Atzinums

Projekta ID
22-TA-2226
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2. apakšpunktā sniegto informāciju, ka noteikumu 38. punkts stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī. Vēršam uzmanību, ka minētais nav paredzēts noteikumu projektā.
Tāpat lūdzam sniegt pamatojumu atsevišķu normu piemērošanas termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam sniegt juridisko personu ietekmes aprakstu. Šobrīd anotācijā ir sniegts mērķgrupas uzskaitījums, nevis ietekme.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Iebildums
Lūdzam būtiski papildināt anotācijas 2.2.3. apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām. Vēršam uzmanību, ka šobrīd esošā informācija ir vispārīga.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Iebildums
Lūdzam būtiski papildināt anotācijas 2.2.4. apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajām prasībām, veicot arī mazo un vidējo uzņēmumu testu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd esošā informācija ir vispārīga.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Tieslietu ministrijas ieskatā sabiedrības mērķgrupai ir ietekme uz administratīvo slogu, jo projekts paredz virkni darbību, kas saistītas ar papildu informācijas un dokumentu sniegšanu (piemēram,  informāciju par plānoto darbību komplekso vai saistīto tūrisma pakalpojumu jomā tuvākajos sešos mēnešos – plānotajiem galamērķiem, komplekso vai saistīto tūrisma pakalpojumu biežumu, ceļojumu izcenojumiem, avansu maksājumu prasībām, par ceļotājiem atmaksātajām summām, informāciju, kas nepieciešama ceļotāju prasījumu izskatīšanai, kā arī standartinformācijas veidlapu, pirmslīguma informācijas un līguma paraugu ceļotājiem, informāciju, kuru sniedz nodrošinājuma izsniedzējs u.c.).
Vēršam uzmanību, ja konkrētai sabiedrības mērķgrupai tiek palielināts administratīvais slogs, nepieciešams izvērtēt tā pamatotību un citus alternatīvus risinājumus. Vienlaikus, ja, izvērtējot alternatīvus risinājumus, secināms, ka paredzētais risinājums ir vienīgais un efektīvākais risinājums, tad, lai ievērotu "0 birokrātijas" pieeju, nepieciešams paredzēt konkrētajai mērķgrupai līdzvērtīgu administratīvā sloga samazinājumu. Tāpat administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas. 
Līdz ar to lūdzam būtiski papildināt anotāciju, sniedzot ietekmes izvērtējumu, kas skar administratīvās procedūras atbilstoši vadlīnijās tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktām prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 380 “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem" ir  iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīvas (ES) 2015/2302 par kompleksiem ceļojumiem un saistītiem ceļojumu pakalpojumiem, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/83/ES un atceļ Padomes Direktīvu 90/314/EEK un attiecīgi šobrīd tās tiek grozītas, tad atbilstoši lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu. Vēršam uzmanību, ka ir jāsniedz informācija par izvērtējumu, vai grozījumi nenonāk pretrunā ar direktīvā paredzēto (pat, ja attiecīgie grozījumi nav saistīti ar direktīvas pārņemšanu), jo var gadīties, ka tiek grozītas tās normas, kurās ir pārņemtas direktīvas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, sniedzot informāciju kā sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties projekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par projektu, ja tam netika rīkota publiskā apspriešana. Arī anotācijas 6.3. apakšpunktā nav sniegta šāda informācija.
Vēršam uzmanību, ka ir būtiski noskaidrot arī anotācijas 2. sadaļā minētās sabiedrības mērķgrupas - patērētāju viedokli par noteikumu projektā paredzēto regulējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam  precizēt anotācijas 7. sadaļu,sniedzot informāciju, vai Patērētāju tiesību aizsardzības centram administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro.
Tieslietu ministrijas ieskatā Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir ietekme uz administratīvo slogu, jo projekts paredz virkni darbību, kas saistītas ar informācijas saņemšanu un apstrādi, lēmumu pieņemšanu, rakstiskas piekrišanas sniegšanu, paziņojumu publicēšanu u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 380 "Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem" 1. un 2. pielikumā ir norādāma zīmoga vieta. Lūdzam izvērtēt tā nepieciešamību un lietderību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Dokumentu juridiskā spēka likuma 4. panta pirmajai daļai dokumentam būs juridiskais spēks arī bez zīmoga nospieduma un tas nav obligātais rekvizīts.
Tāpat lūdzam izvērtēt pielikumos noteikto veidlapu atbilstību Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmes protokolā Nr. 3 2. § paredzētajam, proti, ka tiesību akta projektā tiek ietverts tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturs un apjoms, savukārt veidlapas dizains un forma kā ilustratīvs materiāls tiek publicēts institūcijas tīmekļvietnē vai informācijas sistēmā, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu attiecībā uz Uzņēmumu reģistra veidlapām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tiesiskajam regulējumam ir jābūt skaidram un saprotamam. No minētās redakcijas, nav saprotams, kā centrs ir tiesīgs pieņemt lēmumu apturēt tūrisma aģenta vai tūrisma operatora speciālās atļaujas (licences) darbību uz laiku līdz sešiem mēnešiem, ja tūrisma aģents veic kompleksu vai saistītu tūrisma pakalpojumu organizēšanu bez atbilstošas speciālās atļaujas (licences). Līdz ar to noteikumu projekts ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1. sadaļā pamatot šāda regulējuma nepieciešamību, kā arī izvērtēt, vai tam ir juridiskā slodze.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt pamatojumu šāda regulējuma (tai skaitā nodrošinājuma apmēra) nepieciešamībai, jo anotācijā ir sniegta informācija tikai par čartera lidojumiem. Minētais ir attiecināms arī uz noteikumu projekta 34.4. un 35.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijas 1. sadaļā ir sniegta informācija, ka šāda prakse tiek piemērota Igaunijā un Lietuva. Tāpēc ir plānots to ieviest ar noteikumu projektu, jo tas būtiski atvieglo tūrisma aģentu uzraudzības procesu. Lūdzam papildināt anotācijā sniegto problēmas aprakstu, jo tajā nav sniegts detalizēts apraksts un pamatojums, kāpēc šāds regulējums ir nepieciešams, proti, kādas problēmas rada regulējuma neesamība un kādas ir problēmas šobrīd ar tūrisma aģentu uzraudzības procesu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt detalizētu pamatojumu šāda regulējuma nepieciešamībai, jo anotācijā nav sniegts problēmas apraksts (proti, vai tiešām praksē ir gadījumi, kad avansa maksājumi tiek maksāti vairāk nekā vienu gadu pirms ceļojuma un pēc kādiem aspektiem ir noteikts šāds termiņš).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām svītrot vārdu "Tiem", jo tas ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-