Atzinums

Projekta ID
22-TA-1080
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 1.pants paredz ieviest jaunus sociālos pakalpojumus – atelpas brīža pakalpojumu (1.panta 43.punkts) un ģimenes asistenta pakalpojumu (1.panta 44.punkts), ko saskaņā ar 9.panta (11) daļu pašvaldībai ir pienākums nodrošināt konkrētām sociālajām grupām, savukārt likumprojekta 7.pants paredz noteiktu termiņu, no kura brīža minētie pakalpojumi jānodrošina pašvaldībām -  attiecīgi no 2026.gada 1.janvāra un 2028.gada 1.janvāra. Turklāt attiecībā uz asistenta pakalpojumu anotācijas 1.3. sadaļā  minēts, ka, lai veidotu jaunas ģimenes asistenta amata vietas, pašvaldībās ir nepieciešami papildu finanšu līdzekļi, un tas prasa zināmu laiku. Līdz ar to, ja minēto pakalpojumu nodrošināšana radīs pašvaldībām papildu līdzekļu nepieciešamību, lūdzam aizpildīt anotāciju, norādot finansiālo ietekmi uz pašvaldību budžetiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 2.pants (izsaka likuma 4.panta sesto daļu jaunā redakcijā) paredz, ka no  institūcijas finanšu līdzekļiem var piešķirt līdzekļus noteiktam bērna aprūpē iesaistītam darbiniekam bērna ēdiena un apģērba iegādei. Savukārt anotācijā minēts, ka ģimeniskai videi pietuvināts pakalpojums ir jauna, inovatīva, individualizēta un uz bērnu centrēta pieeja. Lūdzam anotācijā skaidrot, vai šim nolūkam būs nepieciešami papildu līdzekļi no valsts budžeta un/vai pašvaldību budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants, kas paredz papildināt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.pantu ar (13) daļu, paredzot, ka Ministru kabinets nosaka tos šā panta 1.1 daļā minētos sociālos pakalpojumus, kuru nodrošināšanai pašvaldībām piešķir valsts budžeta mērķdotāciju, mērķdotācijas apjomu, tās saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību. Līdz ar to nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, norādot katra minētā pakalpojuma nodrošināšanai plānoto mērķdotācijas apmēru, kā arī sniedzot skaidrojumu, kādu LM esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros minētā mērķdotācija tiks nodrošināta.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, ja minēto normu īstenošanai, t.i. mērķdotācijas nodrošināšanai pašvaldībām, nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu ir skatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atbilstoši iepriekš minētajam, likumprojekta 3.pantā paredzētā norma papildināt 9.pantu ar (13) daļu ir svītrojama un attiecīgie grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā veicami tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto normu īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants, kas paredz papildināt 9.pantu ar (13) daļu, paredz, ka Ministru kabinets nosaka tos šā panta 1.1 daļā minētos sociālos pakalpojumus, kuru nodrošināšanai pašvaldībām piešķir valsts budžeta mērķdotāciju, mērķdotācijas apjomu, tās saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību. Lūdzam sniegt skaidrojumu, pēc kādiem kritērijiem tiks noteikti konkrētie pakalpojumi, kuriem paredzēta valsts budžeta mērķdotācija, un kādā apmērā mērķdotācija plānota.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 1.pantā paredzēts veikt izmaiņas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – likums) 1.panta 2. un 5.punktā, taču šobrīd nav skaidrs vai, mainot likumā lietoto terminu definējumu minētajos punktos, netiek paplašināts personu loks, kas var saņemt pakalpojumu dienas aprūpes centrā un grupu mājā (dzīvoklī), lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par paredzētajām izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumprojekta 6.pants, kas paredz papildināt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 15.1 panta pirmo daļu ar 7.punktu, paredzot ka Sociālās integrācijas valsts aģentūra (turpmāk — aģentūra) koordinē un nodrošina atbalsta intensitātes skalas lietošanu. Lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt, ka minēto funkciju īstenošanu aģentūra nodrošinās esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 4.pants paredz, ka pašvaldības sociālā dienesta uzdevumos ietilpst arī sociālais darbs ar “kopienu”. Vienlaikus anotācijas 6.3.apakšpunktā “Sabiedrības līdzdalības rezultāti” minēts, ka šobrīd notiek darbs pie metodikas sociālajam darbam ar kopienu izstrādes, un projekta ietvaros plānots sagatavot un stiprināt jaunus speciālistus sociālajam darbam kopienā no ESF un valsts budžeta finansējuma. Lai sociālo darbu kopienā attīstītu, valsts ar ESF atbalstu turpinās sociālo darbinieku kompetences pilnveidi, savukārt pašvaldībām ar saviem resursiem nodrošināma šī sociālā darba prakses līmeņa - sociālais darbs kopienā – attīstība un pilnveidošana pašvaldībā. