Projekta ID
21-TA-606Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur izziņas 7. punktā ietverto iebildumu.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8. panta trešā daļa noteic, ka personām ir jānodrošina iespēja administratīvajā procesā iesniegt iesniegumu elektroniski bez droša elektroniskā paraksta valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas šajā portālā (anotācijā sniegts skaidrojums, ka norma attiecas uz E-pakalpojumu). Savukārt Iesniegumu likuma 2. panta trešā daļa cita starpā noteic, ka šo likumu piemēro arī elektroniskā veidā saņemta iesnieguma izskatīšanai, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas Vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā (www.latvija.lv).
Tieslietu ministrijas ieskatā E-pakalpojuma darbība nav pārtraucama, kamēr nav veiktas izmaiņas Iesniegumu likuma 2. panta trešajā daļā un Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8. panta trešajā daļā vai izveidots alternatīvs e-pakalpojums, kas nodrošinātu iespēju administratīvajā procesā iesniegt iesniegumu iestādei elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, lai nezaudētu gan Iesniegumu likuma, gan Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma attiecīgajās tiesību normās ietverto mērķi pēc būtības.
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā ietverto tiesisko regulējumu tas faktiski nav iespējams, proti, saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 7. panta otro daļu oficiālo elektronisko adresi izveido, izmantojot oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā pieejamos kvalificētus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Atbilstoši Digitālās drošības uzraudzības komitejas uzturētajam Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju reģistram tikai VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" izsniedz šādus paaugstinātas drošības kvalificētus vai kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (eID karte, eParaksts karte, eParaksts karte+ un eParaksts). Līdz ar to oficiālā elektroniskā adrese un e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kuras elektronisko identifikāciju veic, izmantojot eID karti, eParaksts karti, eParaksts karti+ un eParaksts, bet nav pieejama personām, kuras elektronisko identifikāciju var veikt citādi (piemēram, izmantojot bankas izsniegtus elektroniskās identifikācijas līdzekļus).
Papildus jānorāda, ka gandrīz visus kvalificētos elektroniskos identifikācijas līdzekļus var izmantot tikai tad, ja personai ir izsniegta personas apliecība. Atbilstoši Personu apliecinošu dokumentu likuma pārejas noteikumu 5. pantam grozījums šā likuma 9. pantā par pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, kas paredz personas apliecību kā obligātu personu apliecinošu dokumentu, stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī. Turklāt līdz 2030. gada 31. decembrim minēto 9. panta pirmo daļu nepiemēro attiecībā uz noteiktu personu loku.
Tieslietu ministrijas ieskatā nav samērīgi uzlikt pienākumu personai izveidot oficiālo elektronisko adresi gadījumā, lai tā varētu vērsties iestādē ar jebkāda veida iesniegumu. Vēršam uzmanību, ka Latvijas Republikas Satversmes 104. noteic, ka ikvienam ir tiesības likumā paredzētajā veidā vērsties valsts un pašvaldību iestādēs ar iesniegumiem un saņemt atbildi pēc būtības. Turklāt jānorāda, ka ar brīdi, kad ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta pirmo daļu valsts iestāde un privātpersona sazinās elektroniski un elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Personas izvēli par labu saziņai ar valsti tikai elektroniskā formā nebūtu jāierobežo ar brīdi, kad persona vēlas vērsties iestādē ar jebkādu citu iesniegumu, faktiski oficiālās elektroniskās adreses izmantošanu padarot obligātu.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8. panta trešā daļa noteic, ka personām ir jānodrošina iespēja administratīvajā procesā iesniegt iesniegumu elektroniski bez droša elektroniskā paraksta valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas šajā portālā (anotācijā sniegts skaidrojums, ka norma attiecas uz E-pakalpojumu). Savukārt Iesniegumu likuma 2. panta trešā daļa cita starpā noteic, ka šo likumu piemēro arī elektroniskā veidā saņemta iesnieguma izskatīšanai, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas Vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā (www.latvija.lv).
Tieslietu ministrijas ieskatā E-pakalpojuma darbība nav pārtraucama, kamēr nav veiktas izmaiņas Iesniegumu likuma 2. panta trešajā daļā un Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 8. panta trešajā daļā vai izveidots alternatīvs e-pakalpojums, kas nodrošinātu iespēju administratīvajā procesā iesniegt iesniegumu iestādei elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, lai nezaudētu gan Iesniegumu likuma, gan Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma attiecīgajās tiesību normās ietverto mērķi pēc būtības.
