Projekta ID
21-TA-1794Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Priekšlikums izteikt pantu šādā redakcijā: RAAC – vienas vai vairāku pašvaldību dibināta vai arī privāta komercsabiedrība Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē, kas veic attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldību noteiktas funkcijas, īstenojot valsts atkritumu apsaimniekošanas plānā un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktos atkritumu apsaimniekošanas mērķus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt, vai šajā pantā tiek domāts reģionālais atkritumu apsaimniekošanas plāns vai pašvaldības reģionālais atkritumu apsaimniekošanas plāns, kuru var izstrādāt gadījumā, ja nepiekrīt reģionālajam plānam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Priekšlikum šo pantu izteikt šo pantu atbilstoši 22.01.2021 MK Nr.45 rīkojumā “Par atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam”, kurā ir noteikt kā tiek veidots RAAC.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt vai Reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra komersants būs visu pašvaldību pakļautībā, kaut arī nav reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra komersanta īpašnieks?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt 21. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) To pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā”
Reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru (RAAC) izveides mērķi, uzdevumi un funkcijas atbilstoši plānotajām izmaiņām atkritumu apsaimniekošanas tiesiskajā regulējumā tiek noteiktas ar virsmērķi un tam pakārtotiem uzdevumiem veicināt un nodrošināt atkritumu reģenerāciju, pārstrādi, samazinot poligonā apglabājamo atkritumu daudzumu, lai gala rezultātā sasniegtu atkritumu apsaimniekošanas mērķus. AAL joprojām tiek un tiks izmantots termins ,,atkritumu poligons” , ka arī tiek lietots termins ,,sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājs”. Atkritumi, kurus nespēsim reģenerēt vai pārstrādāt, tiks apglabāti poligonā – speciāli izveidotā un aprīkotā vietā atkritumu apglabāšanai. Turklāt, likumprojekta grozījumos, papildinot 1.pantu ar 29.punktu, tiek piedāvāts termina “reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” skaidrojums – pašvaldību izveidota atkritumu apsaimniekošanas komercsabiedrība, kas veic attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldību noteiktās funkcijas, īstenojot valsts atkritumu apsaimniekošanas plānā un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktos atkritumu apsaimniekošanas mērķus”. Ir nekorekti viena normatīvā akta ietvaros vienu un to pašu terminu lietot dažādās nozīmēs: RAAC kā pašvaldību izveidota atkritumu apsaimniekošanas komercsabiedrība un RAAC kā atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūras objekts, vieta, kur fiziski tiek veiktas atkritumu apsaimniekošanas, pētniecības un attīstības darbības. Termina ,,reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” lietošanu būtu nepieciešams sistēmiski pārskatīt/izvērtēt visā plānoto grozījumu tekstā. Turklāt, no likumprojekta nepārprotami izriet, ka poligona apsaimniekotājs var arī nebūt RAAC.
“(1) To pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā”
Reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru (RAAC) izveides mērķi, uzdevumi un funkcijas atbilstoši plānotajām izmaiņām atkritumu apsaimniekošanas tiesiskajā regulējumā tiek noteiktas ar virsmērķi un tam pakārtotiem uzdevumiem veicināt un nodrošināt atkritumu reģenerāciju, pārstrādi, samazinot poligonā apglabājamo atkritumu daudzumu, lai gala rezultātā sasniegtu atkritumu apsaimniekošanas mērķus. AAL joprojām tiek un tiks izmantots termins ,,atkritumu poligons” , ka arī tiek lietots termins ,,sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājs”. Atkritumi, kurus nespēsim reģenerēt vai pārstrādāt, tiks apglabāti poligonā – speciāli izveidotā un aprīkotā vietā atkritumu apglabāšanai. Turklāt, likumprojekta grozījumos, papildinot 1.pantu ar 29.punktu, tiek piedāvāts termina “reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” skaidrojums – pašvaldību izveidota atkritumu apsaimniekošanas komercsabiedrība, kas veic attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldību noteiktās funkcijas, īstenojot valsts atkritumu apsaimniekošanas plānā un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktos atkritumu apsaimniekošanas mērķus”. Ir nekorekti viena normatīvā akta ietvaros vienu un to pašu terminu lietot dažādās nozīmēs: RAAC kā pašvaldību izveidota atkritumu apsaimniekošanas komercsabiedrība un RAAC kā atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūras objekts, vieta, kur fiziski tiek veiktas atkritumu apsaimniekošanas, pētniecības un attīstības darbības. Termina ,,reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” lietošanu būtu nepieciešams sistēmiski pārskatīt/izvērtēt visā plānoto grozījumu tekstā. Turklāt, no likumprojekta nepārprotami izriet, ka poligona apsaimniekotājs var arī nebūt RAAC.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vai dalīti savāktu bioloģisko atkritumu apsaimniekošana ir tas pats kas bioloģisko atkritumu atsevišķa savākšana?
Jautājumiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksu jābūt formulētiem tik precīzi, lai nevienam nerastos jautājumi, neskaidrības un nevajadzētu papildus paskaidrojumus.
Jautājumiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksu jābūt formulētiem tik precīzi, lai nevienam nerastos jautājumi, neskaidrības un nevajadzētu papildus paskaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
41.panta pirmās daļas 3. apakšpunkts dublējas ar 14. apakšpunktu.
Nevar dažādos pantos/ tiesību normās viena normatīvā akta un regulējuma ietvaros vienu terminu lietot dažādās nozīmēs: patlaban piedāvātā grozījumu likumprojekta redakcijā terminu ,,reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” lieto apzīmējot gan subjektu, gan objektu.
(16) minētais jau pateikts 41.panta pirmā daļā
(17)Precizēt “nosaka” vai “paredz”
Nevar dažādos pantos/ tiesību normās viena normatīvā akta un regulējuma ietvaros vienu terminu lietot dažādās nozīmēs: patlaban piedāvātā grozījumu likumprojekta redakcijā terminu ,,reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” lieto apzīmējot gan subjektu, gan objektu.
(16) minētais jau pateikts 41.panta pirmā daļā
(17)Precizēt “nosaka” vai “paredz”
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Liepājas valstspilsētas pašvaldība atkārtoti vērš uzmanību, ka visiem piemērotā prasība līdz 2022.gada 30.decembrim veikt grozījumus noslēgtajos līgumos par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecībā uz nešķiroto sadzīves atkritumu un bioloģisko atkritumu maksas apmēru saskaņā ar šā likuma 39. un 39.1 pantā noteikto maksas noteikšanas kārtību nav lietderīga attiecībā uz pašvaldībām, kurām dalītas savākšanas sistēma bioloģiskajiem atkritumiem jāizveido līdz 2023. gada 31. decembrim saskaņā ar MK noteikumu Nr. 712 “Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi” 3. punktu. Šajā gadījumā ne pašvaldībai, ne atkritumu apsaimniekotājam nav iespējams objektīvi noteikt bioloģiski noārdāmo atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, līdz ar to pašvaldībām šādi grozījumi būtu veicami līdz 2023.gada 31.decembrim. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām papildināt pārejas noteikumus ar punktu šādā redakcijā “Pašvaldības, kurām dalītas savākšanas sistēma bioloģiskajiem atkritumiem jāizveido līdz 2023. gada 31. decembrim, grozījumus ar tās izvēlēto sadzīves atkritumu apsaimniekotāju noslēgtajos atkritumu apsaimniekošanas līgumos attiecībā uz nešķiroto sadzīves atkritumu un bioloģisko atkritumu maksas apmēru saskaņā ar šā likuma 39. un 39.1 pantā noteikto maksas noteikšanas kārtību, pieņemot, ka bioloģiskie atkritumi veido 40 procentus no kopējā sadzīves atkritumu daudzuma veic līdz 2023. gada 30. decembrim.
Liepājas valstpilsētas un Dienvidkurzemes pašvaldību gadījumā līdz 2023.gada septembrim ir jāveic jauns atkritumu apsaimniekošanas komersanta iepirkums, kurā tiks atrunāti bioloģiskās šķirošanas nosacījumi.
Liepājas valstpilsētas un Dienvidkurzemes pašvaldību gadījumā līdz 2023.gada septembrim ir jāveic jauns atkritumu apsaimniekošanas komersanta iepirkums, kurā tiks atrunāti bioloģiskās šķirošanas nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt šo pārejas noteikumu punktu, jo nav saprotams, kāpēc jāveic grozījumi iepirkumu līgumos paredzot, ka 40% no kopējā sadzīves atkritumu daudzuma veido bioloģiskie atkritumi, ja bioloģisko atkritumu dalītas vākšanas ieviešana saskaņā ar MK noteikumiem paredzēta no 2024.gada. Kā arī Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iepirkuma līgumā paredzēts, ka bioloģisko atkritumu savākšana notiks dalīti atsevišķos konteineros. Iepirkumā, izvērtējot pretendentu piedāvātos cenu piedāvājumus par sadzīves atkritumu savākšanu, iepirkuma tehniskajā piedāvājumā kā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas komponentē netika iekļauts nosacījums, ka 40 % sadzīves atkritumus veidos bioloģiskie atkritumi, bet tika prasīts atsevišķs cenu piedāvājums bioloģiskajiem atkritumiem, kuri tiks savākti atsevišķi. Pielietojot Pārejas noteikumos piedāvāto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas noteikšanu, būtiski tiks mainīts iepirkuma līgumā paredzētais sadzīves atkritumu maksas algoritms.
Piedāvātā redakcija
-