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai nepieciešams sagatavošanās laika periods līdz pilnvērtīga darba ar kopienām uzsākšanai,  līdz ar to vai būtu jāparedz šīs normas spēkā stāšanos atlikt uz vēlāku laiku.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut anotācijā saīsinājuma “ESF” atšifrējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā vārdus “nākamajā plānošanas periodā” (plānots izstrādāt licencētu tālākizglītības programmu), aizstājot tos ar vārdiem “Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda” un vienlaikus papildinot anotāciju ar informāciju, kura specifiskā atbalsta mērķa un pasākuma ietvaros tas tiek plānots.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt ar saiti uz Elektronisko iepirkumu sistēmu (EIS) par “Pētījums par ģimenes asistenta efektivitāti atbalsta nodrošināšanā ģimenēm”. https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/52002. Vienlaikus lūdzam norādīt, ka pētījums tiek veikts projekta Nr.9.2.1.1/15/I/001 “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām norādīt anotācijas sadaļas “Problēmas un risinājumi” Problēmu aprakstā, kādas tieši izmaiņas radīja Administratīvi teritoriālā reforma ģimenes asistenta pakalpojumu sniegšanā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas “Problēmas un risinājumi” problēmu aprakstu, norādot, ka ar vārdiem "9.2.1.1.pasākuma projekts" tiek saprasts darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" projekts Nr. 9.2.1.1/15/I/001 "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (turpmāk - projekts Nr.9.2.1.1/15/I/001) .
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” aprakstā “Pašreizējā situācija” vārdus "2021.- 2027. gada plānošanas perioda" ar vārdiem "Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” aprakstā “Pašreizējā situācija”, kura gada jūnijā būs apkopoti oficiālās statistikas dati par 2021.gadu. Papildus vēršam uzmanību, ka š.g. jūnijs jau ir pagājis līdz ar to vajadzētu būt pieejamai pilnai informācijai par sociālo pakalpojumu pieejamību pašvaldībās pēc administratīvi teritoriālās reformas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 6.lapā minēts:  “Ir pašvaldības, kuras ģimenes asistenta pakalpojumu nodrošina no pašvaldības budžeta, piemēram, .....”, bet nav nosauktas pašvaldības. Līdz ar to lūdzam piemērā norādīt pašvaldības, kuras ģimenes asistenta pakalpojumu nodrošina no pašvaldības budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas punktā “Problēmas apraksts” (zem 2.tabulas) precizēt atsauci – likumprojekta 2.pantā nav nosaukti attiecīgie sociālie pakalpojumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā  “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” iekļautās 1. un 2.tabulas sarakstā norādīt aktuālo pašvaldību nosaukumus pēc 2021.g. jūlijā veiktās administratīvi teritoriālās reformas, attiecīgi precizējot to teritorijā plānoto dienas centru skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt anotācijas 1.5.sadaļu, jo atbilstoši MK 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 686
“Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi” 15.7.punktam tiks veikts ex-post izvērtējums šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas darbības efektivitātes novērtēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.6.apakšpunktā “Cita informācija” precizēt atsauci uz likumprojekta pantu, kas nosaka pakalpojumu ieviešanas termiņus - minētie termiņi norādīti likumprojekta 7., nevis 6.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam uzvērtēt, vai tiesību akta projekts neskars arī MK 2019. gada 17. decembra noteikumus Nr. 686
“Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi” un/vai "Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” īstenošanu".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vārdus “ESF budžeta līdzekļiem”, jo darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākumam "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 10 535 395 euro, kas veidojas no Eiropas Sociālā fonda finansējuma – 8 955 085  euro un valsts budžeta līdzfinansējuma – 1 580 310  euro.
Piedāvātā redakcija
-