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā ietverto tiesisko regulējumu tas faktiski nav iespējams, proti, saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 7. panta otro daļu oficiālo elektronisko adresi izveido, izmantojot oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā pieejamos kvalificētus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Atbilstoši Digitālās drošības uzraudzības komitejas uzturētajam Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju reģistram tikai VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" izsniedz šādus paaugstinātas drošības kvalificētus vai kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus (eID karte, eParaksts karte, eParaksts karte+ un eParaksts). Līdz ar to oficiālā elektroniskā adrese un e-formas ir pieejamas tikai tām personām, kuras elektronisko identifikāciju veic, izmantojot eID karti, eParaksts karti, eParaksts karti+ un eParaksts, bet nav pieejama personām, kuras elektronisko identifikāciju var veikt citādi (piemēram, izmantojot bankas izsniegtus elektroniskās identifikācijas līdzekļus).
Papildus jānorāda, ka gandrīz visus kvalificētos elektroniskos identifikācijas līdzekļus var izmantot tikai tad, ja personai ir izsniegta personas apliecība. Atbilstoši Personu apliecinošu dokumentu likuma pārejas noteikumu 5. pantam grozījums šā likuma 9. pantā par pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, kas paredz personas apliecību kā obligātu personu apliecinošu dokumentu, stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī. Turklāt līdz 2030. gada 31. decembrim minēto 9. panta pirmo daļu nepiemēro attiecībā uz noteiktu personu loku.
Tieslietu ministrijas ieskatā nav samērīgi uzlikt pienākumu personai izveidot oficiālo elektronisko adresi gadījumā, lai tā varētu vērsties iestādē ar jebkāda veida iesniegumu. Vēršam uzmanību, ka Latvijas Republikas Satversmes 104. noteic, ka ikvienam ir tiesības likumā paredzētajā veidā vērsties valsts un pašvaldību iestādēs ar iesniegumiem un saņemt atbildi pēc būtības. Turklāt jānorāda, ka ar brīdi, kad ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta pirmo daļu valsts iestāde un privātpersona sazinās elektroniski un elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Personas izvēli par labu saziņai ar valsti tikai elektroniskā formā nebūtu jāierobežo ar brīdi, kad persona vēlas vērsties iestādē ar jebkādu citu iesniegumu, faktiski oficiālās elektroniskās adreses izmantošanu padarot obligātu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
3.1.apakšpunkta redakcija paredz iespēju līdz 2022.gada 30.jūnijam uzturēt "Iesniegums iestādei" ar mainītu nosaukumu un bez iespējas pievienot pielikumu, kas ir pretrunā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma III.nodaļas Īpašajiem nosacījumiem tiesu sistēmas, valsts un pašvaldību iestāžu darbībai un pakalpojumu saņemšanai 8.panta trešās daļas izpratnē, līdz ar ko piedāvātie termiņi būtu salāgojami ar Covid - 19 infekcijas izplatības laiku normatīvo aktu izpratnē, bet ne ātrāk kā ar eID kartes obligātu ieviešanu ar 2023.gada 1.janvāri, kas sekmētu droša elektroniskā paraksta lietotāju skaita pieaugumu.
Piedāvātā redakcija
3.1. no protokollēmuma pieņemšanas brīža līdz 2022.gada 31.decembrim uztur "Iesniegums iestādei" elektroniskā kanāla (turpmāk - Kanāls) darbību ar mainītu nosaukumu "Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana" ar iespēju pievienot pielikumus;
3.2. sākot ar 2023.gada 1.janvāri veic Kanāla un EKONS/IDDv informācijas ssitēmas darbības pārtraukšanu.
3.2. sākot ar 2023.gada 1.janvāri veic Kanāla un EKONS/IDDv informācijas ssitēmas darbības pārtraukšanu.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Salāgojot normatīvo regulējumu ar Covid - 19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma III.nodaļas 8.panta trešo daļu, kā arī eID karte obligātu ieviešanu no 2023.gada 1.janvāra, būtu precizējams protokollēmuma 4.1.apakšpunkts, paredzot tā ieviešanas termiņu no 2023.gada 1.janvāra.
Piedāvātā redakcija
4.1.savās tīmekļvietnēs, valsts pārvaldes pakalpojumu portāla Latvija.lv pakalpojumu kartiņās un citos elektroniskajos kanālos un informatīvajos materiālos nodrošināt, ka Kanāla komunicēšana un izmantošana tiek pārtraukta ar 2023.gada 1.janvāri.