustās bažas par plānoto vienošanos noslēgšanas kārtību, proti, 5.panta sākumā bija ietverts teksts "uz abpusējas vienošanas pamata." Tostarp saskaņošanas sanāksmē, TM pārstāvji vērsa uzmanību, ka norma ir precizēta un regulējums līdz ar to ir skaidrs.
Šobrīd precizētajā saskaņošanā teksts "uz abpusējas vienošanās pamata" likuma 5.panta pirmās daļas 6.punktā atkal ir izslēgts, kaut arī saskaņošanas sanāksmē tāds rosinājums ne no viena klātesošā neizskanēja- gluži pretēji.
Rosinām ne tikai anotācijā, bet arī likuma tekstā skaidri ierakstīt tekstu- "uz abpusējas vienošanās pamata", normu virzot tādā redakcijā, kādā tā tika prezentēta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vienlaikus ar anotāciju rosinām arī likumprojektā ietvert atsauci uz pilotprojektu. Šādai atsaucei nevajadzētu radīt juridiskus šķēršļus likumprojekta virzības gaitā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Saskaņošanas sanāksmē vairākkārt Tieslietu ministrijas un Uzturlīdzekļu garantiju fonda pārstāvji uzsvēra un skaidroja, ka šis ir ne tikai terminēts regulējums, bet arī reizē pilotprojekts.
Vienlaikus TM pārstāvji sanāksmē skaidroja, ka pēc Saeimas Juridiskā biroja prakses un ieteikumiem pilotprojektu regulējums tiek ietverts jau esošajā normatīvajā aktā.
Anotācijas 5.lapā un likumprojekta pārejas noteikumos ir pieminēts tas, ka viena no plānotajām normām ir plānota kā terminēts regulējums.
Vienlaikus anotācijā pretēji saskaņošanas sanāksmē paustajam vēl arvien nav norādes, ka plānotais terminētais pasākums (2026.gada 1.janvāris- 2028.gada 31.decembris) būs pilotprojekts.
Aicinām precizēt anotāciju.
Vienlaikus TM pārstāvji sanāksmē skaidroja, ka pēc Saeimas Juridiskā biroja prakses un ieteikumiem pilotprojektu regulējums tiek ietverts jau esošajā normatīvajā aktā.
Anotācijas 5.lapā un likumprojekta pārejas noteikumos ir pieminēts tas, ka viena no plānotajām normām ir plānota kā terminēts regulējums.
Vienlaikus anotācijā pretēji saskaņošanas sanāksmē paustajam vēl arvien nav norādes, ka plānotais terminētais pasākums (2026.gada 1.janvāris- 2028.gada 31.decembris) būs pilotprojekts.
Aicinām precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot kādi būs kritēriji, pēc kādiem tiks izvēlētas konkrētās personas, par kurām plānota sadarbība ar valsts un pašvaldību iestādēm, kāda sadarbība plānota (konkrētas darbības), kā arī finansējuma piešķiršanas nosacījumus vienošanās noslēgušajiem partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Aicinām papildināt anotācijas 2.sadaļu, norādot to, kāds administratīvais slogs (jauna funkcija) būs valsts un pašvaldību iestādēm, iesaistoties informācijas apzināšanā un sniegšanā par Uzturlīdzekļu garantiju fonda parādniekiem.
Anotācijā norādīts, ka 2024.gadā īstenotajā pilotprojektā informācijas iegūšanā bija iesaistītas vairākas pašvaldības iestādes, pašvaldību sniegtā informācija liecina, ka lietā par vienu parādnieku tika iesaistītas četras pašvaldību iestādes: pašvaldības policija, bāriņtiesa, sociālais dienests, juridiskā nodaļa, veicot apsekošanas, informācijas izgūšanu, gatavojot un sniedzot atbildes.
Lūdzam papildināt anotācijā informāciju par to, kādas valsts institūcijas tika iesaistītas 2024.gadā īstenotajā pilotprojektā.
Anotācijā norādīts, ka 2024.gadā īstenotajā pilotprojektā informācijas iegūšanā bija iesaistītas vairākas pašvaldības iestādes, pašvaldību sniegtā informācija liecina, ka lietā par vienu parādnieku tika iesaistītas četras pašvaldību iestādes: pašvaldības policija, bāriņtiesa, sociālais dienests, juridiskā nodaļa, veicot apsekošanas, informācijas izgūšanu, gatavojot un sniedzot atbildes.
Lūdzam papildināt anotācijā informāciju par to, kādas valsts institūcijas tika iesaistītas 2024.gadā īstenotajā pilotprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Grozījumi paredz, ka šāda iespēja būs spēkā divus gadus no 2026. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim. Minētais termiņš noteikts Fonda likuma pārejas noteikumos. Pēc minētā termiņa beigām Fonda likuma 5. panta pirmās daļas 6. punkts zaudēs spēku.
Aicinām precizēt, ka norma būs spēkā trīs gadus.
Aicinām precizēt, ka norma būs spēkā trīs gadus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Anotācijas lapā aicinām precizēt pārrakstīšanās kļūdu - 2004 ar "2024".
Piedāvātā redakcija
-
