Atzinums

Projekta ID
24-TA-3066
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka anotācijas 1.3. sadaļā "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?", Ekonomikas ministrija ir norādījusi - "Jā", bet tālāk anotācijā nav aprakstīti izvērtētie alternatīvie risinājumi, lūdzam tos attiecīgi norādīt vai dzēst norādi "Jā".

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot anotācijā norādīto, ka: "Atbalsta pieteikšanās termiņa pagarinājums ir saskaņots ar Eiropas Komisiju.", vēršam Ekonomikas ministrijas uzmanību, ka šādu saskaņojumu Latvija no Eiropas Komisijas nav saņēmusi. Skaidrojam, ka Eiropas Komisija uz Latvijas uzdoto jautājumu ir atbildējusi, ka pieteikšanās termiņa pagarinājums neietekmē atbalsta pasākuma saderību ar ES iekšējo tirgu. Attiecīgi anotācijā lūdzam precizēt skaidrojumu, piemēram, ka pieteikšanās termiņa pagarināšana ir saistīta ar iespēju visiem potenciālajiem atbalsta pretendentiem radīt vienādas iespējas pieteikties atbalstam.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot anotācijā norādīto, ka: "Vienlaikus, lai nodrošinātu tiesisko paļāvību un komersanti varētu pieteikties atbalstam ņemot vērā precizēto kvalificēšanās kritēriju tiek precizēta arī MK noteikumu 7.punkta norma, pagarinot atbalsta pieteikšanās termiņu līdz 4 mēnešiem pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.", lūdzam pārskatīt un precizēt redakciju, jo grozījums Ministru kabineta noteikumu 7.punktā paredz, ka pieteikšanās termiņš tiek pagarināts par 2 mēnešiem, nevis 4 mēnešiem. Lai nodrošinātu korektu lietas apstākļu izklāstu anotācijā, lūdzam precizēt šo tekstu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus, lai nodrošinātu tiesisko paļāvību un komersanti varētu pieteikties atbalstam ņemot vērā precizēto kvalificēšanās kritēriju tiek precizēta arī MK noteikumu 7.punkta norma, pagarinot atbalsta pieteikšanās termiņu līdz 4 mēnešiem pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas jeb par 2 mēnešiem salīdzinājumā ar spēkā esošo MK noteikumu 7. punktu.



 
 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā norādīto, ka: "Vienlaikus, lai nodrošinātu atbalsta ieviešanu atbilstoši EK lēmumam tika lūgts Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta viedoklis, kā rezultātā 2024.gada 18.novembrī tika saņemts skaidrojums, ka atbilstoši EK lēmumam nepastāv ierobežojumu piešķirt komercdarbības atbalstu arī tādam atbalsta pretendentam, kas saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1. sadaļu nacionāli ieviesto COVID-19 ierobežojošo pasākumu dēļ ir saņēmis atbalstu mazākā apmērā, nekā 2,3 milj. euro, taču kura faktiskie zaudējumi COVID-19 ierobežojumu ietekmē ir lielāki nekā 2,3 milj. euro." precizēt atbilstoši Ministru kabineta noteikumu grozījumu būtībai. Vēršam uzmanību, ka ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos tiek paredzēts piešķirt atbalstu tiem komersantiem, kuru zaudējumi ir lielāki, nekā saņemtais atbalsts ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) 3.1.sadaļu, nevis, ka zaudējumi ir lielāki nekā 2,3 milj. euro.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu dzēš, pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu par visu piešķirto atbalsta summu vienā reizē par nodokļu parādiem, kuri uz lēmuma pieņemšanas brīdi nav samaksāti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam, par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.

Šo informāciju var papildināt, piemēram, aiz anotācijas teksta, ka “vienlaikus atbalsts paredz saglabāt esošo atbalsta aprēķina, pieprasīšanas kārtību, atbalsta piešķiršanu, kā arī esošo uzraudzības kārtību." Proti, ar šādu tekstu "Tādējādi Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu dzēsīs, pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu par visu piešķirto atbalsta summu vienā reizē par nodokļu parādiem, kuri uz lēmuma pieņemšanas brīdi nav samaksāti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam, par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.”
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 29.augusta noteikumos Nr.487 "Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai"" (Nr.24-TA-1889) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) bija iekļauts šāds skaidrojums:
"Balstoties uz Ekonomikas ministrijas aplēsēm saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 29.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīto informāciju atbalstam varētu kvalificēties 5 sabiedriskās ēdināšanas sektora komersanti, līdz ar to paredzot vidēji vienam komersantam dzēst zaudējumus 4 milj. EUR apmērā kopējā fiskālā ietekme paredzama 20 milj. EUR kā neiegūtu nodokļu ieņēmumi. Vienlaikus jāņem vērā, ka atbalsta saņēmēju skaits, kā arī atbalsta summas faktiski uz atbalsta piešķiršanas brīdi varētu būt mazākas, jo potenciālo atbalsta saņēmēju nodokļu parādu summas periodiski samazinās veiktajiem maksājumiem saskaņā ar piešķirtajiem samaksas termiņa pagarinājumam vai noslēgtai vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu. "

Lūdzam šādu informāciju, to aktualizējot, iekļaut arī šī noteikumu projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 1.tabulā norādīto informāciju, ņemot vērā to, ka prasība no 2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmuma SA.109275 (2023/N) 16. c) apakšpunkta tiek pārņemta pilnībā.
Piedāvātā redakcija
-