Projekta ID
24-TA-1504Atzinuma sniedzējs
SIA "Getliņi EKO"
Atzinums iesniegts
09.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
SIA “Getliņi EKO”
Atzinums par tiesību akta projektu 24-TA-1504
09.12.2024. redakcijā
Ievietošanai TAP portālā
Atzinums par tiesību akta projektu 24-TA-1504
09.12.2024. redakcijā
Ievietošanai TAP portālā
Piedāvātā redakcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi un Tiesību aktu projekta publiskajā portālā ievietojusi saskaņošanā Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi”, ID Nr. 24-TA-1504, turpmāk – Projekts. SIA “Getliņi EKO”, turpmāk – Sabiedrība, ir iepazinusies ar Projekta redakciju un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.
Ar Projektu paredzēts noteikt kārtību un prasības Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija”, turpmāk – 2.2.2.1.pasākums, projektu iesniegumu otrās atlases kārtai un trešo atlases kārtai. Citastarp ar Projektu paredzēts pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu un nacionālo līdzfinansējumu sadalīt vienmērīgi starp Latvijas Republikā esošajiem pieciem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem.
Sabiedrība jau iepriekš VARAM ir sniegusi informāciju par investīcijām, kurām plānots piesaistīt 2.2.2.1. pasākuma finansējumu, un vērtējot Viduslatvijas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas plāna 2024-2028 (Rīgas valstspilsēta, Ādažu, Bauskas, Ķekavas, Mārupes, Ogres, Olaines, Ropažu, Salaspils un Siguldas novads), turpmāk – VLRAAP, saturu, it īpaši plānotos pasākumus attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru “Getliņi”, secināms, ka Sabiedrība, lai īstenotu vairākus VLRAAP iekļautos pasākumus, plāno piesaistīt 2.2.2.1. pasākuma atbalstu vairāk nekā EUR 37 000 000 apmērā. Papildu jānorāda, ka VLRAAP pasākumu ieviešanai kopējais plānotais investīciju apjoms, kuru īstenošanai plānots piesaistīt ne tikai 2.2.2.1. pasākuma atbalstu, bet arī pašas Sabiedrības un ārējos resursus, pārsniedz EUR 254 000 000 apmēru, tajā skaitā veicot būtiskas investīcijas sadzīves atkritumu sagatavošanai pārstrādei (apglabāšanai).
Ievērojot iepriekš minēto, un ņemot vērā Sabiedrības plānoto pasākumu kopumu un to finansiālos apmērus, nav šaubu, ka bez 2.2.2.1. pasākuma finansējuma atbalsta Sabiedrībai būs jāizvērtē pasākumi, kuri īstenošana varētu tikt atlikta vai netiktu īstenota vispār.
Kā jau Sabiedrība ir norādījusi iepriekšējā atzinumā par tiesību akta projektu 24-TA-1504, gatavojot 2.2.2.1. pasākuma nosacījumu normas, it īpaši attiecībā uz atbalsta maksimālo sadalījumu starp atkritumu apsaimniekošanas reģioniem, nav ņemti vērā tādi apstākļi kā katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā esošo atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru skaits, iedzīvotāju daudzums, radīto atkritumu apjoms un to plūsmas, kas Sabiedrības ieskatā ir būtiski faktori, lai noteikto Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma sadalījumu.
Turklāt VARAM iepriekš sniegtais viedoklis, ka, lai arī Sabiedrības darbības teritorijā atkritumu kopējais apjoms ir daudz lielāks nekā citos atkritumu apsaimniekošanas reģionos, tomēr tas nav pietiekams pamatojums, lai pārskatītu plānoto finansējuma sadalījumu, jo šajā reģionā proporcionāli pret pārējiem ir daudz labāka iedzīvotāju ekonomiskā situācija, nav korekts un raisa jautājumu par to, vai 2.2.2.1. pasākumu finansējuma sadalījuma viens no būtiskākajiem aspektiem ir attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā dzīvojošo personu finansiālā situācija. Sabiedrība neizprot VARAM šāda veida sniegto argumentāciju, it īpaši ņemot vērā faktu (ko ir norādījis VARAM), ka attīstot komercsektora darbības, nav pieļaujama to ietekme uz nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, jo to piemēro tikai sabiedriskā pakalpojuma darbībām.
Ievērojot visu iepriekš minēto, kā arī datus un informāciju, kas jau šobrīd ir VARAM rīcībā attiecībā uz Sabiedrību, tās saimniecisko darbību un plānotajām investīcijām, kā arī vērtējot atkritumu apsaimniekošanas reģionu, kurā Sabiedrība sniedz pakalpojumus, Sabiedrības ieskatā nav nepieciešami vēl detalizētāki dati un aprēķini, lai konstatētu, ka bez lielāka 2.2.2.1. pasākuma finansiāla atbalsta, vairums ieguldījumi Sabiedrības infrastruktūrā netiks īstenoti, kas negatīvi ietekmēs atkritumu apsaimniekošanas reģionā esošo iedzīvotāju iespējas iesaistīties mūsdienīgā atkritumu apsaimniekošanas sistēmā, kā arī apdraudēs sasniegt Eiropas Savienības noteiktos mērķus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Līdz ar to, Sabiedrības ieskatā Projektā nevajag paredzēt Kohēzijas fonda un nacionālā finansējuma vienmērīgu sadali starp atkritumu apsaimniekošanas reģioniem, jo šāda veida sadalē nav ņemti vērā katra atkritumu apsaimniekošanas reģiona būtiskie faktori (atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru skaits, iedzīvotāju daudzums, radīto atkritumu apjoms u.tml.), kā rezultātā Sabiedrības ieskatā pašreiz Projektā paredzētā finansējuma sadale nevis atvieglo, bet gan kavē atkritumu apsaimniekotāju, atkritumu poligona operatoru un atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru, tajā skaitā Sabiedrības iespējas pilnveidot un attīstīt savu darbību, nodrošinot sniegto papkalpojumu kvalitātes un efektivitātes paaugstināšanos, kā arī veiksmīgāk sasniegt Eiropas Savienības noteiktos mērķus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
