Atzinums

Projekta ID
24-TA-2865
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
15.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ir ietverts tikai viens grozījums, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta nosaukumu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ir ietverts tikai viens grozījums, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta ievaddaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Konceptuāli iebilstam šāda regulējuma ietveršanai Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā (turpmāk – Atlīdzības likums).
Vēršam uzmanību, ka šīs prēmijas būtība un pamatojums ir līdzīgs kā tām prēmijām, ko katru gadu izmaksā saskaņā ar likumu par valsts budžetu un budžeta ietvaru. Piemēram, šogad saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 58. pantu papildus Atlīdzības likuma 16. pantā noteiktajam un atbilstoši institūcijā noteiktajai prēmēšanas kārtībai un kritērijiem var prēmēt, ja Valsts ieņēmumu dienesta, Prokuratūras, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Finanšu izlūkošanas dienesta, Iekšējās drošības biroja, Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonu (darbinieku) tiešas darbības rezultātā atklāti un novērsti liela apjoma noziedzīgi nodarījumi valsts ieņēmumu un nodokļu administrēšanas jomā, kā arī valsts institūciju dienestā, kuri radījuši vai varēja radīt būtisku kaitējumu un kurus izdarījušas valsts amatpersonas, aizturētas kontrabandas kravas un aizliegtu priekšmetu ievešana un izvešana, novērsta būtiska noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija un tā rezultātā ir palielinājušies valsts budžeta ieņēmumi vai tiek prognozēts būtisks šo ieņēmumu palielinājums, Ministru kabinets pieņem lēmumu par attiecīgo institūciju konkrēto amatpersonu (darbinieku) motivēšanu un apropriācijas palielinājumam novirzāmo finansējuma apjomu. Finanšu ministram ir tiesības palielināt apropriāciju izdevumiem, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Ievērojot minēto, Valsts kancelejas ieskatā, likumprojektā ietvertās prēmijas piešķiršanas un izmaksas tiesiskais pamatojums ietverams tieši likumā par valsts budžetu un budžeta ietvaru, nevis Atlīdzības likumā. Tādējādi veidojot sistēmisku pieeju tādu prēmiju izmaksai, kas saistītas ar rezultatīvajiem rādītājiem un pozitīvu ietekmi uz Latvijas ekonomiku.
Papildus vēršam uzmanību, ka vēl jo vairāk šāda prēmija ir paredzama likumā par valsts budžetu un budžeta ietvaru, jo ir būtiski nodrošināt arī vienotu, caurskatāmu piemaksas piešķiršanas uz izmaksas kārtību, tas ir, likumprojektā paredzētā prēmija līdzīgi kā prēmijas, kas tiek izmaksātas saskaņā ar likumu par valsts budžetu un budžeta ietvaru, ir jāpiešķir, pamatojoties uz Ministru kabineta pieņemto lēmumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras konkrētās amatpersonas (darbinieka) motivēšanu. Šāda kārtība nodrošinātu ne tikai sistēmisku pieeju, bet arī līdzvērtīgu nosacījumu ievērošanu, kā arī nav mazsvarīgi, ka šādā veidā tiktu informēts arī Ministru kabinets par piesaistīto investīciju apmēru vai eksporta pieauguma apmēru un tā potenciālo ietekmi uz valsts ekonomisko attīstību, kā arī konkurētspēju. Tādējādi arī nodrošinot caurskatāmību, atklātību un datos balstītu lēmumu pieņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt ar skaidrojumu kā tiks sasniegts plānotā vecākā projekta vadītāja amata atalgojums vidēji 4450 euro un kādi būs tā elementi : mēnešalgas apmērs, piemaksas, u.tml.. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši LIAA sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā par 2025.gada martu (pēdējie aktuālie) vidējais vecākā projekta vadītāja atalgojums (mēnešalga) sastāda 2266,87 euro un ir intervālā no 1587 līdz 2566 euro. Vienlaikus analizējot norādīto mēnešalgas apmēru secināms, ka vidēji tas ir 103% no attiecīgās mēnešalgu grupas skalas viduspunkta vai arī 82% no skalas maksimuma.  

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ietvertais tiešā veidā skar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nodarbināto atlīdzību, lūdzam papildināt Anotācijas 2.1. sadaļu un norādīt, ka tiesību akta projekts skar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nodarbinātos (valsts civildienesta ierēdņus un darbiniekus), kam būs tiesības saņemt likumprojektā minēto prēmiju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Anotācijas 6.1. sadaļā norādīts, ka sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību aktu projektu ir attiecināma. Vienlaikus Anotācijas 6.2. un 6.3. sadaļā nav norādīta informācija par sabiedrības līdzdalības organizēšanu un tās rezultātiem.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktu institūcija, ievērojot šo noteikumu prasības īsteno sabiedrības līdzdalību tiesību aktu projektu izstrādē, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ievērojot minēto, lūdzam aizpildīt šo sadaļu, skaidrojot, kāpēc netiek nodrošināta sabiedrības līdzdalība.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmumu atbilstoši tiesību akta projekta veidam (likumprojekts). Ministru kabineta protokollēmumu paraugi ir pieejami: https://vktap.mk.gov.lv/help/ministru-kabineta-sedes-protokollemumu-projektu-paraugi. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijā norādītajam likumprojektam nav paredzēts spēkā stāšanās termiņš, šī aile nav jāaizpilda.
Piedāvātā redakcija
-