Atzinums

Projekta ID
23-TA-2706
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nekustamais īpašums Brīvības ielā 68, Rīgā (turpmāk – Nekustamais īpašums), valsts īpašumā nonācis kā novēlējums valstij no fiziskas personas, konkrēti Izglītības tautas komisariātam ar nosacījumu, ka nav tiesības objektu atsavināt, apgrūtināt ar parādiem vai citādi mazināt tā vērtību, bet gan tas jāuztur kārtībā un jāizmanto, kā tas bijis – īres objekts. Visa gada tīrie ienākumi, atskaitot nama pārvaldīšanas un uzturēšanas izdevumu, nodokļus un noteiktas ikgadējas iemaksas nama kapitālremonts kapitālā, Izglītības tautas komisariāts nodod Rīgas valsts tehnikuma rīcībā, nodibinot šādus fondus: 1) Jāņa Vīrs fonds trūcīgu un sekmīgu audzēkņu atbalstīšanai; 2) Jāņa Vīrs fonds tehnisko kabinetu papildinājumiem un mācību līdzekļiem (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 32.lapa).

1994.gada 17.jūnijā starp Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk – IZM) un SIA ,,ANNO” 1994.gada 17.jūnijā uz 25 gadiem tika noslēgts pilnvarojuma līgums par Nekustamā īpašuma apsaimniekošanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 22.janvāra rīkojumu Nr.25 Nekustamo īpašumu IZM nodeva Finanšu ministrijas valdījumā. Valsts akciju sabiedrība ,,Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 2020.gada 1.februārī pārņēma Nekustamā īpašuma apsaimniekošanu no SIA ,,ANNO”. VNĪ Īpašuma izvērtēšanas komisija 2022.gada 25.maijā, izskatot turpmāku rīcību ar Nekustamo īpašumu, kā lietderīgāko risinājumu ir atbalstījusi nekustamā īpašuma atsavināšanu, jo Nekustamo īpašumu vairs nevar izlietot mantojuma atstājējas noteiktajam mērķim – izmantot kā īres objektu un mantojuma atstājēja nav devusi norādījumus šajā sakarā.

Tieslietu ministrijas ieskatā, Ministru kabinetam lemjot par rīkojuma projektā norādīto rīcības virzienu - virzīt nekustamo īpašumu atsavināšanai, pirmkārt, ir jāņem vērā testatores izteiktā griba, otrkārt, jāņem vērā, ka valsts, pieņemot Nekustamo īpašumu, ir uzņēmusies pildīt testatores gribu "pēc labas ticības", t.i., valstij kā krietnam un rūpīgam saimniekam bija jānodrošina Nekustamā īpašuma saglabāšana tādā stāvoklī, lai varētu tikt pildīta testatores griba. Lai arī Civillikuma 499. pantā noteikts, ka par novēlētās mantas likteni lemj Ministru kabinets gadījumos, kad mērķis, kuram manta novēlēta, kaut kādā kārtā izbeidzas vai mantu vairs nav iespējams izlietot mantojuma atstājēja noteiktam mērķim, un šādam gadījumam mantojuma atstājējs nav devis nekādus rīkojumus, tomēr no anotācijā ietvertās informācijas var secināt, ka mantu vairs nav iespējams izlietot mantojuma atstājēja noteiktam mērķim tieši valsts nolaidīgas rīcības dēļ.
No anotācijas satura secināms, ka no kopējās iznomājamās platības 6795 m2, ieņēmumi tiek gūti tikai no 1850 m2, jo pārējās telpas nav iespējams iznomāt sliktā tehniskā stāvokļa dēļ. Nekustamā īpašuma tehniskais stāvoklis ir pamatots ar paskaidrojošos dokumentos pievienoto  AS ,,Inspecta Latvia” 2022.gada 21.aprīļa atzinumu Nr.3-45.0/861199, kurā secināts, ka mājas pārvaldnieks nav veicis Nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un pārvaldīšanu, nav nodrošinājis inženiertīklu, kā arī iebūvēto būvizstrādājumu saglabāšanu un uzturēšanu. Ilgstošas un nevērīgas pārvaldīšanas laikā nekustamā īpašuma tehniskais stāvoklis ir pasliktinājies, nav garantējis tā uzturēšanu pienācīgā tehniskā stāvoklī. Tieslietu ministrija no 1994.gada 17.jūnija noslēgtā pilnvarojuma līguma par Nekustamā īpašuma apsaimniekošanu konstatē, ka īpašums pārvaldīšanā SIA ,,ANNO” tika nodots ar 7 nomas līgumiem un 76 īres līgumiem (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 28.-31.lapa), taču šobrīd anotācijā uzskaitīti ir 13 nomas / īres līgumi. Tieslietu ministrijas ieskatā valstij ar uzticēto mantu bija jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, ievērojot testatores gribu. Pirmšķietami, nepienācīga nekustamā īpašuma pārvaldīšana (tajā skaitā arī nepienācīga kontrole pār Nekustamā īpašuma SIA ,,ANNO” īstenoto apsaimniekošanu) uzskatāma par testatores gribas rīkojuma nepildīšanu. Tieslietu ministrijas ieskatā konkrētajā gadījumā ir jāvērtē jautājums par valsts rīcību ar Nekustamo īpašumu, piemēram, kādēļ nav tikušas veiktas darbības Nekustamā īpašuma uzturēšanai atbilstošā stāvoklī, un kontekstā ar minēto - vai arī gadījumā, kad tieši valsts nolaidīgas rīcības dēļ Nekustamā īpašuma stāvoklis vairs neļauj pildīt testatores gribu, ir pieļaujams Nekustamo īpašumu atsavināt pretēji novēlējuma nosacījumiem. Tāpat arī nav skaidrs, vai un kādēļ nav apsvērta iespēja vērsties pret SIA "ANNO" par nopietnajiem pārkāpumiem Nekustamā īpašuma apsaimniekošanā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā uzskaitīti nekustamā īpašuma Brīvības ielā 68, Rīgā, noslēgtie nomas / īres līgumi, uzskaitītas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu un sniegts skaidrojums, ka ieguvējam jāievēro nomas vai īres līgums tikai tad, ja tie ierakstīti zemesgrāmatā. Savukārt par noma un īres līgumiem, kas nav reģistrēti zemesgrāmatā norādīts, ka tie tiks turpināti līdz attiecīgā līgumā noteiktajam termiņam, bet ne ilgāk kā līdz nekustamā īpašuma atsavināšanai.

Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 ,,Ministru kabineta kārtības rullis” 33.punktu katram TAP portālā izveido tiesību akta lietu un tajā iekļauj katram projekta veidam un obligāti sagatavojamās informācijas kompleksam atbilstošu informāciju, tajā skaitā arī dokumentus un informāciju, kas apliecina projektā regulējamo tiesisko attiecību likumību [..].

Ievērojot anotācijā atspoguļoto informāciju un dokumentus, kas pievienoti rīkojuma projektam, konstatējams, ka: 1) anotācijā daļai līgumu, kas slēgti uz nenoteiktu laiku ir norādīts beigu termiņš ~ 100 gadi, piemēram, anotācijā 1 un 12 līgums (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti II pielikums 1. un 40.lapa); 2) anotācijā daļa līgumu attēloti ar līguma parakstīšanas datumu, daļa ar līguma spēkā stāšanās datumu; 3) paskaidrojošos dokumentos redzama dokumentu dublēšanās (piemēram, skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti II pielikums 2-5.lapa dublējas III pielikums 26-29.lapa; II pielikums 9.lapa dublējas III pielikums 40.lapa); 4) anotācijas saturā dublējas līgumu uzskaitījums ar rindkopu, kur uzskaitīts, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, bet tajā pašā laikā nav uzskaitīti visi nekustamā īpašuma apgrūtinājumi. 

Ievērojot minēto, aicinām anotācijā ietvert atbilstošu informāciju, uzskaitot līgumus ar korektām būtiskām līgumu sastāvdaļām (tajā skaitā uzreiz, norādot vai līgums ir nostiprināts zemesgrāmatā un papildināt ar šī brīža rīcību līgumiem, kuri ir spēkā līdz šī gada novembrim un decembrim), izvērtēt dokumentu pievienošanas nepieciešamību, piemēram, ja tiek pievienoti līguma grozījumi / vienošanās, tad papildināt anotāciju pie attiecīgā līgumu uzskaitījuma, uzskaitīt un skaidrot anotācijā visus nedzēstos apgrūtinājumus. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot kāds regulējums vai vienošanās paredz līgumiem ar nenoteiktu laiku piešķirt konkrētu beigu termiņu, ja šāda vienošanās nav pievienota pie paskaidrojošiem dokumentiem, tad lūdzam pievienot. Vienlaikus lūdzam arī skaidrot, vai un kādēļ uz noslēgtajiem dzīvojamo telpu īres līgumiem, kas nav ierakstīti zemesgrāmatā, nav attiecināms Dzīvojamo telpu īres likuma pārejas noteikumu 2. punkts, kas nosaka, ka, "ja pēc šā likuma spēkā stāšanās dzīvojamai telpai, par kuras lietošanu līdz 2021. gada 30. aprīlim ir noslēgts dzīvojamās telpas īres līgums, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā, mainās īpašnieks, dzīvojamās telpas ieguvējam šis līgums ir saistošs līdz 2026. gada 31. decembrim, bet gadījumā, ja noslēgtā dzīvojamās telpas īres līguma termiņš beidzas laikā līdz 2026. gada 31. decembrim, — līdz līgumā noteiktā termiņa beigām". 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzēts pārdot izsolē nekustamo īpašumu Brīvības ielā 68, Rīgā, kadastra numurs 0100 022 0022, kura sastāvā ietilpst zemes vienība, kadastra apzīmējums 0100 022 0022, 1743 m2 platībā un divas dzīvojamās ēkas, kadastra apzīmējumi 0100 022 0022 001 un 0100 022 0022 002, kopā ar inženierbūvi – bruģētu laukumu, kadastra apzīmējums 0100 022 022 004, ar kopējo platību 332 m2.

Ar Ministru kabineta 2088.gada 22.janvāra rīkojumu Nr.25 ,,Par nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu un ministrijas valdījumā” Izglītības un zinātnes ministrija nodeva Finanšu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Brīvības ielā 68, Rīgā, kadastra numurs 0100 022 0022, kas sastāv no zemes vienības 1743 m2 platībā, kadastra apzīmējums 0100 022 0022, un trīs būvēm, kadastra apzīmējumi 0100 022 0022 001, 0100 022 0022 002 un 0100 022 0022 003 (skatīt 1.1.punktu https://www.vestnesis.lv/ta/id/169688-par-nekustamo-ipasumu-nodosanu-finansu-ministrijas-valdijuma).

Anotācijā ir sniegts skaidrojums par bruģēto laukumu, kadastra apzīmējums 0100 022 022 004, taču būve ar kadastra apzīmējumu 0100 022 0022 003, anotācijā nav minēta, tā arī nav atrodama Valsts zemes dienesta kartes skata izdrukā (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 25.lapa). Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām anotācijā skaidrot būves, kadastra apzīmējums 0100 022 0022 003, pašreizējo statusu
 
Piedāvātā redakcija
-