Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
24-TA-1488
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Atbalsta pretendents šo noteikumu 1. punktā minētajā periodā rudzu maizes programmā īsteno šādus pasākumus:
Iebildums
Ievērojot, ka atbalsta programmu plānots īstenot kā jaunu pasākumu (pilotprogrammu) un lai būtu iespējams novērtēt tās turpināšanas nepieciešamību, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā atbalsta pretendentiem nav jāparedz sasniedzamie uzraudzības rādītāji, un attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā pie jautājuma, vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi, norādīts, ka ievērojami plašāku rudzu maizes programmas mērogu un stabilu ilgtermiņa ietekmi būtu iespējams panākt, īstenojot ikgadēju rudzu maizes izdalīšanas programmu, kā arī norādīts, ka ikgadējas programmas ieviešanai ir nepieciešams lielāks finansējums, proti, 890 000 euro gadā. Lūdzam skaidrot, kādu resursu ietvaros programmu būtu īstenojama turpmākajos gados, ievērojot, ka noteikumu projekta īstenošanai paredzētais finansējums pieejams tikai līdz 2024.gada beigām. Vienlaikus informējam, ka tuvākajos gados iespējas piešķirt papildu finanšu resursus būs ierobežotas, kā arī atbilstoši Ministru kabineta š.g.18.jūnija (prot. Nr. 25 74.§) lēmumam likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā kā vienīgais vidēja termiņa budžeta prioritārais attīstības virziens tika noteikta valsts drošība un citu vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virzienu noteikšana iespējama, pārskatot ministriju un citu centrālo valsts iestāžu esošo budžeta programmu/apakšprogrammu izdevumus vai sagatavojot fiskāli neitrālus priekšlikumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Šobrīd no noteikumu projekta un anotācijas nav pietiekami skaidrs atbalsta pretendenta plānotās izglītošanas un informēšanas pasākuma saturs. Proti, šobrīd nav iespējams secināt, vai minētie pasākumi no atbalsta pretendenta puses būs tādi, ka sniedz vispārēju informāciju par rudzu maizes pozitīvo ietekmi uz veselību, vai arī konkrētu uzņēmumu ražotās rudzu maizes popularizēšanu, tādējādi sniedzot ekonomiskas priekšrocības konkrētiem uzņēmumiem. Ievērojot minēto, un to, ka plānotais atbalsta pasākums paredz publisko resursu piešķiršanu biedrībai vai nodibinājumam, kas atbilst noteiktiem kritērijiem, kā arī potenciāli tādu izmaksu segšanu, kas parasti būtu attiecināmas uz konkrētiem uzņēmumiem (preču vai pakalpojumu sniedzējiem), lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai plānotais pasākums kvalificējas kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm finansējuma saņēmēja un preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, nepieciešamības gadījumā precizējot arī noteikumu projektu. Gadījumā, ja pasākuma ietvaros biedrība (finansējuma saņēmējs) veic darbības, kas būtu kvalificējams, kā saimnieciskā darbība, publisko līdzekļu piešķiršana pasākuma ietvaros potenciāli kvalificētos kā komercdarbības atbalsts. Vienlaikus, ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros ir plānots finansējuma saņēmējam segt arī degustācijas un loģistikas izmaksas, lai izslēgtu komercdarbības atbalsta esamību arī preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka preču un pakalpojumu sniedzēji pasākuma ietvaros tiks izvēlēti, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktu papildināt ar aprēķinu, kā noteikts noteikumu projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums 300 000 euro apmērā, kā arī sniegt pamatojumu nepieciešamībai noteikumu projekta 10.punktā paredzēt priekšfinansējumu 80% apmērā no kopējām atbalsttiesīgajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta protokollēmuma Nr. 40 43.§ 36. punkts paredzēja, ka finansējums 46 918 370 euro apmērā Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2024. gadā piešķirts, lai nodrošinātu Eiropas Komisijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna regulas priekšlikumu par dalībvalstu iespēju nodrošināt papildu finansējumu vienlīdzīgāku konkurences apstākļu nodrošināšanai ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kā arī lai nodrošinātu klimatam un videi labvēlīgu lauksaimniecības prakses īstenošanu, veicinātu tehnoloģiju izmantošanu, kā arī samazinātu minerālmēslu un ķīmisko augu aizsardzības līdzekļu lietošanu. Ņemot vērā to, ka minētais finansējums tiek noteikts kā avots noteikumu projekta īstenošanai, lūdzam skaidrot, kā noteikumu projektā piedāvātais pasākums atbilst mērķim, kuram finansējums tika piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka laikā no 2015. līdz 2022. gadam Latvijā saražots kopumā par 42 % mazāk maizes, tostarp par 69% mazāk rudzu maizes, bet nav skaidrs, pret kuru laika brīdi/posmu samazinājuma procents ir noteikts, attiecīgi lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
-